شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آمریکا#کشورهای عربی

فاصله گرفتن تدریجی عربستان از آمریکا!

یک کارشناس عرب مسائل بین الملل با اشاره به توافقات اخیر بین کشورهای منطقه و روی گردانی و ناامیدی کشورهای عربی از آمریکا تاکید کرد که ریاض در حال دور شدن تدریجی از واشنگتن است.
فاصله گرفتن تدریجی عربستان از آمریکا!

ایرنا نوشت: «سلیمان نمر» در گفت وگو با سایت «الخلیج آنلاین» تاکید کرد که منطقه اخیرا به ویژه بعد از توافق ایران و عربستان، شاهد گشایش هایی بوده است.

وی افزود: اولین گشایش، خروج عربستان از جنگ یمن است که سخت ترین و پیچیده ترین پرونده به شمار می رود و به دلیل اختلافات ایران و عربستان بود.

این کارشناس با بیان اینکه حل این بحران بسیار دشوار بود، ادامه داد که این امر تاثیر مثبتی بر حل دیگر بحران های منطقه از جمله پرونده سوریه دارد.

نمر اضافه کرد که توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط، منجر به بازگشت سوریه به جهان عرب شد.

وی گفت: یکی از تفاهمات عربی که به طور رسمی علنی نشد، آزادی تعدادی از زندانیان حماس توسط عربستان در مرحله اخیر است؛ موضوعی که منجر به خشم و ناراحتی آمریکا شد.

این کارشناس عرب اظهار کرد: گشایش های کشورهای عربی منجر به حل اختلافات سیاسی لبنان نیز خواهد شد و توافق در این کشور برای انتخاب رئیس جمهور در سایه تفاهم سوری- سعودی- ایرانی- فرانسوی، انجام می شود.

وی با بیان اینکه بحرین نیز به از سرگیری روابط با قطر روی آورد،تاکید کرد که عاقلانه نیست که در منطقه گشایش ایجاد شود اما منامه مشکل خود با دوحه را حل نکند، و این امر نیز بازتاب مثبتی بر اوضاع کشورهای خلیج فارس خواهد داشت.

نمر گفت که انتظار می رود توافقات منطقه ای بوجود آمده، صفحه جدیدی از تفاهمات عربی و منطقه ای مستحکم با حمایت بین المللی به ویژه روسیه و چین را ایجاد کند.

وی ادامه داد: تمام این توافقات به دور از آمریکا صورت گرفت زیرا سیاست کنونی عربستان در حال دور شدن تدریجی از آمریکا و عدم تبعیت از این کشور است.

این کارشناس تاکید کرد که در نتیجه تفاهمات عربی و منطقه ای، منطقه شاهد سیاست های عربی جدید به دور از سیطره آمریکا خواهد بود.