شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##آیا#شاد#بودن#آموختنی#است؟

آیا شاد بودن آموختنی است؟

آیا شاد بودن آموختنی است؟

فردای اقتصاد: مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان داد که تا ۴۰ درصد از میزان شادی افراد به فعالیت‌ها و تلاش‌های خودشان در این زمینه بستگی دارد. یک کلاس جدید در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه ام‌آی‌تی با این هدف تشکیل شده است که به افراد کمک کند تا از این فرصت حداکثر بهره را ببرند.

دوره آموزشی "پیگیری شادی و زندگی معنادار" توسط دو استاد ارشد دانشگاه ام‌آی‌تی، رابرت سی پوزن و سوزان نیل، کارآفرینی که در مرکز کارآفرینی مارتین تراست ام‌آی‌تی اقامت دارد، تدریس می‌شود.

پوزن، نویسنده کتابی به نام «بازدهی فوق العاده: نتایج خود را افزایش دهید، ساعات کاری خود را کاهش دهید»، می‌گوید: «ما می‌خواهیم فعالان کارآفرین بیشتر بر داشتن یک زندگی معنادار و رضایت‌بخش تمرکز کنند - نه فقط روی کسب درآمد و به دست آوردن کالاهای مادی».

خوشبختی فقط یک هدف شخصی نیست؛ تحقیقات نشان داده است که پیامدهای تجاری واضحی دارد و به همین دلیل این روزها شرکت‌ها شادی و رضایت کارگران خود را جدی می‌گیرند.

نیل، که او هم یک مدرس دانشگاه ام‌آی‌تی است، گفت: "کسی که شادتر است یا درجه بالاتری از رضایت از زندگی دارد، در محل کار، یک بازیکن بهتر تیم با عملکرد بهتری خواهد بود." همه ما احتمالاً در محیط‌های کاری بدی بوده‌ایم که دیگر نمی‌خواهید در آن باشید، نمی‌خواهید آن کار را انجام دهید، نمی‌خواهید آن افراد را ببینید و این برای هیچ‌کس خوب نیست.»

این دو استاد دانشگاه ام‌آی‌تی نکاتی را در دوره کلاس‌های خود گفته‌اند که می‌تواند برای هر کسی به ویژه کارآفرینان مفید باشد.

با دیگران مهربان باشید و خودتان را مدیریت کنید   

اگر به دیگران فکر کنید و کارهایی را برای دیگران از روی مهربانی انجام دهید، سطح رضایت بیشتری از زندگی خواهید داشت.

این کار می‌تواند خرید یک قهوه برای کسی که پشت سر شما در صف کافی شاپ است باشد، یا درو کردن چمن همسایه سالخورده یا کمک به یک همکار در زمانی که کامپیوترش هنگ کرده است باشد. نیل می‌گوید: «آنچه همه تحقیقات نشان می‌دهد این است که وقتی دستتان را دراز می‌کنید تا کارهایی را برای دیگران انجام دهید برای خودتان ارزش زیادی قائل می‌شوید. »

نیل و پوزن در دوره خود همچنین درباره مدیریت احساسات و تأثیر احساسات بر شادی فرد بحث می‌کنند.

پوزن گفت: «شما باید با واکنش‌های احساسی خود به موقعیت‌ها ارتباط برقرار کنید، که ممکن است حتی شامل واکنش‌های نسبتاً خودکار مانند واکنش جنگ یا گریز باشد. سپس می‌توانید کنترل موقعیت را در دست بگیرید و واکنش عاطفی خود را اصلاح کنید - چیزی که گاهی هوش هیجانی نامیده می‌شود.

سلامت روانی و جسمی خود را از طریق آگاهی و قدردانی تقویت کنید

یکی دیگر از عواملی که به شادی کمک می کند، در لحظه بودن یا «چشیدن» یک تجربه است. یکی از راه‌های انجام این کار، تمرین ذهن آگاهی است.

