شهر خبر

جزئیاتی از تقلب سازمان یافته در کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گزارشی از روند برخورد با تقلب سازماندهی شده در آزمون سراسری را ارائه کرد.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، عبدالرسول پورعباس در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اوج گرفتن تقلب در دوره همه‌گیری کرونا (سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) اظهار کرد: تقلب از آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ کمتر شد. ولی نوع تقلب از نگاه به چپ و راست داوطلب، به تقلب سازماندهی شده و شبکه‌ای ارتقا یافت. شبکه‌ای با امکانات و شبکه پیچیده با ابزار جاسوسی قوی در اختیار داوطلب بود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه تقلب در سال ۱۴۰۰ بحران ایجاد کرد، با بررسی‌های فنی همه راه‌ها را برای ورود داوطلبان متقلب به دانشگاه‌ها بستیم. اما در آزمون سراسری ۱۴۰۱ فعالیت چشمگیری صورت گرفت و با کمک پلیس فتا و بقیه دستگاه‌های ذیربط حدودا ۱۳ شبکه تقلب را بعد از برگزاری کنکور دستگیر کردیم. بیش از ۸۵۰ دستگاه و تجهیزات فوق جاسوسی سر جلسه آزمون ضبط شد.

پورعباس گفت: در سال ۱۴۰۱ بررسی‌های فنی ما باعث شد هیچ فردی نتواند صندلی دانشگاه را از طریق تقلب اشغال کند. اما برای نوبت اول آزمون ۱۴۰۲ در دی ۱۴۰۱، شورای امنیت کشور همه دستگاه‌های امنیتی انتظامی را موظف کرد وارد شوند و امنیت بسیار گسترده‌ای را ایجاد کردیم. امنیت مخازن سوالات و اعزام‌ها چندلایه شد، نوع دفترچه‌ها کاملا شخصی سازی، منطقه‌ای و فردی شد و نتیجه این بود که وقتی یک داوطلب از داخل جلسه آزمون پرسشنامه ارسال کرد، یک دقیقه بعد مشخص بود چه کسی است و در چه حوزه‌ای است و دستگیر شد زیرا کاملا سیستم هوشمند عمل کرد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در این آزمون اینترنت نقطه‌ای قطع شد و به شکل عام قطع نشد. تنوع پرسشنامه‌ها و پاسخنامه‌ها به اندازه ای متعدد بود که ارسال آن به خارج از حوزه کارایی نداشت و بررسی‌های فنی نشان داد حتی ۲ نفر پاسخنامه شبیه بهم نداشتند.

وی افزود: سازمان سنجش هم با کمک شرکت‌های دانش بنیان دستگاهی به نام آشکارساز هم ساخت که اگر داوطلبی با خود تجهیزات به داخل حوزه برده بود، آن را تشخیص می‌داد. بیش از ۲ هزار دستگاه و در هر حوزه ۲ یا ۳ دستگاه وجود داشت که در شعاع ۲۵ متری عمل می‌کرد و تجهیزات را می‌شناخت.

پورعباس گفت: ۶۷ نفر را شناسایی کردیم که با خود تجهیزاتی داخل حوزه برده بودند و نتوانستند از دستگاه استفاده کنند. همه این افراد خلع سلاح شده بودند و در دی ماه به ضرس قاطع می‌گویم یک مورد تقلب نیفتاد و امن ترین و سالم ترین آزمون را در دی داشتیم.