شهر خبر

موضع‌گیری بایدن نسبت به افشای اسناد اطلاعاتی آمریکا

موضع‌گیری بایدن نسبت به افشای اسناد اطلاعاتی آمریکا

ایسنا نوشت: رئیس جمهور آمریکا نسبت به رخداد اخیر درز اسناد اطلاعاتی محرمانه کشورش در اینترنت اظهار نگرانی کرده اما تبعات این افشاگری را کم اهمیت دانست.

خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر اخیرش به ایرلند درباره افشای حجم قابل توجهی از اسناد پنتاگون در اینترنت گفت: "من نگران آنچه که اتفاق افتاد هستم اما تا آنجا که اطلاع دارم، هیچ موضوع معاصری که فاش شدنش عواقب بزرگی ایجاد کند در کار نیست."

او ادامه داد: "تحقیقات جامعی با مشارکت جامعه اطلاعاتی و وزارت دادگستری آمریکا در دست انجام است و ما به نتیجه نزدیک می‌شویم. من پاسخی ندارم."

چند روز قبل رسانه‌های غربی و آمریکایی گزارش کردند مجموعه ای از اسناد طبقه بندی شده نظامی و اطلاعاتی آمریکا در فضای مجازی افشا شده و این اسناد مشخص کرده‌اند، آمریکا نه فقط علیه مخالفانش بلکه علیه متحدانش نیز جاسوسی کرده است.

این اتفاق باعث نگرانی شدید مقام‌های آمریکایی از جمله از این بابت که وضعیت به وجود آمده منابع اطلاعاتی آمریکا را به خطر انداخته و روابط بین‌المللی مهمش را تضعیف کند، شد.

از سوی دیگر کاخ سفید در بیانیه ای درباره سفر جو بایدن به ایرلند اعلام کرد: جو بایدن و لئو وارادکار نخست وزیر ایرلند درباره مسائل مختلفی شامل ادامه حمایت از اوکراین و چالشهای ایجاد شده از سوی چین به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شد: "بایدن و وارادکار به بحث درباره همکاری آمریکا و ایرلند بر سر مجموعه ای از مسائل جهانی از جمله امنیت غذایی، چالشهای ایجاد شده از سوی جمهوری خلق چین و ادامه حمایت ما از اوکراین پرداختند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، این دو رهبر بر وجود ارتباط تاریخی و قدرتمند بین دولت ها و مردم آمریکا و ایرلند از جمله در حوزه تجارت و سرمایه گذاری تاکید کردند.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن و وارادکار همچنین به گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد توافق مشهور به توافق "بلفاست/جمعه خوب" پرداخته و بر حمایت مداوم خود از حفظ و گسترش صلحی که این توافق ایجاد کرد تاکید کردند.

توافق جمعه خوب یا توافق بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرفدار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی گری بریتانیا در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد. این توافق از سوی کاتولیک‌ها "توافق جمعه خوب" و از سوی پروتستان‌ها با عنوان "توافق بلفاست" خوانده می‌َشود.

بایدن روز پنجشنبه در سفرش به ایرلند به ایراد سخنرانی در پارلمانی ایرلند پرداخته و تبدیل به چهارمین رئیس جمهور تاریخ آمریکا شد که تاکنون این کار را انجام داده است.

در پی توافق "جمعه خوب/بلفاست" ایرلند در سال ۱۹۹۸ استقلال پیدا کرد اما ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا باقی ماند.

311311