شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#نیویورک
پوسیدگی در صنعت بانکداری آمریکا چقدر عمیق است؟ (۳)

گزارش نیویورک تایمز از آنچه در پسِ ورشکستگی صنعت بانکداری آمریکا رخ خواهد داد

به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده بتواند از این بحران بانکی بدون وارد کردن هزینه‌های سنگین به نظام مالی خود و جهان، سربلند بیرون آید.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در بخش دوم از مجموعه مقالات " پوسیدگی در صنعت بانکداری آمریکا چقدر عمیق است" به سراغ تبیین گزارش تحلیل جیمز اندرسون ویست، پژوهشگر ارشد اقتصاد بانکداری نشریه نیویورک تایمز می‌رویم. اندرسون در مقاله اخیر خود در باب آنچه در پسِ ورشکستگی صنعت بانکداری آمریکا رخ خواهد داد، صحبت می‌کند.

 

 
آیا وعده‌های رییس جمهوری آمریکا قابل اعتماد است؟

 

رئیس جمهور آمریکا با گذشت حدود ۲۵ روز از دومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۳ وعده داد که با تمهیدات پیش بینی شده در بانک مرکزی، هر کاری لازم باشد برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌های کوچک و بزرگ بیشتری انجام خواهیم داد. بایدن در ادامه افزود: "آمریکایی‌ها می‌توانند مطمئن باشند که سیستم بانکی ما امن است و سپرده‌های شما در سایر بانک‌ها امن خواهد بود. پس به بانک‌های دیگر هجوم نبرید و نظام بانکی را مختل نکنید و به ما کمک کنید تا بتوانیم به اطمینان و اعتماد شما، پاسخ شایسته دهیم"

 

این عبارت برای من خیلی آشناست: آمریکایی‌ها می‌توانند مطمئن باشند که سیستم بانکی ما امن است

 

سال‌های سال است که روسای جمهور ایالات متحده در مواجه با بحران‌های مالی و بانکی، از امنیت نظام‌های بانکی خود صحبت کرده و تضمین‌های عجیب و غریب می‌دهند...، اما در تمامی این سال ها، این وعده‌ها برای عموم مردم و کسب و کار‌های آمریکایی، بیش از یک وعده‌ی پوچ و غیر قابل اعتماد نبوده است...


از وعده‌های دروغین بیل کلینتون که در زمان وقوع بحران اوراق قرضه، اطمینان به بیمه‌ بازپرداخت تمامی سرمایه مشتریان داد و هیچگاه عملی نشد تا وعده‌های جرج دبیلو بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و تا به امروز جو بایدن...

 

به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده بتواند از این بحران بانکی نیز به طور کامل و بدون وارد کردن هزینه‌های سنگین به نظام مالی آمریکا سربلند بیرون آید. البته همه ما خوشبین هستیم و چاره‌ای جز خوشبینی و امید به بهبود وضعیت در آینده نداریم. من امیدوارم طبق گفته‌ی رئیس جمهور آمریکا، هر چه سریعتر جلوی سرایت این بحران به سایر بانک‌های کوچک و متوسط ایالات متحده گرفته شود

 

 

اقدامات فدرال رزرو چه بر سر بانک‌ها آورده است؟

 

۱۵ سال پیش، فدرال رزرو با سیاست‌های خود، جهان را وارد یک بحران مالی ویرانگر کرد که با فروپاشی بازار مسکن آمریکا تسریع بخشیده شد و حالا امروز، پافشاری بر یک سیاست غلط دیگر یعنی افزایش سریع نرخ بهره، صنعت بانکداری ایالات متحده را در معرض چالش بحران آفرین بعدی قرار داده است.


از زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کرد، بانک‌های آمریکایی با زیان‌های فزاینده‌ای مواجه شدند که هر لحظه ممکن بود به وقوع بپیوندد. زیرا بانک‌های کوچک و متوسط در ایالات متحده از اواخر سال ۲۰۲۱، به تشویق فدرال رزرو، شروع به خرید اوراق قرضه دولتی با سررسید بلند مدت کردند تا شرایط بهتری برای وضعیت بلند مدت بانکداری آن‌ها رقم بخورد.


همه چیز خوب بود تا ابتدای سال ۲۰۲۲ که تورم افسار گسیخته، روی بحران‌آفرین خود را به اقتصاد آمریکا نشان داد. به همین دلیل فدرال رزرو که همیشه به ابزار دم دستی و کپسول‌های موقتی متوسل می‌شود، شروع به افزایش نرخ بهره کرد؛ غافل از اینکه بسیاری از بانک‌های کوچک و متوسط، به اعتبار رهنمود‌های فدرال رزرو، حجم زیادی از سرمایه‌های مشتریان خود را به اوراق قرضه بلند مدت تبدیل کرده‌اند.

 

 

چه اتفاقی افتاد؟

 

نرخ بهره که رابطه معکوس با اورق قرضه دارد، روز به روز در حال افزایش و ارزش اوراق قرضه لحظه به لحظه در حال کاهش است. حالا با شرایطی روبرو هستیم که هم مدیران بانک‌ها و هم مشتریان و سرمایه گذاران آنها، در یک حالت نا اطمینانی شدید ناشی از عملکرد فدرال رزرو قرار دارند.


بر اساس تخمین تنظیم کننده‌های فدرال رزرو، در پایان سال گذشته، بانک‌های ایالات متحده با بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار زیان فزاینده‌ تحقق نیافته به دلیل افزایش نرخ بهره مواجه بوده‌اند.


طبق رتبه‌بندی فیچ، این زیان‌ها می‌توانند بیش از یک‌سوم از به اصطلاح بافر سرمایه‌ای بانک‌ها را که برای محافظت از سپرده‌گذاران در برابر زیان‌ها به کار می‌رود، از بین ببرد. هرچه ضامن سرمایه بانک کمتر باشد، ریسک از دست دادن پول مشتریانش بیشتر می‌شود و احتمال فرار سرمایه گذاران و مشتریان بیشتر می‌شود.


این زیان‌ها و سقوط بانک سیلیکون ولی و ورشکستگی بانک سیگنیچر، زنگ خطری را برای سرمایه‌گذاران و مشتریان بانک‌های دیگر ایجاد کرد.

 

 

سرمایه‌گذاران آمریکایی چه واکنشی نشان خواهند داد؟

 

سرمایه‌گذار آمریکایی از خود می‌پرسد:

اگر ترازنامه سایر بانک‌های ایالات متحده مانند سیلیکون، ولی و سیگنیچر، مملو از دارایی‌های زیان ده مشابه باشد، آیا بانک می‌تواند پول کافی برای بازپرداخت سپرده‌ من داشته باشد؟
سرمایه گذار سوال می‌پرسد او منتظر جواب نمی‌ماند. مشتریان و سپرده‌گذاران به جای اینکه منتظر بمانند تا متوجه وقوع حوادث مشابه شوند، عجله کرده و بیش از ده‌ها میلیارد دلار دیگر از سایر بانک‌ها برداشت کردند و این تلاطم‌های عمیق و حادثه ساز، چیزی نیست جز تصمیم گیری‌های غلط فدرال رزرو در سال‌های اخیر تا به امروز


تحلیلگران Macquarie Securities روز جمعه نوشتند: در حالی که فدرال رزرو تهاجمی‌ترین انقباض پولی را در ۴۰ سال گذشته انجام داده است، اما به نظر می‌رسید که چیزی نمانده تا دوباره شکست بخورد.

نویسنده: سید مهدی میرحسینی