شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مشهد#قدیمی#فرهنگ

مکتب بافت، گامی برای احیای مشهد فرهنگی

یکی از کارهای خوب و ماندگار فرهنگی که در سال ۱۴٠۱ در مشهدالرضا به ثمر نشست توجه ویژه به عنصر فرهنگ در بافت قدیمی این شهر بود.

 

رضا سلیمان نوری، خراسان ‎پژوه که در حوزه حفظ میراث فرهنگی و فولکلور شهر مشهد فعالیت می‎کند در گفتگو با خبرنگار اطلاعات، می‎گوید: بافت کهن شهر مشهد که بیشتر در حول محور حرم مطهر رضوی قرار گرفته طی یک قرن اخیر تغییرات عمده ‎ای را به خود دیده است. این تغییرات اغلب تخریب ‎کننده بوده تا جایی که زیست در این محدوده از شهر که مغز شهر محسوب می‎شود را گرفتار بحران بزرگی کرده است؛ بحرانی که برای رفع آن بسیاری از بزرگان فرهنگی و اجتماعی کشور از سال‎های ابتدایی دهه ۹٠ آستین بالا زده و به آگاه‌سازی سایر لایه ‎های جامعه از خطرات ناشی از وضعیت ایجادشده پرداختند.

وی درباره این خطرات فرهنگی، بیشتر توضیح می‎دهد: خطری که دو عنصر مهم زندگی در مشهد یعنی میزبانی کریمانه مجاوران از زائران و بهبود زیست فرهنگی نسبت به زیست اقتصادی را هدف قرار داده، با خالی کردن بافت مرکزی مشهد از مجاوران، شرایط را برای نابودی فرهنگی پایتخت فرهنگی ایران اسلامی فراهم می‌کرد. این تلاش‎ها سرانجام در اواخر سال ۱۳۹۷ ثمر داد و قرار بر انداختن طرحی نو در محدوده شهرداری منطقه ثامن یا همان بافت اطراف حرم مطهر رضوی شد؛ طرحی که مطالعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، میراثی، زیست‏ محیطی و… آن تا اوایل سال ۱۳۹۹ به طول انجامید و سپس در اوایل سال ۱۴٠٠ با نام طرح حریم حرم مورد تصویب مراجع ذی‎صلاح از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفت تا به اجرا گذاشته شود.

به گفته وی، این امر البته با سنگ ‎اندازی برخی صاحبان منافع خاص که عملی شدن طرح حریم حرم را مخالف خواست‏ه ای خود می‎دانستند روبه ‎رو شد و به همین دلیل با کمی تأخیر از ابتدای سال ۱۴٠۱ به اجرا درآمد.

این فعال فرهنگی ادامه می‎دهد: اجرایی شدن طرح حریم حرم که پایه آن برخلاف طرح گذشته بر سکونت مجاوران در بافت قدیم شهر و گسترش آداب و سنن تاریخی مشهد در این محدوده بود، الزاماتی داشت که یکی از مهم‎ترین آن‎ها تلاش برای آشنایی بهتر مردم مشهد با بافت قدیم شهر خود بود؛ اصلی که لازمه آن آشتی مجدد ساکنان بافت تاریخی مشهد با گذشته و داشته های پربار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دینی خود بود.

برای رسیدن به این هدف، باید مجموعه یا مرکزی ایجاد می‏شد و وظیفه تغذیه فرهنگی مردم منطقه را بر عهده می‏گرفت و این‎گونه بود که مجموعه مکتب بافت زیر نظر شرکت عمران و مسکن سازان ثامن که بخشی از مسئولیت اجرای طرح حریم رضوی را بر عهده دارد، ایجاد شد.

مسئول «مکتب بافت» در معرفی این مکتب، ادامه می‎دهد: مجموعه ای که تولد رسمی آن ابتدای تیرماه ۱۴٠۱ بود، از حدود دو ماه قبل از آن در ذهن مدیران مجموعه مادر شکل گرفته و کم‎کم رشد و نمو پیدا کرده بود؛ رشد و نموی که البته با گذشت نزدیک ۱٠ ماه از آغاز به کار آن ادامه دارد.

هنوز مکتب بافت، طفلی نوپاست که با حضور هر فرد جدیدی در آن، چه ساکنان بافت قدیم یا جدید مشهد و چه ساکنان نقطه ‎ای دیگر از ایران زمین بزرگ و حتی ساکن نقطه ای دیگر از این کره خاکی، ذوق‎زده شده و سخنی نو می ‎آموزد و در مواجهه با دیگران تلاش می‏کند آن دانسته نو را در اختیار آنان قرار دهد تا تعداد بیشتری از مردم بهره ببرند.

به گفته نوری، مکتب بافت در دوره کوتاه زندگی خود تلاش کرده تا با برگزاری دوره های مختلف فرهنگی و هنری چون نمایشنامه ‏خوانی، کتاب‏خوانی، نقشه‏ خوانی، نقد و بررسی مستندهای شهری، مجموعه سخنرانی ­‎های مرتبط با هویت مشهد و خراسان بزرگ و… گام کوچکی در راه احیای هویت مشهد فرهنگی به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی و مهم‎ترین شهر کنونی خراسان بزرگ بردارد.

وی یادآور می شود: در همین راستا ایجاد نخستین کتابخانه تخصصی مشهدشناسی کشور را وجه همت خود قرار دادیم و در کنار آن شرایط استفاده عمومی از اسناد و پژوهش‎های «شرکت مادر» که حاصل سال‎ها فعالیت در بافت تاریخی مشهد است را فراهم آوردیم. صدالبته که کودکان و نوجوانان را به عنوان آینده ‎سازان ایران اسلامی فراموش نکرده و با ایجاد کتابخانه‎ای ویژه آنان و برگزاری دوره های «کتاب و کلوچه» تلاش کردیم تا به سهم خود در راه ایجاد تبدیل نسل آینده ساکنان بافت کهن مشهد به انسان‏هایی فرهنگی و در خدمت جامعه گام برداریم.

مکتب بافت، سرانجام با توجه به سکونت کهن تعداد قابل توجهی از خراسانی‏های غیرایرانی در بافت اطراف حرم رضوی، سعی داشته تا با ایجاد «خانه خراسان» در کنار «مکتب بافت» آنان را هم با تلاش‎های در حال انجام برای احیای مشهد فرهنگی همراه کند.