شهر خبر

اشرف بروجردی:

ادبیات مسئولان ما نظامی‌ شده؛ فکر می‌کنند ایران میدان جنگ است!

وظیفه پلیس فراهم کردن امنیت مردم است نه اینکه بیاید تهدید کند: تذکر می‌دهیم، زندان می‌فرستیم، پرونده درست می‌کنیم.

ادبیات مسئولان ما نظامی‌ شده؛ فکر می‌کنند ایران میدان جنگ است!
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۰۷:۲۳:۴۶
اعتمادآنلاین |

اشرف بروجردی فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که این روزها موضوع حجاب مسئله مورد بحث بین جامعه، حاکمیت، فعالان سیاسی و دستگاه‌ها تبدیل شده است. در این موضوع چه راهکاری وجود دارد که ضمن تأمین رضایت نظر مردم، عرف جامعه هم رعایت شود، گفت: مسئله حجاب در واقع به یک مسئله اصلی در جامعه ما تبدیل شده است. بحث‌هایی که پیرامون حجاب از سوی مسئولین، صاحبنظران و عامه مردم مطرح می‌شود، به گونه‌ای است که گویی همه مسائل و مشکلات جامعه در این بحث خلاصه می‌شود.

به گزارش ایلنا وی افزود: به نظر من مسئولین وقتی با طرح موضوع، راهکارهایی را مطرح کرده و پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند و قانون وضع می‌کنند همه آدرس غلط دادن است. جامعه در حال حاضر درگیر مسائل اقتصادی و گرانی بوده و در یک کلام درگیر هویت خودش است. برای اینکه خود را متعلق به این سرزمین می‌بیند و به قدری شرایط برای زندگی سخت شده که ترجیح می‌دهد سرزمین خود را رها کرده و مهاجرت را انتخاب کند که آمار مهاجرت قابل مشاهده است.

وظیفه پلیس ایجاد امنیت است. وظیفه پلیس ایجاد ناامنی نیست که بخواهد بگوید اگر شما فلان خطا را کردید می‌گیرم، می‌برم، می‌زنم، زندانی می‌کنم. وظیفه پلیس فراهم کردن امنیت و آسایش مردم است. پلیس باید بتواند از جان، حیثیت و شرایط زیست مردم حفاظت و صیانت کند، این وظیفه پلیس است. نه اینکه بیاید تهدید کند به اینکه تذکر می‌دهیم، بعد زندان می‌فرستیم، پرونده درست می‌کنیم و ماشین را توقیف می‌کنیم.

این ادبیات از کجا نشأت می‌گیرد؟ تعبیرم این است که این ادبیات ناشی از این است برخی فکر می‌کنند وقتی می‌خواهند امنیت ایجاد کنند باید حتما برخورد کنند. من یادم است زمان آقای احمدی‌نژاد ما یک کار علمی و تحقیقاتی روی واژه «برخورد» انجام دادیم. مشاهده کردیم که وقتی در همه‌ موضوعات این کلمه به کار گرفته می‌شود مانند این جمله که اگر فلان کار را نکنید با شما برخورد خواهد شد، تأثیر این کلمه در افزایش سطح خشونت جامعه بسیار مبرهن، واضح و آشکار است.

فکر می‌کنند اگر این واژه را به کار ببرند و بگویند ما برخورد خواهیم کرد، امنیت برقرار می‌شود. در حقیقت با به کار بردن این واژه خشونت را در جامعه تشدید می‌کنیم. استفاده از این کلمه، خشونت را افزایش می‌دهد، مردم را عاصی می‌کند. مردم را نسبت به حاکمیت و نظام و آن اعتمادی که باید بین مردم و حاکمیت به وجود بیاید بدبین می‌کند. 

بروجردی در پاسخ به این سؤال که در برخی کشورهای اسلامی شاهد الگوهایی از پیاده‌سازی حجاب هستیم، چقدر می‌توان از این الگوها استفاده کرد، گفت: جامعه ما هم قبلا همین‌طور بود یعنی هیچ‌کس حساسیت خاصی نسبت به بی‌حجاب‌ها نداشت و مردم به تدریج خودشان احساس شرمندگی کردند و محجبه شدند. اگر قرار است بخواهید و بتوانید جامعه را به سمت انتخاب حجاب ببرید و راه درست را به مردم نشان دهید، قاعدتا باید در جلسات گفت‌وگو، بحث و تبادل‌نظر به نتیجه مشخص رسید. عملا زن محجبه اگر رفتار مناسبی با دیگران داشته باشد نه مثل آن خانمی که در اتوبوس موبایل خود را درمی‌آورد فیلم می‌گیرد و آن دختری که از او فیلم گرفته می‌شود به زندان می‌افتد، شاهد این رفتارها نخواهیم بود.

وی افزود: مردم باید یاد بگیرند که خشونت راه رسیدن به موفقیت نیست. اعمال خشونت جامعه را دچار آشفتگی، سردرگمی و آسیب فراوان خواهد کرد. چون در خیلی از کشورهایی که امروزه ما به عنوان کشور اسلامی مانند مالزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل عمان آنها را می‌شناسیم، کسی که محجبه است محجبه‌ بوده و آن کسی که بی‌حجاب بوده، بی‌حجاب است. در بسیاری از کشورها وقتی آزادی انتخاب وجود داشته باشد، به دلیل آنکه ما ملت مسلمان هستیم و مسلمان‌ها نسبت به مبانی باورهای دینی و اعتقادی‌ خود حساس هستند، به تدریج به سمت پوشش مناسب سوق پیدا می‌کنند و متأسفانه این نوع برخوردها، باعث آسیب بیشتر به جامعه است.