شهر خبر

جزئیاتی از مافیای واردات دارو / شربت سرماخوردگی در فهرست داروهای فوریتی وارداتی!

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از واردات برخی اقلام دارویی به رغم 6 دهه تولید در کشور خبر داد!

ایسنا نوشت: دکتر سید علی فاطمی نایب رییس انجمن داروسازان ایران از عدم همراهی بانک‌ها با اجرای طرح دارویاری انتقاد کرد و گفت: چرا باید هنوز سرم از خارج از کشور وارد کنیم و در لیست داروهای فوریتی وارداتی، نام شربت‌های سرماخوردگی وجود داشته باشد؟. این‌ها داروهایی هستند که ۶۰ سال است سابقه تولید در داخل دارند و وارد کردن بسیاری از این داروها بی‌سابقه بوده است.

افق نامشخص بودجه دارویاری

فاطمی گفت: از طرفی باتوجه به اینکه برای امسال بودجه‌ای کمتر از آنچه که وزارت بهداشت پیشنهاد داده بود، برای دارو در نظر گرفته شده، نمی‌دانم چگونه می‌توان حوزه دارو را پیش بُرد. برای بودجه دارویاری در سال ۱۴۰۲ همان ۶۹ هزار میلیارد تومان مطرح شد. البته ظاهرا قول‌هایی داده شده مبنی بر اینکه اگر تا پایان نیمه اول سال این میزان بودجه تکافو نکند، از منابع دیگری مانند صندوق توسعه ملی و ... دوباره پولی را به حوزه دارو اختصاص می‌دهند. در حالی که توجه نمی‌کنند که این اقدام زمان‌بر است. 

داروهایی با سابقه تولید ۶۰ ساله در لیست واردات فوریتی!

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه فشار اقتصادی به داروخانه‌ها بعد از طرح دارویاری بسیار بیشتر شده است، گفت: چرا باید در لیست داروهای فوریتی که از خارج وارد می‌شود، نام شربت‌های سرماخوردگی خیلی ساده وجود داشته باشد؟. در حالی که این‌ها داروهایی هستند که ۵۰ تا ۶۰ سال است که در داخل کشور تولید می‌شوند و وارد کردن بسیاری از این داروها بی‌سابقه بوده است.

فاطمی تاکید کرد: دلیل این موضوع، این بوده که طی سال‌های اخیر به اندازه کافی ظرفیت‌سازی نکردیم و ظرفیت کارخانه‌های داروسازی ما متناسب با جمعیت تغییری نکرده و همین موضوع باعث می‌شود که مصرف بالا می‌رود و کارخانه‌ها از پس تولید برنمی‌آیند. زیرا نه نقدینگی لازم را برای تامین مواد اولیه دارند و نه بودجه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید. این مشکلات باعث می‌شود که صنعت داروسازی ما در بلند مدت هم نتواند پاسخگوی نیاز باشد.

آخرین وضعیت کمبودهای دارویی

وی درباره وضعیت کمبودهای دارویی نیز، گفت: همچنان در برخی اقلام دارویی کمبودهایی داریم. البته در سال گذشته در زمینه تامین انسولین‌ها مشکل داشتیم که واقعا حل شده یا کمبود سرم به میزان قبل وجود ندارد، اما در حوزه داروهای اعصاب، ضد افسردگی و برخی داروهای بیماران خاص کمبودهایی وجود دارد.