شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حیات وحش

آثار مرگبار امواج گرمای اقیانوسی روی حیات وحش دریایی

اقیانوس‌ها بیش از ۹۰ درصد از گرمای مازادی که در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ایجاد می‌شود را جذب می‌کنند.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، پدیده لانینیا اکنون به پایان رسیده است، اما به عقیده دانشمندان گرما اکنون به سطح اقیانوس رسیده است. از این رو بسیاری از پیش‌بینی‌های آب و هوایی خبر از وقوع یک پدیده اِل‌نینیو در سال ۲۰۲۳ می‌دهند. اِل نینیو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که در اثر گرم شدن طولانی‌مدت دمای سطح آب اقیانوس آرام ایجاد می‌شود. در دوره ای که اِل‌نینیو رخ می‌دهد، دمای اقیانوس در همان نواحی گرم‌تر از حد معمول می‌شود و افزایش دما تمامی نقاط زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اِل‌نینیو احتمال شرایط آب و هوایی نامساعد را بالا می‌برد. بر اساس داده‌هایNoaaدومین رکورد افزایش دمای اقیانوسی در سطح جهانی مقارن با پدیده اِل‌نینیو بود که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ادامه داشت. منبع این داده‌ها علاوه بر رصدهای ماهواره‌ای، اطلاعاتی است که از کشتی‌ها و شناورها به‌دست آمده‌اند.

اقیانوس‌ها بیش از ۹۰ درصد از گرمای مازادی که در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ایجاد می‌شود را جذب می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده، انباشته شدن گرما در اقیانوس سریع‌تر شده است و این گرما به نواحی عمیق‌تر اقیانوس نفوذ می‌کند. اندازه‌گیری دمای دو کیلومتر بالایی آب اقیانوس آرام نشان‌دهنده تجمع سریع گرما در آب‌های فوقانی، به‌ویژه از دهه ۱۹۸۰ به بعد بوده است. گرمای آب در ناحیه استوایی اقیانوس آرام بیش از ۱۰۰ متر به اعماق نفوذ کرده است.

آن‌چه باعث تعجب می‌شود این است که هوا در سه سال اخیر و علی‌رغم این که شرایط الگوی آب وهوایی لانینیا سپری شده است واقعاً گرم بوده است. مقدار انرژیی که سالانه به شکل گرما به حجم گرمای موجود در اقیانوس اضافه می‌شود معادل ۸۰ برابر مجموع الکتریسته تولید‌شده در سراسر دنیا است. حتی اگر کشورهای دنیا موفق شوند در سال ۲۰۵۰ به انتشار صفر خالص کربن‌دی‌اکسید برسند، گرمای درون اقیانوس همچنان بیشتر می‌شود و سطح آب دریاها تا چند قرن پس از آن پیوسته بالاتر می‌آید. طبق برآوردها، مقدار انرژی گرمایی که ما انسان‌ها به‌طور متوسط در هر ثانیه بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۸ در اقیانوس‌ها رها کرده‌ایم برابر با ۵ر۳ بمب اتمی هیروشیما است! اگر واقع‌گرایانه نگاه کنیم، اقیانوس‌ها به تک‌تک جنبه‌های زندگی ما سود می‌رسانند، ولی حواس ما با چیزهایی که در اطرافمان می‌بینیم و با آنها سر و کار داریم پرت می‌شود و از این حقیقت انکارناپذیر غافل می‌شویم.

رکورد تازه بالا رفتن دمای سطح اقیانوس‌ها هشداری است که بسیار روشن‌تر از گذشته دخالت روزافزون انسان در تغییر سیستم اقلیمی زمین را برملا می‌کند.