ذهن آگاهی در محل کار برای تعامل با همکاران بسیار مفید است. شاید وقتی زمان بیشتری را با کسی بگذرانید متوجه شوید او در گیر و دار یک مبارزه است. یا به جای شرکت منفعلانه در یک جلسه، در گفتگو شرکت ‌کنید یا کسی را که نظرش رد شده است، تصدیق ‌کنید.

به همین ترتیب، تمرین شکرگزاری راه دیگری برای دستیابی به شادی است. نیل می‌گوید، این می‌تواند به سادگی نوشتن تعدادی از چیزهایی باشد که هر روز به خاطر آنها سپاسگزار هستید، یا با درک اینکه چقدر خوش شانس هستید که شغل و سلامتی دارید، افکار مزاحم را دور کنید.

نیل می‌گوید، قدردانی ممکن است به شکل سپاسگزاری یا قدردانی برای "چیزی بزرگتر از خودتان" نیز باشد. این کمک می‌کند تا درک کنید که جهان حول شما نمی‌چرخد و ما همه با هم در این ساختار هستیم. احساس سپاسگزاری می‌تواند از چیزی مانند نگاه کردن به یک رشته کوه وسیع در مسیر پیاده روی، ‌تماشای غروب زیبا یا گوش دادن به یک قطعه موسیقی کلاسیک ناشی شود.

نیل می‌گوید: «این می‌تواند چیزی باشد که به آسانی که حس «تحسین» را برای شما به ارمغان می‌آورد.»

دوستی‌ها و روابط را تقویت کنید

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و برای داشتن سطح بالاتری از شادی و رضایت از خود نیاز به روابط نزدیک دارند.

این روابط نزدیک معمولاً بین شما و شخصی است که انتخاب می‌کنید در زندگی‌تان داشته باشید، نه یکی از اعضای خانواده مانند والدین یا خواهر یا برادر - اگرچه همیشه اینطور نیست. نیل گفت، آنها فقط باید افرادی باشند که احساس می‌کنید واقعاً می‌توانید خودتان باشید و گفتگوهای خوبی با آنها داشته باشید و شما را برای خود شما بپذیرند.

تقویت و حفظ این روابط در هر مرحله از زندگی شما مهم است.

پوزن می‌گوید: «با بزرگتر شدن و ترک خانه از سوی فرزندانتان، باید سخت‌تر برای حفظ روابط موجود و یافتن دوستان جدید تلاش کنید.»

پوزن می‌گوید، یکی از راه‌هایی که بزرگسالان می‌توانند این کار را انجام دهند، ایجاد گروه‌های گفتگو یا گروه همسالان است.

انعطاف‌پذیری ایجاد کنید و یاد بگیرید که چگونه پس از شکست احیا شوید

بخشش خود و دیگران نیز گامی به سوی شادی است. کینه به دل نگیرید. از شکست­های خود درس بگیرید، انعطاف‌پذیر باشید و به عقب برگردید.

نیل می‌گوید: نکته مهم این است که ما باید یاد بگیریم که چگونه در هنگام شکست با غم و اندوه و احساسات منفی روبرو شویم. معمولا میل به رفع فوری اندوه یا خوشحال کردن فوری وجود دارد. نیل اما توصیه می‌کند درعوض، باید این غریزه را دوباره چارچوب‌بندی کنید.

نیل می‌گوید: "اشکال ندارد که سرخورده باشید و این احساس را داشته باشید، احساس بدبختی کنید که کارتان نتیجه‌ای نداشت یا چیزی که واقعاً امیدوار بودید اتفاق نیفتاد." "واقع‌بین باشید؛ آن لحظات بد را تجربه کنید، زیرا زندگی همین است. با تجربه کردن آن لحظات، می‌توانید زمانی که اوضاع خوب است یا به آنچه می‌خواهید می‌رسید، از آن لذت ببرید.»

منبع: MIT Sloan

نویسنده: مردیت سومرز

مترجم: شادی آذری حمیدیان