شهر خبر

درباره افشای اسناد طبقه بندی‌شده آمریکا چه می‌دانیم؟

درباره افشای اسناد طبقه بندی‌شده آمریکا چه می‌دانیم؟

مهر نوشت: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید انتشار اسنادفاش‌شده در فضای مجازی یک تهدید بسیار جدی برای امنیت ملی آمریکاست.

به نقل از الجزیره، هفته گذشته دومین سری از مجموعه اسناد طبقه‌بندی‌شده نهادهای اطلاعاتی آمریکا مرتبط با ارزیابی‌های این کشور از جنگ در اوکراین، چین، تروریسم و خاورمیانه و همچنین برنامه هسته‌ای ایران به فضای مجازی درز کرد و برخی منابع آن را به روسیه منسوب کرده‌اند.

بر اساس گزارش دیلی‌میل، پنتاگون درز این اسناد را تأیید کرده اما مدعی شده که برخی از این اسناد با هدف کم اهمیت جلوه دادن قدرت متحدان آمریکا، دستکاری شده است.

در این گزارش به چند سوال اساسی در مورد اسناد فاش شده نهادهای اطلاعاتی آمریکا پاسخ می‌دهیم که در رسانه‌ها چندان پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

بسیاری از این اسناد مربوط به جنگ اوکراین است. برخی از آنها وضعیت درگیری در اوایل ماه مارس، از جمله میزان خسارات روسیه و اوکراین را ارزیابی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به وضعیت در جبهه‌های خاص، مانند باخموت می‌پردازند.

این اسناد همچنین در مورد دفاع هوایی کی یف در مقابله با حملات روسیه و کمک بین المللی به نیروهای اوکراینی نیز صحبت می‌کنند.

به نظر می‌رسد برخی از این اسناد نیز حاکی از جاسوسی آمریکا از برخی متحدان خود است، یکی از این اسناد - برای مثال - می‌گوید که رهبران سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از تظاهرات علیه اصلاحات بحث برانگیز سیستم قضائی حمایت می‌کند.

پنتاگون با بیان اینکه درحال «ارزیابی صحت اسناد ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی» است، اعلام کرد که «اسناد حاوی اطلاعات حساس و بسیار محرمانه هستند».

گزارش‌های مطبوعاتی به نقل از مقامات آمریکایی، واقعی بودن بیشتر این اسناد را تأیید می‌کنند.

وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقات جنایی را آغاز کرده است، این در حالی است که وزارت دفاع در حال ارزیابی عواقب احتمالی این نشت اطلاعاتی بر امنیت ملی ایالات متحده است.

پنتاگون اعلام کرد که مقامات آمریکایی در این باره با متحدان واشنگتن تماس گرفته‌اند و کمیته‌های مربوطه پارلمان نیز در جریان قرار گرفته‌اند.

«کریس میگر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که انتشار این اسناد در اینترنت «یک تهدید بسیار جدی برای امنیت ملی ایالات متحده است و ممکن است باعث انتشار اطلاعات گمراه کننده شود». این افشاگری می‌تواند منابع اطلاعاتی آمریکا را به خطر بیندازد و همچنین اطلاعات ارزشمندی را در مورد شرایط نیروهای اوکراینی در اختیار روسیه قرار دهد.

اسناد مربوط به کشورهای متحد آمریکا می‌تواند واشنگتن تحت فشار قرار دهد، به ویژه اسنادی که به عملیات احتمالی جاسوسی این کشور علیه متحدان نزدیک اشاره می‌کنند.

در روزهای اخیر ده‌ها سند و تصویر در توئیتر، تلگرام، دیسکورد و سایر سایت‌ها منتشر شده است، اما بسیاری از آنها دیگر در این سایت‌ها موجود نیستند، زیرا به نظر می‌رسد که ایالات متحده در تلاش است تا آنها را حذف کند.

وب‌سایت تحقیقاتی «Bellingcat» گفته است که برخی از این اسناد از قبل از ژانویه ۲۰۲۳ در اینترنت منتشر شده بوده است.

اطلاعات پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده و درحال تحقیقات در محل اقامت این فرد است.

در این بیانیه آمده است «اف‌بی‌آی یک فرد را بازداشت کرد و به انجام فعالیت‌های قانونی در اقامتگاه این فرد در نورث داتون واقع در ماساچوست ادامه می‌دهد. از آنجایی که این تحقیقات در جریان است، در حال حاضر نمی‌توانیم توضیح بیشتری ارائه کنیم.»

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکا فرد مظنون «جک تیشیرا»، جوانی ۲۱ ساله است که نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه او را در خانه خود در روستای دایتون ایالت ماساچوست بازداشت کردند. گفته می‌شود که تیشیرا یکی از اعضای شاخه اطلاعاتی گارد ملی هوایی در ایالت ماساچوست است. مریک گارلند، دادستان کل آمریکا اعلام کرد که جک تیشیرا براساس قانون جاسوسی سال ۱۹۱۷ با اتهاماتی روبر می‌شود.

310310