به گزارش اکوایران، نقدینگی در اسفند 1401 دوباره خیز برداشته و مسیری صعودی پیدا کرده است. خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در روز  سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه در نخستین جلسه خبری در سال جاری برآورد از نقدینگی را اعلام کرده و طی آن جهش ماهانه این شاخص نزدیک به 3 درصد به ثبت رسیده است.

برآورد نقدینگی در سال 1401

طبق اعلام خاندوزی میزان نقدینگی در سال گذشته رشد 30 درصدی را نسبت به سال قبل داشته است. بررسی داده های آماری با استناد بر این اطلاعات نشان می دهد وضعیت رشد نقطه ای نقدینگی (رشد هر شاخص در هر مقطع نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته) نزولی بوده و در هر ماه از رشد نقطه ای آن کاسته شده است.

در پایان سال گذشته نیز در صورت صحت آمار خاندوزی رشد 30 درصدی نقدینگی کمترین سطح را در مقایسه سه ساله داشته است. اما این جهش در بعد ماهانه بیشتر از ماه قبل به ثبت رسیده است.

نقدینگی

رشد نزدیک به 3 درصدی نقدینگی در اسفند 1401

براساس رشد 30 درصدی نقدینگی در اسفند 1401، حجم این شاخص در پایان سال قبل برابر با 6 هزار و 282 هزار میلیارد تومان بوده و رشدی 2.9 درصدی را نسبت به ماه قبل خود داشته است. جهشی تقریبا معادل با 3 درصد که از 6 ماه منتهی به اسفند ماه بالاتر بوده است.

با وجود آن که رشد ماهانه اسفند در این مقطع بالاترین سطح را در نیمه دوم سال 1401 داشته اما همچنان کمترین رشد را در مقایسه با اسفند ماه سال های گذشته داشته است. به طور کلی به دلیل رشد پرداخت معوقات، عیدی ها و حقوق بازنشستگان در پایان هر سال، نقدینگی جهش محسوسی را ثبت می کند اما در سال گذشته در مقایسه با اسفند ماه سال های گذشته کم تر بوده است.