شهر خبر

ستایش جریان راست افراطی از افشاگر پنتاگون

ستایش جریان راست افراطی از افشاگر پنتاگون

ایسنا نوشت: اف‌بی‌آی بعدازظهر پنجشنبه به وقت واشنگتن جوان ۲۱ ساله‌ای که به انتشار اسناد پنتاگون متهم شده را دستگیر کرد و گفته می‌شود که این بدترین نمونه نشت اطلاعاتی آمریکا در یک دهه گذشته است، اما جریان راست‌گرا در آمریکا به ستایش این جوان پرداخته‌اند.

تاکر کارلسون، مجری معروف فاکس‌نیوز در ابتدای برنامه خود گفت: او (فرد بازداشت شده) جرایم را آشکار کرد و حالا مجرم شناخته شده است! واشنگتن همین است. عیان کردن حقیقت تنها گناه واقعی است. رسانه‌ها دارند دستگیری جوانی را جشن می‌گیرند که حقیقت وقایع اوکراین را به مردم آمریکا نشان داد. با او مانند اسامه بن لادن (رهبر سابق القاعده) رفتار می‌کنند.

دادستان‌های فدرال آمریکا «جک تشیرا» عضو ۲۱ ساله گارد ملی نیروی هوایی ایالت ماساچوست آمریکا را به خارج کردن اسناد محرمانه نظامی و انتشار آن‌ها متهم کرده‌اند. او یک متخصص سایبری پایین‌رده بود. تشیرا متهم شده که اسرار نظامی آمریکا را در یک گروه خصوصی در شبکه اجتماعی «دیسکورد/Discord» منتشر می‌کرده، گروهی که او شخصا مدیر آن بوده است.

اندکی پس از بازداشت او، مارجوری تیلور گرین، عضو راست افراطی کنگره آمریکا – که بارها خواستار قطع بودجه کمکی به اوکراین شده است – به دفاع از تشیرا برخاست و در توییتر نوشت: جک تشیرا یک مرد مسیحی سفیدپوست ضدجنگ است. این باعث می‌شود که او دشمن دولت بایدن محسوب شود. او خیلی حقایق را گفت، از جمله اینکه سربازان آمریکایی در خاک اوکراین حضور دارند.

به گزارش وبسایت روزنامه گاردین، اشاره این قانون‌گذار آمریکایی به سندی فاش‌شده است که نشان می‌دهد در دو ماه گذشته ۱۴ نیروی ویژه آمریکایی در اوکراین حضور داشته‌اند.

او گفت: از خود بپرسید که دشمن واقعی کیست. یک عضو دون‌پایه گارد ملی، یا دولتی که در اوکراین علیه روسیه – که یک کشور هسته‌ای است - جنگ‌افروزی می‌کند.

دیگر اسناد نشان می‌دهند که آمریکا چطور اطلاعاتش را جمع‌آوری می‌کند و سازمان‌های اطلاعاتی‌اش تا چه حد در ارتش روسیه نفوذ کرده‌اند. در میان این اسناد، گزارشی دیده می‌شود که در آن پنتاگون به موفقیت ضدحملات آتی اوکراین در پس گرفتن مناطقی که تا امروز از دست داده چندان امیدوار نیست.

مجری فاکس‌نیوز با اشاره به اسنادی درباره نگرانی واشنگتن نسبت به توان دفاعی اوکراین گفت: اوکراین در واقع دارد جنگ را می‌بازد.

او ادامه داد: دولت بایدن کاملا از این مسئله آگاه است. آن‌ها وحشت کرده‌اند، اما به مردم دروغ می‌گویند. همین دو هفته پیش بود که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سنا حاضر شد و گفت که قدرت نظامی روسیه در حال افول است و دارد جنگ را می‌بازد. اما این دروغ بود. او هم وقتی این حرف را زد، می‌دانست که دروغ می‌گوید، اما دوباره در استماع کنگره هم تکرارش کرد. این یک جرم است، اما کسی لوید آستین را برای جرمی که مرتکب شده بازداشت نکرد.

از سوی دیگر، واکنش جمهوری‌خواهان کنگره به بازداشت تشیرا عمدتا میانه‌رو بوده است. مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: درز اطلاعات محرمانه امنیت ملی ما را به خطر انداخته، روابطمان با متحدان را تخریب کرده و امنیت نیروهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا را در خطر بزرگی قرار می‌دهد... به مقامات اجرای قانون برای ردیابی و بازداشت این مجرم ادعایی تبریک می‌گویم.

دموکرات‌ها هم چندان درباره بازداشت این متهم اظهار نظر نکرده‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به ایرلند از این دستگیری استقبال کرد و گفت که همزمان با تلاش برای اعتبارسنجی از اسناد منتشر شده، به مقامات دستور داده تا اقدامات حفاظتی را تشدید کنند.

کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم اعلام کرد که پس از پایان تحقیقات درباره تخلفات دولت بایدن، به مسئله درز اسناد محرمانه پنتاگون خواهد پرداخت.

310310