سرنوشت عجیب «مردان آهنین»؛ از قتل و اتهام تا طلای پارالمپیک

اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه ۸۰ خورشیدی مخاطبان تلویزیونی، شب‌های نوروزی را با مشاهده قدرت‌نمایی مردانی به پایان رساندند که لقب آهنین داشتند. دوست‌داران آن برنامه هنوز نام‌هایی همچون « محراب فاطمی »، «مجتبی ملکی»، «رضا قرایی»، مرحوم « روح‌الله داداشی » و ... را در ذهن دارند. هر چند که در چند سال گذشته ایده‌هایی برای پخش مجدد این رقابت در تلویزیون طرح شد اما در پنج سال گذشته دیگر رسانه ملی علاقه‌ای به پخش آن نداشت.

۱۲ دوره مسابقه تلویزیونی مردان آهنین از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ برگزار شد که محراب فاطمی با چهار عنوان قهرمانی رکورددار است و رضا قرایی نیز سه قهرمانی را از آن خود کرد. در این مسابقات زنده‌یاد روح‌الله داداشی و مسلم دارابی نیز ۲ بار عنوان نخست را کسب کردند و محمد عزت‌پور نیز در آخرین دوره قهرمان شد.

گردانندگان مجموعه مردان آهنین، هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. رضا جاودانی همچنان مجری تلویزیونی است و در برنامه‌های ورزشی حضور کامل دارد. مسابقات تلویزیونی مردان آهنین از این مجری یک چهره سرشناس ساخت.

دیگر چهره این رقابت‌ها «فرامرز خودنگاه» بود که اکنون رنگ پیری بر محاسن وی نشسته و اطلاع دقیقی از فعالیت‌هایش وجود ندارد. انتشار عکس میانسالی این داور کهنه‌کار با حیرت بسیاری از طرفداران مسابقه مردان آهنین همراه شد. آیدین خطایی این عکس را منتشر کرده بود. خودنگاه داور قاطع مسابقه مردان آهنین بود و قهرمانانی مانند مجتبی ملکی و محراب فاطمی همواره با وی مشکل داشتند.

ملکی به این مهم اعتراف کرد و گفت: هیچگاه با خودنگاه دوست نبودم اما جاودانی را دوست داشتم

.

آیدین ختایی

برادران فاطمی؛ استعدادیابی و امید به تکرار مسابقات

برادران فاطمی

قویترین خانواده حاضر در مسابقه تلویزیونی مردان آهنین، برادران فاطمی بودند که محراب توانست چهار عنوان قهرمانی را از آن خود کند. محراب و مهدی فاطمی از شناخته‌شده‌ترین نفرات آن رقابت‌ها بودند. مهدی فاطمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برخی حواشی موجب تعطیلی این رقابت‌ها شد، گفت: ما مسابقات قوی‌ترین مردان ایران را برگزار می‌کنیم، اما مشکلاتی در مسیر پخش تلویزیونی آن وجود دارد. امیدوارم این مشکلات برطرف شود تا مردم بتوانند از دیدن رقابت مردان آهنین لذت ببرند.

وی ادامه داد: من اکنون رییس کمیته قویترین مردان استان تهران و نایب رییس کمیته کشوری هستم. محراب نیز در بخش استعدادیابی، داوری و آموزش فعالیت دارد. همواره دنبال برگزاری بهترین رقابت‌ها هستیم و جوانان مستعد را نیز به سمت و سوی این رشته سوق می‌دهیم. محراب عضو کمیته قویترین مردان ایران است. امیدوارم روزی شاهد پخش دوباره مسابقات مردان آهنین از تلویزیون باشیم.

برادران قرایی

برادران قرایی

دومین خانواده پرقدرت مردان آهنین برادران قرایی بودند. رضا قرایی یکی از خوش استایل‌ترین نفرات مردان آهنین بود که رقیب جدی برای محراب فاطمی به شمار می‌رفت. وی سه دوره عنوان نخست این رقابت‌ها را از آن خود کرد. امیر و حمید قرایی دیگر نفرات این خانواده بودند. رضا قرایی علاوه بر قهرمانی کشور در مسابقات قویترین مردان جهان شرکت کرد که با نامدارانی مانند ماریوش پوجانوفسکی، دان پوپ، آریلد هاگن و ینسن پائولین هم‌گروه شد و در نهایت به عنوان چهارم گروه و هجدهم جهان رسید.

موفقیت‌های رضا قرایی در سایه حواشی دیگر برادر او قرار گرفت. امیر قرایی از سال ۱۳۹۰ به خاطر برخی اتهامات و بنا بر برخی اخبار اختلاف سه میلیون تومانی متواری شد. او اکنون در یونان ساکن شد و چند سال بعد نیز عکسی از وی به عنوان بادیگارد یک خواننده مطرح عرب منتشر شد.

حمید قرایی نیز در کشتی آزاد فعالیت داشت که موفقیتی کسب نکرد.

 

برادران داداشی؛ مرگ پایان یک قهرمان

برادران داداشی

علی و روح‌الله داداشی یکی از خانواده‌های معروف این مسابقات بودند. برادارانی که از بین آنان روح‌الله یکی از چهار قهرمان این مسابقات لقب گرفت و علی نیز همیشه در قامت یک مدعی بود.

علی داداشی هنوز از برنامه مردان آهنین به عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی یاد می‌کند. او چندی پیش به ایرنا گفت:‌ در گذشته و در ایام تعطیلات عید نوروز، برنامه مردان آهنین به مدت ۱۵ روز مردم را به خوبی سرگرم ‌می‌کرد و مدت‌ها بعد از این برنامه درباره قهرمانان و آیتم‌های آن بحث می‌کردند، اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و حاشیه‌ها، صدا و سیما دیگر این برنامه‌ را پخش نکرد.

