شهر خبر

افشای اطلاعات محرمانه درباره اوکراین، باعث وحشت پنتاگون شده است

افشای اطلاعات محرمانه درباره اوکراین، باعث وحشت پنتاگون شده است

ایسنا نوشت: واشنگتن پست از قول منابع مطلع گزارش کرد، افشای اطلاعات محرمانه آمریکا درباره اوکراین باعث ایجاد وحشت در میان مقام‌های عالی رتبه پنتاگون شده و آنها را بر آن داشته تا جریان داده‌های اطلاعاتی را محدود کنند.

به نوشته روزنامه مذکور، یکی از افسران اطلاعاتی اروپا نگرانی خود را اینگونه اعلام کرد که اگر واشنگتن دسترسی متحدانش را به سوابق اطلاعاتی محدود کند، ممکن است یکسری از موارد در هاله‌ای از ابهام باقی بمانند. در ضمن، بسیاری از گزارش‌های افشا شده با نام "NORORN" برچسب زده شده به این معنا که نمی‌توان آنها را با اتباع خارجی به اشتراک گذاشت.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که اسناد دیگری برای انتشار در اختیار نزدیکترین متحدان ایالات متحده، از جمله ائتلاف اطلاعاتی "پنج چشم" متشکل از استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست همچنین نوشت، ایالات متحده و مقام‌های خارجی بابت جزئیات اسناد افشا شده درباره اینکه آمریکا چطور از متحدان و دشمنانش جاسوسی می‌کنند، شوکه و در بعضی موارد عصبانی شده‌اند.

اخیرا، نیویورک تایمز گزارش کرده بود که موج جدیدی از اسناد افشا شده در رسانه‌های اجماعی به اشتراک گذاشته شده که شامل اسرار امنیت ملی آمریکا در ارتباط با اوکراین، چین و خاورمیانه است.

یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا به اسپوتنیک گفت، پنتاگون در حال بررسی این مساله است.

این افشاگری درپی انتشار اسناد محرمانه آنلاین مرتبط با جنگ اوکراین از جمله طرح‌های جنگ و ارزیابی ظرفیت‌های دفاع هوایی صورت گرفته است.

روز جمعه نیز، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع ایالات متحده جریان داده‌های اطلاعاتی را در واکنش به این افشاگری محدود کرد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت، یکی از مقام‌های اطلاعاتی ادعا کرد که اعمال این محدودیت غیرعادی، اثباتی بر "سطح بالایی از وحشت" در میان رهبری وزارت دفاع است.

310310