شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#هزار میلیارد تومان#سال گذشته
در راستای توزیع عادلانه منابع انجام شد؛

بازگشت ۶۵.۶ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض ارزش افزوده به استان‌ها

از ابتدای سال گذشته تا بهمن ۶۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها، فرمانداری و ادارات کل امور عشایری استان‌ها واریز شد.

به گزارش ایبِنا، بررسی انجام تکالیف مرتبط با نحوه تخصیص، انتقال و توزیع مالیات و عوارض تعیین‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی از ابتدای سال گذشته تا بهمن ماه گذشته پس از کسر کسورات قانونی مبلغ ۶۵۶ هزار میلیارد ریال (۶۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل امور عشایری استان‌ها و مبلغ ۲۱۴ هزار میلیارد ریال (۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان) به حساب وزارت کشور واریز شده است.

 

مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم خرداد ماه ۱۴۰۰، عوارض توأمان با مالیات وصول و سهم عوارض بر اساس نسبت‌های تعیین شده در مواد (۳۸) و (۳۹) این قانون مشخص می‌شود. پس از مشخص‌شدن سهم عوارض، کسورات قانونی از کل عوارض کسر و بخشی از عوارض توسط سازمان امور مالیاتی کشور به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل امور عشایر و بخشی هم به حساب وزارت کشور واریز می‌شود تا بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده در قانون توسط وزارت کشور به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها و ادارات کل امور عشایر و سایر ذینفعان واریز شود.

 

۹۰ درصد عوارض کالا و خدمات عمومی با نرخ ۹ درصد موضوع ماده (۷)، عوارض اجرت، سود و حق‌العمل طلا و جواهر و پلاتین، نوشابه و کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت موضوع بند‌های (ب) و (پ) ماده (۲۶) (به استثنای عوارض پرداختی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری) به صورت استانی وصول و پس از کسر کسورات قانونی براساس شاخص جمعیت توسط سازمان امور مالیاتی کشور به حساب موارد ذکرشده واریز می‌شود.

 

۱۰ درصد عوارض کالا و خدمات عمومی با نرخ (۹ درصد) موضوع ماده (۷)، عوارض اجرت، سود و حق‌العمل طلا و جواهر و پلاتین، نوشابه و کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت موضوع بند‌های (ب) و (پ) ماده (۲۶) (به استثنای عوارض پرداختی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری) و عوارض کالا‌های نفتی موضوع بند (الف) ماده (۲۶)، سیگار موضوع بند (ت) ماده (۲۶) و شماره‌گذاری موضوع ماده (۲۸) به حساب وزارت کشور واریز می‌شود تا طبق شاخص‌های تعیین‌شده در قانون توسط وزارت کشور به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل امور عشایر واریز شود.

 

در فروردین ماه سال گذشته بود که سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: مالیات و عوارض ارزش افزوده هر استان باید در همان استان توزیع شود.

 

بنابر اعلام وزیر اقتصاد؛ این موضوع برای نخستین بار در سفر خراسان رضوی اجرا شد تا بودجه قابل توزیع بین شهرداری‌های استان افزایش یابد. خاندوزی اعلام کرده بود که شخصاً بر اجرای آن نظارت خواهد کرد. وی همچنین در نخستین روز‌های سال جاری اعلام کرد که بازگرداندن عوارض آلایندگی و ارزش افزوده از پایتخت به استان‌ها را چند برابر قوی‌تر از گذشته ادامه می‌دهیم، چنانکه ۱۷۰۰ میلیارد تومان از حق سال‌های گذشته را شب آخر سال ۱۴۰۱ برای خوزستانی‌های عزیز زنده کردیم.