شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلویزیون#حوزه#قبال#چگونه#ستاره#مذهبی#بسازد؟

تلویزیون چگونه ستاره مذهبی بسازد؟

تلویزیون چگونه ستاره مذهبی بسازد؟

ایسنا نوشت: یک برنامه‌ساز دینی معارفی با اعتقاد بر اینکه تلویزیون در بخش ستاره‌سازی در این حوزه موفق بوده است، می‌گوید: در حوزه دینی معارفی ستاره‌های رو به رشد زیادی داشتیم و صداوسیما در قبال این موضوع باز عمل کرده است. این برنامه‌ساز در عین حال تاکید می‌کند: بخشی از ستاره‌سازی در این حوزه سلیقه‌ای است و تصمیم‌گیری با مدیران بالادستی تلویزیون است.

سید مجید اکرمی یکی از برنامه‌سازان حوزه دینی تلویزیون که تهیه‌کنندگی برنامه‌های «آیینه خانه»، «علامت» و «کلاس مجردها» را برعهده داشته است، درباره بحث برندسازی در حوزه دینی معارفی در صداوسیما و اینکه چرا به ندرت چهره‌ای مذهبی به عنوان ستاره در تلویزیون معرفی کرده‌ایم، صحبت کرد.

تهیه‌کننده برنامه در حال پخش «علامت» ابتدا در پاسخ به اینکه چرا در حوزه‌ی برنامه‌های دینی ـ معارفی به ندرت چهره‌ای را به عنوان ستاره معرفی کرده‌ایم؟ اینگونه واکنش نشان داد: من موافق این قضیه نیستم. ما افرادی که واقعا ستاره هستند را معرفی کرده‌ایم. عملاً بخشی از ستاره‌سازی تصمیم‌گیری مدیریتی است و برنامه‌ساز به تنهایی نمی‌تواند این بار را به دوش بکشد؛ چون مسوولیت ایجاد می‌کند.

این برنامه‌ساز تاکید کرد: بخش قابل توجهی از ستاره‌سازی سلیقه‌ای است؛ یعنی شاید من فکر می‌کنم می‌توانیم برای یک فرد آینده‌سازی کنیم اما مدیر بالادستی‌ام نپذیرد و گاهی وقت‌ها به قول شما اینگونه به نظر می‌رسد که شاید ستاره‌ای وجود نداشته باشد؛ ولی به نظرم با همین وضعیت فعلی هم ما ستاره‌های رو به رشد زیادی داریم که فقط در قالب چند اسم معروف نیستند. اتفاقا رو به رشدهایمان بیشتر از آنچه هست که در قدیم بوده‌اند. صداوسیما در ستاره‌سازی موفق بوده و اکنون رو به رشد عمل می‌کند.

اکرمی سپس در پاسخ به این پرسش که چند چهره‌ که فکر می‌کنید در حوزه مذهبی دارای شهرت و رو به رشد هستند را نام ببرید؟ گفت: به عنوان مثال افرادی چون حاج آقا شهاب مرادی و حجت الاسلام قرائتی مگر ستاره نیستند؟ یا آقایان: حسینیان، احمدزاده، نجم‌الدین شریعتی، مهدی یراقبافان، حسن سلطانی، رسالت بوذری و خیلی اسامی دیگر ؛ به نظرم اینها ستاره هستند. شاید این افراد در پاساژهای تهران راه بروند کسی آنها را نشناسد اما همین افراد اگر در حرم امام رضا (ع) راه بروند همه آنها را می‌شناسند.

او به بازگشت فرزاد جمشیدی مجری برنامه‌های سحر به تلویزیون اشاره و اضافه کرد: به عنوان مثال می‌بینیم از بازگشت فرزاد جمشیدی به آنتن تلویزیون اقبال زیادی شده است؛ به نظرم ایشان همه ستاره بودند و هستند.

تهیه‌کننده «علامت» همچنین در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید تلویزیون برای حفظ ستاره‌هایش در حوزه دینی معارفی باید چه کار کند؟ خاطرنشان کرد: اگر تلویزیون کمی جرأت‌مندی در تغییرات فرمی‌اش را بیشتر کند، قطعاً نتایج بهتری هم می‌گیرد. به عنوان مثال ما در برنامه «علامت» تمام تلاشمان را کردیم که از فرم گفت‌وگوی ساده و دونفره خارج شویم. من سال‌ها برنامه «آیینه خانه» را برای تلویزیون داشتم و زمانی گفت‌وگوهای دونفره را از برنامه‌ام جمع کردم که اوایل کرونا بود و ما باید از هم فاصله می‌گرفتیم؛ بنابراین گفت و گوهایمان تبدیل به گفت‌وگوی جمعی شد. اکنون هم برنامه‌های دیگری روی آنتن داریم مثل «محفل» شبکه سه که در فرم دست برده‌اند و از حالت گفت و گوی دو نفره خارج شده‌اند و اتفاقا موفق هم هستند و مردم اقبال خوبی نشان داده‌اند. به نظرم هر چقدر این جرأت‌مندی بیشتر شود قطعا اقبال‌ها هم بالا می‌رود؛ چون بحث، بحث نوآوری است.

این تهیه‌کننده در پایان صحبت‌هایش درباره فرم محتوایی برنامه «علامت» که این شبها از شبکه دو سیما به روی آنتن می رود هم توضیح داد: فصل اول «علامت» ماه صفر ۱۴۰۱ با موضوع یزید به روی آنتن رفت و فصل دوم نیز به مناسبت شهادت امیرالمومنین(ع) به موضوع کوفه پرداخته و مختص شب‌های قدر است. این برنامه از شنبه، ۱۹ فروردین شروع شده و تا جمعه، ۲۴ فروردین روی آنتن است. «علامت» هر شب ساعت ۲۲ پخش می شود و در هفت بخش در قالب هفت برنامه به موضوع کوفه پرداخته است. فرم برنامه هم به شکلی است که ابتدا با یک مونولوگ آغاز می شود و سپس با جوانان و دانشجویان حوزه های مختلف علوم اجتماعی و سیاسی وارد بحث می شویم. در برنامه مجری شخص محوری نداریم و با دانشجویان برنامه را پیش می بریم اما کارشناس اصلی برنامه حجت الاسلام محسن قنبریان است.

۵۷۲۴۵