شهر خبر

دفاع ارگان رسانه‌ای شهرداری از فیلترینگ: همه کشورها در حکمرانی مجازی از فیلترینگ استفاده می‌کنند

روزنامه همشهری نوشت: یکی ازسیاست‌هایی که اکنون اغلب کشورهای دنیا برای اعمال حکمرانی مجازی خود از آن استفاده می‌کنند، سیاست فیلترینگ است. سیاستی که نیاز به ابزارهایی برای اجرای آن وجود دارد و این ابزارها نیز عمدتا آمریکایی هستند.

دفاع ارگان رسانه‌ای شهرداری از فیلترینگ: همه کشورها  در حکمرانی مجازی از فیلترینگ استفاده می‌کنند
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۱۸:۴۰:۴۲
اعتمادآنلاین |

روزنامه همشهری در گزارشی وضعیت محدودیت اینترنت در کشورهای دنیا را بررسی کرده و مدعی شده همه کشورهای دنیا از سیاست فیلترینگ برای اعمال حکمرانی مجازی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش همشهری، یکی ازسیاست‌هایی که اکنون اغلب کشورهای دنیا برای اعمال حکمرانی مجازی خود از آن استفاده می‌کنند، سیاست فیلترینگ است. سیاستی که نیاز به ابزارهایی برای اجرای آن وجود دارد و این ابزارها نیز عمدتا آمریکایی هستند. 

این روزنامه در ادامه نوشته است: در اوایل دهه 80استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر از اقبال بالایی میان مردم برخوردار شد اما، نبود سیستم‌هایی برای اعمال دقیق حکمرانی سایبری سبب شد این فضا در ناآرامی‌های سال 88امنیت ملی کشور را هدف گرفته و خسارت‌های زیادی به آن وارد کند. با مسدود شدن دسترسی به این شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران آنها ناگزیر به کوچ از فیسبوک به وایبر و واتساپ شدند. اما ظهور تلگرام در ایران و دسترسی‌های متنوع مثل گروه‌های جمعی و کانال اطلاع‌رسانی این پیام رسان را در ایران به اوج محبوبیت رساند. ولنگاری فضای مجازی و نبود سیاست درست در مدیریت فضای مجازی باعث شد تلگرام از طریق کانال‌هایی مثل آمد نیوز به خط مقدم آشوب‌های سال 96تبدیل شود. در پی این فضا هم بود که تلگرام در ابتدای سال 97در ایران رسما فیلتر شد. کاربران ایرانی این بار رهسپار اینستاگرام شدند. این کوچ و رشد استفاده از اینستاگرام هم در سایه بی‌توجهی مسئولان امر رخ داد تا باز هم مار خوش خط و خال فضای مجازی از همان سوراخ یک‌بار دیگر جامعه ایرانی را بگزد و بساط اغتشاش و آشوب را فراهم کند. آشوب‌های نیمه دوم سال 1401که با میدان داری تمام عیار اینستاگرام همراه بود موجب شد تا این اپلیکیشن هم به سرنوشت توییتر، وایبر، تلگرام و واتساپ دچار شود. اما در این میان آنچه یافت می‌نشد مدیریت درست مسئولان امر در کوچ بین پیام رسان‌ها بود.