شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#بانک#تحریم‌ها#نفت#نفت و گاز

پرت گاز در ایران کاهش یافت/ بانک جهانی: آمریکا ششمین کشور هدر دهنده گاز در جهان شد

پرت گاز در ایران کاهش یافت/ بانک جهانی: آمریکا ششمین کشور هدر دهنده گاز در جهان شد

بانک جهانی با اشاره به کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی هدررفت گاز از میادین نفت و گاز جهان در سال ۲۰۲۲ از پیشرفت نسبی ایران در این زمینه با وجود تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از پیش رفت جهان در کاهش هدررفت گاز طبیعی از میادین نفت و گاز طی سال 2022 خبر داد.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی هدررفت گاز از میادین نفت و گاز در این سال 5 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و به 139 میلیارد مترمکعب رسیده که کمترین رقم از سال 2010 به این سو است.

بانک جهانی در گزارش خود نوشته است: پس از یک دهه عدم پیشرفت، در سال 2022 شاهد بوده‌ایم که میزان پرت گاز از میادین نفت و گاز جهان سه درصد کاهش یافته که به ویژه با توجه به نگرانی‌ها از امنیت انرژی در بسیاری از کشورها، رقم قابل ملاحظه‌ای است. ما همه کشورهای نفتی را ترغیب می‌کنیم که از فرصت‌ها برای کاهش این نوع آلایندگی و اتلاف منابع استفاده کنند.

سه کشور نیجریه، مکزیک و آمریکا بیشترین سهم در کاهش پرت گاز در سال 2022 را داشته‌اند. دو کشور قزاقستان و کلمبیا نیز طی هفت سال گذشته به طور مستمر در این زمینه پیشرفت داشته‌اند.

با وجود پیشرفت‌ها در کاهش پرت گاز هنوز ضربه بزرگی به محیط زیست جهان از این ناحیه وارد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 2022 بیش از 357 میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن و متان در نتیجه هدررفت گاز در میادین نفت و گاز در هوا انتشار یافته است.

در میان کشورهای جهان، روسیه بیش از بقیه پرت گاز دارد به طوری که در سال 2022 بالغ بر 25.5 میلیارد مترمکعب گاز در میادین این کشور به هدر رفته است.

عراق با پرت 17.9 میلیارد مترمکعبی در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته و ایران جایگاه سوم را از این نظر به خود اختصاص داده است.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی پرت گاز در ایران طی سال 2022 اندکی کاهش یافته است. ایران در سال 2021 با پرت 17.4 میلیارد مترمکعبی گاز در میادین نفت و گاز خود مواجه بود که این رقم در سال 2022 و با وجود محدودیت‌های دسترسی ایران به تکنولوژی‌های روز دنیا به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به 17.35 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

اخیراً دولت سیزدهم اقداماتی را برای کاهش هدررفت گاز در میادین نفتی انجام داده است که با اجرایی شدن پروژه‌های مربوط انتظار می‌رود شاهد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه طی سال‌های آینده باشیم.

*آمریکا ششمین کشور هدر دهنده گاز در جهان شد

کشورهای الجزایر، ونزوئلا، آمریکا، مکزیک، لیبی، نیجریه و چین نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم جهان از نظر پرت گاز در سال 2022 قرار گرفته‌اند.

آمریکا با وجود برخورداری از تکنولوژی پیشرفته، ششمین کشور جهان از نظر هدررفت گاز در میادین نفت و گاز خود شناخته شده است. در سال 2022 بالغ بر 8 میلیارد مترمکعب گاز در این کشور پرت شده است. چین نیز با پرت 2.5 میلیارد مترمکعبی در رتبه دهم از این نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/