شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#قیمت#قدیمی

گرایش به خرید خانه‌های چند سال ساخت به جای نوساز

گرایش به خرید خانه‌های چند سال ساخت به جای نوساز

اعتماد نوشت: کارشناس بازار مسکن گفت: اینکه مردم این روزها به سمت خرید خانه‌های قدیمی و بازسازی آن تمایل پیدا کرده‌اند به دلیل پایین بودن قیمت این خانه‌هاست و همین تفاوت قیمت باعث شده تا گرایش خریداران به سمت این قبیل خانه‌ها افزایش یابد. هر چند این خانه‌ها دیگر نو نیستند و سن‌شان ۱۵ یا ۲۰ ساله شده، اما باز هم قابل تعمیر و سکونت هستند.

با ورود به سال جدید، تورم انتظاری در بازار مسکن هم حالا خود را در فایل‌های ریز و درشت ملکی نشان می‌دهد.

با نگاهی به فایل‌های خرید و فروش مسکن در یکی از سایت‌های آنلاین می‌توان رشد قیمت‌ها را نه فقط در فایل‌های نوساز بلکه در فایل‌های چند سال ساخت مشاهده کرد. به عنوان مثال؛ هر متر مربع یک واحد ۲۰ ساله ۸۰ متری در منطقه جنت‌آباد ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده.

این در حالی است که تا یک ماه پیش هر متر مربع از این واحد ۷۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده بود. یا هر متر مربع از واحد ۱۲ ساله‌ای در منطقه تهرانپارس ۹۵ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان نرخ‌گذاری شده که در توضیحات آن نوشته شده فول بازسازی شده که به نظر می‌رسد این رقم باید برای خانه‌ای نوساز در این منطقه در نظر گرفته می‌شد و این نرخ کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد، همچنین هر متر مربع واحد دیگری در منطقه رودکی با متراژ ۸۸ متر، طبقه سوم و ۱۸ ساله هم ۵۶ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که در توضیحات آن نوشته شده آسانسور و پارکینگ هم ندارد، همچنین هر متر مربع از یک واحد ۸۵ متری، طبقه اول بدون پارکینگ ۲۲ ساله در منطقه میرداماد ۸۸ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که این رقم هم برای این واحد چند ساله بالاست.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: اینکه مردم این روزها به سمت خرید خانه‌های قدیمی و بازسازی آن تمایل پیدا کرده‌اند به دلیل پایین بودن قیمت این خانه‌هاست و همین تفاوت قیمت باعث شده تا گرایش خریداران به سمت این قبیل خانه‌ها افزایش یابد. هر چند این خانه‌ها دیگر نو نیستند و سن‌شان ۱۵ یا ۲۰ ساله شده، اما باز هم قابل تعمیر و سکونت هستند.

ستاریان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم حضور تقاضای موثر در بازار است؛ اما قیمت مسکن به اندازه‌ای رشد داشته که این حضور موثر بسیار اندک شده و تعداد محدودی متقاضی خرید مسکن هستند.

این فعال حوزه مسکن در ادامه گفت: در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که به جز خانه‌های بزرگ و لوکس که فاقد مشتری بودند و بازارشان کم رونق شده بود این وضعیت به سمت خانه‌های متوسط و کوچک هم تسری پیدا کرد و آن‌ها هم وارد فاز رکودی شدند.

ستاریان با اشاره به وضعیت مسکن در دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: وضعیت این بازار در دو ماهه بهار و تابستان به میزان تورم کل کشور وابسته است و باید دید وضعیت اقتصادی در این ماه‌ها به کدام سمت و سو خواهد رفت. تنها درصورتی که اقتصاد کشور با گشایش‌هایی همراه و گرایش به آزادسازی‌ها بیشتر شود در بازار مسکن هم با افزایش معاملات و رونق بیشتری روبرو می‌شویم و اگر وضعیت اقتصادی همانند سال‌های گذشته باشد و موضوعات مربوط به کسری بودجه دولت مطرح باشد رکود تورمی در این بازار هم بیشتر خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که در کشورهای دیگر چه میزان از حقوق و دستمزد افراد صرف هزینه مسکن می‌شود، گفت: به‌رغم اینکه در ایران حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد حقوق و دستمزد افراد صرف هزینه اجاره مسکن می‌شود و شاهد آنیم که گاهی یکی از افراد شاغل در خانواده کل حقوق خود را بابت اجاره مسکن می‌پردازد و فرد دیگر خانواده سایر مایحتاج خانواده را تهیه می‌کند، اما در سایر کشورهای دنیا این میزان برای اجاره ملک در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد از دستمزد افراد را شامل می‌شود.

ستاریان گفت: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که نمی‌توان راهکار کوتاه‌مدتی برای این بازار در نظر گرفت چرا که ساخت مسکن نیازمند برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت است و حداقل زمان برای بهبود نسبی شرایط ۱۰ سال است و ما باید کل اقتصاد را به گونه‌ای تغییر دهیم تا بتوانیم مشکل مسکن را در کشور حل کنیم چرا که این بازار کاملا با اقتصاد کلان در کشور در ارتباط است.

او افزود: ۹۵ درصد تولید مسکن در ایران در اختیار بخش خصوصی است، اما سوال اساسی این است که چرا امروز بخش خصوصی توان تولید مسکن مورد نیاز مردم را ندارد؟ پاسخ آن این است که اقتصاد ایران ابزارهای مالی کافی و مورد نیاز بخش خصوصی را در اختیارش نگذاشته و در نتیجه وضعیت به این شکل شده که بخش خصوصی امکان تولید مسکن مورد نیاز را ندارد.

۳۵۲۱۷