شهر خبر

بین تماشاگران نمایش‌های مذهبی و دیگر آثار تئاتری، خط‌کشی نکنیم

بین تماشاگران نمایش‌های مذهبی و دیگر آثار تئاتری، خط‌کشی نکنیم

ایران تئاتر نوشت: مهدی متوسلی، نویسنده و سرپرست گروه فرهنگی و هنری فدک با بیان این‌که خط‌کشی و مرزبندی بین مخاطبان تئاترهای دینی و دیگر آثار نمایشی وجود ندارد، گفت استقبال مخاطبان است که باعث ماندگاری تولیدات نمایشی می‌شود.

مهدی متوسلی یکی از نمایشنامه‌نویسان باسابقه در زمینه نمایش‌هایی دینی و مذهبی چون «خورشید کاروان»، «اذان صبح»، «از خاک تا افلاک» ، «سرداران» و «زخم مدینه» و سرپرست گروه فرهنگی و هنری فدک است.

رکورد طولانی‌ترین اجرای نمایش‌های روی صحنه رفته در ایران به نمایش «خورشید کاروان» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی این هنرمند می‌رسد که یکی از موفق‌ترین اجراهای ۳۱ سال گذشته در حوزه تئاتر دینی و مذهبی به شمار می‌آید.

متوسلی درباره اقبال مخاطبان از نمایش‌های دینی و مذهبی می‌گوید: «خط کشی و مرزبندی بین مخاطبان تئاترهای دینی با دیگر آثار نمایشی وجود ندارد. همه نمایش‌ها مخالفان یا موافقان خود را در زمینه محتوا یا اجرا دارند اما تجربه ثابت کرده است که آثار مذهبی باکیفیت نیز مانند سایر آثار نمایشی همواره مورد توجه بوده‌اند؛ به طور مثال گروه نمایشی «یتیمان کوفه» به سرپرستی سیدجواد هاشمی چندین سال با استقبال مخاطبانی از اقشار متفاوت روبه‌رو بود در حالی‌که در صورت نبود استقبال اجرای هرساله آن منطقی به نظر نمی‌رسید.»

او می‌افزاید: «این باور غلطی است که مخاطبان تئاترهای دینی و مذهبی مخاطبان اتوبوسی هستند. بسیاری از اجراهای غیر مرتبط با مسائل دینی هم بارها تماشاگرانی از اقشار مختلف داشته‌اند که با اتوبوس به تماشای نمایش‌های‌شان نشسته‌اند. اما چه اشکالی دارد؟!»

بین تماشاگران نمایش‌های مذهبی و دیگر آثار تئاتری، خط‌کشی نکنیم

این هنرمند جانباز ادامه می‌دهد: «در گذشته بسیاری از هنرمندان بزرگ تئاتر کشور برای اجرای نمایش‌های خیابانی و همراه شدن با مردم به مناطق محروم رفته و به اجرا پرداخته‌اند و اکنون ممکن است همین مخاطبان با هماهنگی برای تماشای آثارشان به سالن‌های تئاتر بیایند. خالی بودن سالن‌های نمایشی است که باید ناراحت کننده باشد نه پر بودن آن‌ها.»

متوسلی درباره لزوم توجه به رشد و پویایی نمایش با موضوعات متفاوت می‌گوید: «کار کردن و موفقیت در حوزه تئاتر باید براساس توجه به پویایی آن باشد. ما نمی‌توانیم تولید آثار نمایشی در موضوعات مختلف را به بهانه برنامه‌ریزی و رشد آن‌ها متوقف کنیم. به طور مثال بعضی از دوستان می‌گویند به ما پیشنهاد شده است؛ اثری تولید کنیم که از «خورشید کاروان» بهتر باشد و سال‌های بیشتری روی صحنه برود. در حالی‌که چنین برنامه‌ریزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد. این استقبال مخاطبان است که دلیل روی صحنه ماندن نمایش‌ها می‌شود نه برنامه‌ریزی و ساختارهای از پیش تعیین شده من به عنوان نویسنده یا دیگر مدیران و دست‌اندرکاران.»

او ادامه می‌دهد: «بدون پشتیبانی و حمایت از تولید آثار نمایشی انتظار رشد آن‌ها وجود ندارد، نمی‌توانیم در فقدان کارهای دینی و مذهبی عیب‌های آن‌ها را حل کنیم. ما سال گذشته نمایش «خورشید کاروان» را که رکورددار اجرا در ایران است روی صحنه بردیم اما هنوز به دلیل نبود بودجه هزینه‌ای دریافت نکرده‌ایم و حتی دستمزد بازیگران پرداخت نشده است. متاسفانه حمایت از گروه‌های نمایشی مذهبی قطع شده است در حالی‌که آن‌ها باید دست به تولید بزنند، نقاط قوت خود را بشناسند، نقاط ضعف‌شان را برطرف کنند تا اثری ماندگار و فوق فاخر برای اجرا داشته باشند.»

نویسنده «اذان صبح» با اشاره به زمان طلایی برخی از تولیدات نمایشی توضیح می‌دهد: «زمان طلایی اجرای برخی از آثار در ماه مبارک رمضان یا محرم است اما اکثر آثاری که در طول سال توسط گروه‌های نمایشی اجرا می‌شوند؛ شاید مذهبی نباشند اما اخلاقی هستند و می‌توانند در طول سال روی صحنه بروند. به همین دلیل باید از تمامی گروه‌های نمایشی برای اجرای آثارشان حمایت شود تا بتوانند در کنار هم کار کنند. قطعا از دل همکاری گروه‌های مختلف نمایشی رشد تئاتر کشور رخ خواهد داد.»

مهدی متوسلی در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود در زمینه نمایشنامه‌نویسی می‌گوید: «طرح درام عاشقانه‌ای با موضوع دفاع مقدس را به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه کرده‌ام و منتظر هستم که در صورت حمایت دوستان این اثر نمایشی که بخشی از تاریخ واقعی هشت سال جنگ تحمیلی است، برای اجرای صحنه‌ای آماده شود.»

۵۷۵۷