شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی هوا#چگونه#باعث#زوال#عقل#می‌شود؟

چگونه آلودگی هوا باعث زوال عقل می‌شود؟

چگونه آلودگی هوا باعث زوال عقل می‌شود؟

همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز: بررسی جدید دانشگاه هاروارد آخرین بررسی درباره از مجموعه‌ای از موضوعات بهداشتی از زوال عقل گرفته تا بیماری قلبی و سکته مغزی است که به مواد آلاینده‌ای مانند ذرات معلق ریز (PM.۲.۵) و نیز اکسید نیتروژن و دی‌اکسید نیتروژن مربوط هستند.

این پژوهشگران در این بازبینی بیش از ۲۰۰۰ بررسی در این مورد را مرور کردند و دریافتند که ۵۱ بررسی به رابطه میان آلودگی هوا و زوال عقل بالینی پرداخته‌اند. این بررسی‌ها در طول ۱۰ سال گذشته انجام شده بودند.

شانزده بررسی با معیارهای که این پژوهشگران برای جلوگیری از سوگیری (bias) تعیین کرده بودند، تطبیق داشتند. متاآنالیز یا فراتحلیل این بررسی‌ها شواهدی قوی درباره رابطه میان P۲.۵ و زوال عقل به دست داد.

این موضوع حتی هنگامی که میزان قرارگیری در معرض این مواد آلاینده کمتری از حد قعلی تعیین‌شده بوسیله «سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا» (EPA) یعنی ۱۲ میکروگرم در مترمکعب هوا است.

این پژوهشگران افزایشی ۱۷ درصدی در خطر دچار شدن به زوال عقل در هر ۲ میکروگرم در متر مکعب هوا پیدا کردند.

یافته‌های این پژوهشگران همراهی میان دی‌ اکسید نیتروژن و اکسید نیتروژن و زوال عقل را نشان داد. برای اکسید نیتروژن، ۵ درصد افزایش در خطر زوال عقل به ازای هر ۱۰ میکروگرم در متر مکعب قرارگیری سالانه به آن یافت شد. برای دی‌اکسید نیتروژن، افزایش ۲ درصدی در خطر زوال عقل به ازای هر ۱۰ میکروگرم در متر مکعب قرارگیری سالانه در آن یافت شد.

نظریه‌های بسیاری درباره علت افزایش خطر زوال عقل با قرارگیری در معرض هوای آلوده وجود دارد. این ارتباط ممکن است صرفا به علت اثرات آلودگی هوا بر سلامت قلب و عروق باشد که به نوبه خود بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارد.

یک نظریه دیگر شامل تاثیر التهاب است. آلودگی ممکن است به طور مستقیم بر سلول‌های عصبی یا سایر سلول‌ها در مغز تاثیر بگذارد و با کارکرد کلی مغز تداخل کند.

به گفته این پژوهشگران، گرچه سیگار کشیدن عامل خطر بزرگتری نسبت به آلودگی هوا برای زوال عقل است، اما آلودگی هوا هنوز تاثیری گسترده در سطح جمعیت دارد، زیرا هر فردی باید نفس بکشد.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها را باید با احتیاط تفسیر کرد، زیرا محدودیت‌های برای متاآنالیز یا فراتحلیل بررسی‌های مشاهده‌ای وجود دارد.

یافته‌های این بررسی به عوامل بسیاری اشاره می‌کنند که در طول دوره زندگی می‌تواند بر خطر دچار شدن به زوال عقل تاثیر بگذارند؛ برخی از این عوامل را می‌توان کنترل کرد، مانند رژیم غذایی یا میزان ورزش  و کنترل برخی دیگر در سطح فردی مشکل‌تر است، مثلا محل زندگی ما و کیفیت هوایی که ما را احاطه می‌کند.