شهر خبر

درآمد ۱۳ میلیارد یورویی کلیساهای آلمان در سال ۲۰۲۲

نتایج یک بررسی موسسه اقتصاد آلمان (IW) نشان می‌دهد که دو کلیسای کاتولیک و پروتستان (انجیلی) این کشور در سال ۲۰۲۲، در حدود ۱۳ میلیارد یورو از محل مالیات‌ها درآمد داشته‌اند.

درآمد ۱۳ میلیارد یورویی کلیساهای آلمان در سال ۲۰۲۲

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دویچه وله در گزارشی نوشت: بر اساس این مطالعه، سهم کلیسای کاتولیک از این میزان، حدود ۶.۸ میلیارد یورو و کلیسای پروتستان، ۶.۱ میلیارد یورو بوده است. اگرچه که این میزان، در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی نشان می‌دهد اما بر اساس نظر کارشناسان، درآمد کلیساهای این کشور با در نظر گرفتن عواملی همچون خروج مسیحیان و کاهش اعضاء، و همچنین تغییرات جمعیتی در آینده با بحرانی بی‌سابقه روبرو خواهد شد.

مالیات مسیحیان به عنوان منبع درآمد کلیسا

در آلمان پرداخت «مالیات کلیسا» برای پروتستان‌ها و کاتولیک‌های عضو گروه‌های دینی الزامی است و دولت این کشور بر اخذ و نحوه هزینه آن نظارت دارد. به همین دلیل، ریزش اعضا می‌تواند به کاهش چشم‌گیر درآمدهای کلیسا‌ها منجر شود و پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای به دنبال داشته باشد.

کلیسای پروتستان آلمان در ماه مارس جاری اعلام کرده بود که سال گذشته در حدود ۵۷۵ هزار نفر از اعضای خود را از دست داده است و ۳۸۰ هزار نفر از این میزان کاهش، مربوط به افرادی است که به اختیار خود خواستار خروج از کلیسا شده‌اند.

بر این اساس، این نخستین باری است که تعداد ریزش‌‌ها و خروج افراد از کلیسا، از تعداد درگذشتگانی که به دلیل فوت، از دایره اعضای کلیسا خارج می‌شوند، بیشتر شده است.

آمارها حاکی از ‌آنند که در پایان سال ۲۰۲۲، در حدود ۱۹ میلیون آلمانی عضو کلیسای پروتستان بوده‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تعداد اعضای کلیسای کاتولیک نیز با حدود ۷۲۵ هزار کاهش، به حدود ۲۱ میلیون نفر رسیده است.

گزارش موسسه اقتصاد آلمان (IW) همچنین با در نظر گرفتن عواملی همچون تورم اشاره می‌کند که در صورت ادامه این روند، درآمد کلیسا از محل مالیات کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۲۷، به حدود ۱۱.۳ میلیارد یورو برسد که تقریبا ۴ درصد از سال ۲۰۲۲، و ۱۱ درصد از سال ۲۰۱۹ یعنی پیش از بحران کرونا کمتر خواهد بود.

ریزش شدید تعداد مسیحیان از سال ۱۹۹۰

بر اساس آمارها، روند کاهشی اعضای کلیسا در آلمان، از چند دهه پیش تا کنون شیب تندی را تجربه کرده است. اگر مبنا را سال ۱۹۹۰ بگیریم که در آن بیش از ۷۲ درصد از جمعیت آلمان عضو یکی از این دو کلیسای کاتولیک یا پروتستان بودند، اینک شاهد آنیم که برای مثال، در بهار ۲۰۲۲ برای نخستین بار طی قرن‌ها، این تعداد به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده است.

اگرچه انگیزه‌ها و دلایل افراد برای خروج از کلیسا متفاوت است اما برخی از کارشناسان از جمله روبرت استپهانوس، مدیر انجمن خدمات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در خصوص مطالعات دینی (REMID)، عدم تمایل به پرداخت مالیات، و همچنین اعتراض به چگونگی برخورد با رسوایی‌های مربوط به سوءاستفاده‌های متعدد در کلیسا را از جمله دلایل این ریزش چشم‌گیر ارزیابی می‌کنند.

جبران کسری مالی با کاهش خدمات و فروش دارایی‌ها

کلیساهای آلمان با وجود این که گزارش‌های مبنی بر ریزش در تعداد مسیحیان ثبت شده را می‌پذیرند، اما علت کاهش پیروان خود را عمدتا با تغییرات بافت جمعیتی و پیرشدن جمعیت مرتبط می‌دانند.

آندریاس پوتمان، کارشناس امور کلیسا پیش از این با رد این استدلال گفته بود که توضیحات کلیسا درباره کاهش اعضا نوعی ساده‌انگاری است و واقعیت این است که «ایمان و اعتقاد دینی» در خانواده‌ها، جوامع و مدارس کاهش پیدا کرده و تضعیف شده است. به باور او، کاتولیک‌ها و پروتستان‌های جوان در قدیم بیشتر به کلیسا می‌رفتند اما امروزه این موارد کمتر اتفاق می‌افتد.

کاهش قابل توجه درآمدهای کلیسا از محل مالیات، طبیعتا دامنه عمل کلیساها را محدود خواهد کرد. از این رو پیش‌بینی می‌شود که کلیساها این شکاف در تامین مالی را از راه‌های دیگری پر کنند‌، برای نمونه با کاهش خدمات خود و یا با درآمدزایی از طریق فروش دارایی‌های متعلق به کلیسا.