شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

آیا امکان تکرار تجربه تلخ مرداد ۹۹ وجود دارد؟

از مرداد ۹۹ که شاخص سقوط کرد موارد زیادی تاکنون تغییر کرده، یکی از این موارد آگاهی و شناخت مردم نسبت به بازار سرمایه است.

 اکبر ادهم کارشناس؛ بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: شاخص کل بورس نمی‌تواند به تنهایی معیار ارزندگی برای بورس باشد، چون در شاخص دو میلیون واحدی به میزان ۹۰۰ هزار واحد سود نقدی تقسیم شده است.

 

وی افزود: بالا بودن شاخص کل یکی از فاکتور‌های مهم بازار سرمایه است، اما این فاکتور به تنهایی به معنای ارزنده بودن بورس نیست بلکه باید در کنار سایر موارد قرار بگیرد.

 

 کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وضعیت بنیادین، ارزش ذاتی و انتظارات تورمی تعدادی از فاکتور‌هایی هستند که در شرایط فعلی، بازار سرمایه را ارزنده نشان می‌دهند.

 

 ادهم در پاسخ به این پرسش که حال شاخص کل به سطح ۲ میلیون واحد رسیده است آیا امکان تکرار تجربه تلخ مرداد ۹۹ برای سهامداران وجود دارد؟ بیان کرد: از مرداد ۹۹ که شاخص سقوط کرد موارد زیادی تاکنون تغییر کرده، یکی از این موارد آگاهی و شناخت مردم نسبت به بازار سرمایه است. علاوه بر آن به واسطه سهام عدالت تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده که خود این مورد نیز یکی از تغییراتی است که نسبت به مرداد ۹۹ در بازار اتفاق افتاده است.

 

 وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر افزایش آگاهی و تعداد سهامدار ابزار‌های جدیدی در بازار سرمایه ایجاد شد و خود بازار سرمایه نیز دارای ارزندگی و پتانسیل برای رشد است، بنابراین با تمامی این موارد امکان تکرار تجربه تلخ مرداد سال ۹۹ برای سهامداران وجود ندارد.