شهر خبر
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری/ اهمیت استفاده از روش غیرمسقیم چیست؟

در این زمان که بازار سرمایه به گفته کارشناسان ارزندگی دارد استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به بورس اهمیت پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، این روز‌ها بسیاری از کارشناس بر این باورند که بورس نسبت به سایر بازار‌ها ارزندگی دارد و شاید مردم بیشتر دارایی هایشان را به این بازار بیاورند، به همین علت موضوع سرمایه گذاری غیرمستقیم مطرح می‌شود.

 

مردم می‌توانند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، برای سرمایه‌گذاری به روش مستقیم نیاز به تخصص و زمان است، اما تعدادی از افراد زمان و مهارت کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند و از سمتی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس هستند به همین جهت شناسایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای اهمیت است.

 

 

بازده صندوق‌های با درآمد ثابت چه قدر است؟


صندوق‌های متنوعی با عنوان‌های درآمد ثابت، مختلط، سهامی و ... وجود دارد که افراد بر اساس ریسک پذیری خود، یکی از این صندوق‌ها را انتخاب می‌کنند. در این روشِ سرمایه گذاری هر فرد می‌تواند متناسب با ریسک پذیری خود اقدام به سرمایه گذاری کند، به عنوان مثال فردی که ریسک‌پذیر نیست و هدفش کسب سود ثابت است، می‌تواند دارایی خود را به صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت بسپارد. بازدهی این صندوق‌ها از سپرده بانکی بالاتر است.

 

حال سوالی مطرح می‌شود که دارایی این صندوق از چه چیزی تشکیل می‌شود؟ بین ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می‌دهد.

 

 یکی دیگر از انواع صندوق ها، سهامی نام دارد همانطور که از عنوان آن مشخص است، عمده دارایی این صندوق در سهام سرمایه گذاری می‌شود، به همین علت دارای ریسک بالایی است، بازدهی این صندوق‌ها بیش از هر چیز دیگری از شرایط کلی بازار سرمایه تاثیر می‌پذیرد. 

 

حدود نیمی از دارایی صندوق‌های مختلط، در اوراق با درآمد ثابت و نیم دیگر در سهام سرمایه گذاری می‌شود؛ بنابراین ریسک و بازدهی صندوق‌های مختلط، بین صندوق‌های با درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد. همچنین این صندوق‌ها مزایای سهام و اوراق با درآمد ثابت را با‌هم دارند.

 

افراد با ریسک پذیری بالا می‌توانند از صندوقی با عنوان جسورانه استفاده کنند، این نوع صندوق پول را از سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت دارند، جمع آوری و در کسب و کار‌های نوپای کوچک که پتانسیل رشد دارند سرمایه گذاری می‌کند. همچنین گفتنی است که ریسک زیاد در ازای به دست آوردن بازدهی بالایی است و لزوما نمی‎‌توان فاکتور ریسک زیاد را نامناسب دانست.