شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مزدا#سراتو#جدید#واردات

رقیب جدی سراتو وارد ایران می‌شود؟

رقیب جدی سراتو وارد ایران می‌شود؟

به نظر شما محبوب‌ترین و خوش فروش‌ترین خودرو بهمن موتور در ۱۰ سال گذشته، لقب کدام ماشین است؟ ما به آمارهای رسمی دسترسی نداریم اما وضعیت بازار خودرو، اسم مزدا ۳ را در ذهن همه‌ی ما می‌آورد. حالا با معرفی نسل جدید این خودرو، آن هم با یک قیمت باورنکردنی و زیر ۲۰ هزار دلار، امید آن را داریم که ژاپنی محبوب ایرانی‌ها دوباره راهی کشور ما شود. اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ در ادامه کار به این سوال جواب می‌دهیم و مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات و قیمت مزدا ۳ جدید در ایران را بررسی می‌کنیم.

معرفی کوتاه مزدا ۳ جدید با احتمال واردات توسط بهمن موتور

این خودرو یک سدان کامپکت و جمع و جور اقتصادی است که به مانند نسخه قبلی خود یعنی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳، در دو نسخه سدان و هاچ بک (فست بک) به بازار خواهد آمد. عمده تفاوت مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ با نسل قبلی خود، به چند تغییر در کابین، قیمت پایین‌تر و اضافه شدن دستیار رانندگی خودکار مربوط می‌شود که در ادامه به تمام آن‌ها می‌رسیم. شاید عجیب باشد اما قیمت مزدا ۳ جدید (در تریم استاندارد) با سدان‌های چینی بازار ایران مثل سدان KMC J7 یکی است و فرقی ندارد.

مزایا و معایب مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴

لذت سواری با یک ماشین ژاپنی

هم قیمت با سدان‌های چینی در ایران (نزدیک به ۱۷ هزار دلار)

کابین ساده و در عین حال چشم نواز

جلو پنجره و چراغ خطرهای خشن و تهاجمی

معایب

نبود پیشرانه توربو شارژ در نسخه‌ای که احتمالا وارد ایران می‌شود

گیربکس نسخه استاندارد، CVT است (چینی‌های هم رده مثل KMC J7 گیربکس دوکلاچه دارند)

طراحی ظاهری و ابعاد

اندازه و ابعاد مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ در نسخه سدان، دقیقا مثل نسخه قبلی و برابر ۴۶۶۰ میلی متر طول، ۱۷۹۵ میلی متر عرض و ۱۴۴۰ میلی متر ارتفاع است و فاصله محورهای آن هم به ۲۷۳۰ سانتی متر می‌رسد.

خلاصه بگوییم، هیچ خودرو سدان و ارزان قیمتی در سال‌های اخیر با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار، چنین جلوپنجره‌ی تهاجمی و خشنی را ندارد. فرم چراغ‌های این خودرو دقیقا شما را به یاد فورد موستانگ می‌اندازد اگر رنگ سیاه را به همراه چراغ‌های دودی انتخاب کنید، مطمئن باشید که قبل از استارت، حداقل ده ماشین از رقبای خود جلو هستید!

طرح رینگ‌های ۱۸ اینچی هم کاملا سلیقه‌ای است و در این مورد حرفی نداریم اما فرم چراغ خطرها، انگار که با آدم صحبت می‌کنند. فقط به ترکیب گرد چراغ‌ها با سرلوله‌های کرومی توجه کنید که چقدر استادانه ترکیب شده‌اند. همچنین دیفیوزر اسپرت هم آپشنال است و می‌توانید آن را جدا سفارش دهید.

کابین و داشبورد

هرچند که پشت آمپر مزدا 3 همچنان آنالوگ است اما مگر عقربه چه اشکالی دارد؟ این کابین و داشبورد را قبلا هم دیده بودیم اما اکنون یک عضو جدید به آن اضافه شده: نمایشگر مولتی مدیای لمسی 10.25 اینچی با فرمت ایستاده. شاید طراحی داشبورد مزدا 3 مدل به قدری پرفکت است که حتی در مدل 2024 هم به بازطراحی نیازی نداشته باشد! این نمایشگر در مدل 2023، به یک نمایشگر 8.8 اینچی مجهز شده بود. همچنین پورت شارژ USB C و پد شارژر وایرلس هم به این نسخه اضافه شده است.

مشخصات فنی و آپشن‌های مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴

بزرگ‌ترین پیشرفت مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ در بخش مشخصات فنی، اضافه شدن سیستم دستیار رانندگی خودکار است که احتمالا قابلیت‌هایی مثل رانندگی بین خط، کروز کنترل اتوماتیک یا حتی تابلوخوان و موارد مشابه را در اختیار راننده قرار خواهد داد.

در زیر کاپوت مزدا 3 جدید اتفاق خاصی رخ نداده است و باز هم شاهد همان موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی 2.5 لیتری با قدرت 191 اسب بخار هستیم که چرخ‌های جلویی را توسط گیربکس CVT کنترل می‌کند. البته اگر طالب هیجان بیشتری هستید، می‌توانید به سراغ پیشرانه 2.5 لیتری توربو شارژ با توان 250 اسب بخار بروید که حتی با گیربکس دستی هم قابل سفارش است. امکانات و آپشن‌های مزدا 3 مدل 2024 به مانند نسخه قبلی خود است و فقط دستیار رانندگی خودکار به آن اضافه شده. لیست مهم‌ترین آپشن های مزدا 3 جدید را در ادامه می‌خوانیم:

کروز کنترل

سانروف برقی (آپشنال)

رینگ ۱۸ اینچی

مولتی مدیای ۱۰.۲۵ اینچی

رادار رانندگی بین خطوط

تابلوخوان هوشمند

اتو لایت و دی لایت

رادار تشخیص عابرین پیاده

رادار نقطه کور

اتوهلد

سیستم ترمز اضطراری

سیستم کنترل پایداری و کشش

استارت دکمه‌ای یا همان کی لس

دوربین دنده عقب و سنسور پارک

صندلی برقی راننده

قیمت و احتمال واردات مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ به ایران

داستان کیا سراتو و مزدا ۳ در ایران، هیچ وقت تمام نمی‌شود. حالا کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ با کوشا خودرو به ایران آمده است اما رقیب قدیمی آن چطور؟ قیمت مزدا 3 جدید بسته به تریم انتخابی، از 17.5 هزار دلار شروع می‌شود و در تریم فول آپشن توربو شارژ 2.5 لیتری AWD، به نزدیک 30 هزار دلار می‌رسد.

پس با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت که قیمت مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ در ایران، احتمالا نزدیک به ۲ میلیارد تومان خواهد بود؛ اما این به معنای واردات مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ به ایران است؟ گروه بهمن موتور، عاملیت واردات مزدا ۳ به ایران را بر عهده دارد

اما در هفته گذشته که محصول جدید خود یعنی فیدلیتی دریم را معرفی کرد، هیچ صحبتی از واردات مزدا ۳ جدید را به میان نیاورد! حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که شرکت‌های دیگر آیا برای این کار به میدان می‌آیند یا خیر. اما به حال هر شرکتی که بیاید، یک بازی برد – برد را شروع کرده است. اگر مزدا ۳ مدل جدید به ایران بیاد و کار واردات تویوتا کرولا هم تمام شود، واقعا جشن ما ماشین‌ بازها به اوج خود می‌رسد!