شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#انگلیسی#مذاکره#جزیره#شبه

نشریه انگلیسی از آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه برسر کریمه خبر داد

نشریه انگلیسی از آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه برسر کریمه خبر داد

ایرنا نوشت: یک نشریه انگلیسی در گزارشی از تغییر موضع کی‌یف و آمادگی این کشور برای مذاکره با روسیه درباره آینده شبه جزیره کریمه خبر داد.

فایننشال تایمز به نقل از آندری سیبیها، معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نوشت که اگر نیروهای کی‌یف به مرز شبه جزیره کریمه برسند،این کشور آماده گفت‌وگو با مسکو خواهد بود.

به تعبیر نشریه انگلیسی، این صریح ترین اظهارنظر صورت گرفته درباره علاقه اوکراین به مذاکرات با روسیه از زمان قطع گفت‌وگوهای صلح با کرملین در آوریل گذشته است.

سیبیها به فایننشال تایمز گفت: «اگر ما درباره دستیابی به اهداف استراتژیک خود در میدان نبرد موفق و به مرز با کریمه نزدیک شویم، آماده ایم که فصل دیپلماتیک جدیدی را برای گفت‌وگو در این زمینه بازکنیم. البته این بدان معنا نیست که ما مسیر آزادسازی [کریمه] توسط ارتش خود را نادیده خواهیم گرفت.»

این نشریه انگلیسی نوشت که اظهارات نامبرده می‌تواند مقامات غربی را که نسبت به توانایی اوکراین برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه تردید دارند و نگرانند که هرگونه تلاش نظامی کی‌یف در این زمینه می‌تواند منجر به تشدید جنگ و تحریک روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای شود خاطر جمع کند.

نوشته فایننشال ادامه داد: «سیبیها» یک دیپلمات کهنه کار است که در دفتر رئیس جمهوری اوکراین روی سیاست خارجی تمرکز دارد و در لحظات مهم جنگ در کنار زلنسکی بوده است. او می‌گوید که رئیس جمهوری اوکراین و مشاورانش اکنون به طور خاص روی موضوع کریمه متمرکز شده‌اند، زیرا ارتش اوکراین به آغاز عملیات متقابل خود برای بازپس گیری این منطقه نزدیک شده است.

« تیم وودز» وابسته دفاعی بریتانیا در واشنگتن، می‌گوید که کریمه به دلیل تمرکز نیروها در آنجا به یک راه سیاسی نیاز دارد. وی به فایننشال تایمزگفت: «فکر نمی‌کنم راه‌حل نظامی خیلی سریعی وجود داشته باشد.از این رو ما باید ببینیم که چه شرایط مساعدی برای مذاکره وجود دارد و من فکر می کنم اوکراین برای این کار آماده است.»

بر اساس ادعای این گزارش، اوکراین در روزهای اولیه جنگ، به جای اصرار بر بازپس گیری نظامی کریمه، مایل بود تا با مسکو درباره آینده این منطقه مذاکره کند. اما در حال حاضر تنها تماس شناخته شده بین کی‌یف و مسکو، مذاکره درباره تبادل اسیران جنگی است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین پیشتر در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، پوتین رئیس‌جمهور برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

310310