قهرمانی روح‌الله داداشی یکی از اتفاقات مهم این مسابقات بود. برادر این ورزشکار فقید، افزود:‌ برادرم یکی از چهار قهرمان مسابقه مردان آهنین بود که اخلاق‌مداری را بر هر کار دیگری ترجیح می‌داد. او مردمی بود و مردمی ماند و اصلا به دنبال حاشیه نبود. کسی به یاد ندارد که او خود را فراتر از مردم بداند. اما متاسفانه پس از مرگ او انواع شایعات سیاسی و انتخاباتی از سوی افرادی نامعلومی ساخته شد که هیچکدام از این شایعات صحت ندارد.

مجتبی ملکی؛ قدرت بلامنازع آسیا و نفر سوم شورای شهر ایلام

مجتبی ملکی

مجتبی ملکی چهره دوست داشتنی آن سال‌های ورزش ایران از جمله کسانی بود که ورزش قدرتی را ادامه داد. ملکی که نتوانسته بود عنوان قهرمانی مردان آهنین را از آن خود کند ۲ بار در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ جهان (۲۰۱۷ و ۲۰۱۸) قهرمان شد. قهرمان ایلامی در مسابقات پاورلیفتینگ جهان در سال ۲۰۱۷ توانست در بخش اسکات وزنه ۵۰۰ کیلوگرمی را مهار کند و رکورد جهان را بشکند.

ملکی یکی از قدرت‌های بلامنازع دسته سنگین وزن پاورلیفتینگ آسیا است که توانسته هشت دوره عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کند. او بعد از کناره‌گیری از ریاست کمیته پاورلیفتینگ فدراسیون بدنسازی در انتخابات شورای شهر ایلام در سال ۱۴۰۰شرکت کرد و به عنوان نفر سوم، راهی شورای شهر ایلام شد.

وی که در جریان یکی از مسابقات تلویزونی مردان آهنین با مرحوم «روح‌الله داداشی» دیگر قهرمان کشور درگیر شده بود، گفت:‌ حاشیه مسابقات به دلیل استرس حاکم بر رقابت‌ها بود که موجب برخی حواشی می‌شد.

حامد امیری؛ اراده‌ای به وسعت مردان آهنین

حامد امیری

شاید سرنوشت روح‌الله داداشی غم‌انگیزتر از سایر قهرمانان باشد، اما واقعیتی وجود دارد که ماشین زمان یکی دیگر از مردان آهنین ایران را ویلچرنشین کرد. حامد امیری که از وی به عنوان یکی از جوانان مستعد این رشته یاد می‌شد در یک تصادف جاده‌ای تا مرگ پیش رفت اما تقدیر او به گونه‌ای دیگر نوشته شده بود. وی زنده ماند تا در سرزمین آفتاب بتواند رکوردشکنی کرده و به مدال طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو برسد.

امیری بعد از آن تصادف هولناک به ورزش برگشت، اما بدون پاهای قدرتمندی که چند سال پیش با آن رکورد اسکات تعادلی جهان را شکسته بود. اما دست‌هایش توانمند بود و به خاطر می‌آورد که با کمک این دست‌ها توانسته در آیتم حمل چمدان، رکوردی خارق‌العاده در سطح جهان خلق کند؛ امیری به ورزش‌های پرتابی دوومیدانی رفت. هر چند او دیگر آن پهلوان آهنین سال‌های پیش نبود، اما حضورش در تمرینات جانبازان و معلولان بهانه‌ای شد تا وی به زندگی ورزشی بازگردد و دیگر تلاش او تنها برای یک برنامه تلویزیونی یا چند آیتم نیست، بلکه او می‌رود تا با کسب مدال‌های رنگارنگ پرچم ایران را در جهان برافراشته کند.

امیری در رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک توکیو در ماده پرتاب نیزه کلاس f۵۴ موفق به کسب مدال طلا شد. دلاور لرستانی در سرزمین آفتاب با رکورد ۳۱.۳۵ علاوه بر مدال طلا، رکورد ادوار پارالمپیک را نیز شکست.

البته امیری همچنان از روزهای خوب رقابت با مردان آهنین با حسرت یاد می کند. او گفت: از کشیدن هواپیما رسیدم به ویلچرنشینی.

مسلم دارابی؛ قهرمان حقوقدان

سرنوشت عجیب «مردان آهنین»؛ از قتل و اتهام تا طلای پارالمپیک

«مسلم دارابی» یکی دیگر از قوی‌ترین مردان ایران است که با برنامه مردان آهنین در تعطیلات نوروز، چهره شد. چهره‌ای تحصیلکرده این مسابقات که باور دارد نوروز و تعطیلات آن برای هر ایرانی با یک خاطره زیبا همراه است؛ خاطره‌ای که هیچ‌گاه از ذهن پاک نخواهد شد.

عید نوروز با قدمتی باستانی بیش از ۲ هزار سال یکی از سنت‌های زیبای جهان است‌. سنت‌های حسنه این عید می‌تواند در تحکیم روابط اجتماعی و خانوادگی مؤثر باشد.

هر چند که ۲ عنوان قهرمانی مسابقه تلویزیونی مردان آهنین شاید بهترین عیدی این قهرمان کرمانشاهی باشد اما او باور دارد که عیدی‌های کمی که در دوران کودکی گرفته برایم ارزش بسیاری دارد و هنوز شیرینی آنان را فراموش نکرده‌ است.

 یکی دیگر از خاطراتم از عید نوروز آن است که در تعطیلات عید، برنامه مردان آهنین که من نیز چند دوره در آن شرکت کردم بخشی از سرگرمی مردم بود.

هنوز از سنگ‌اندازی در مسیر پخش تلویزیونی گلایه دارد و می‌گوید: ورزشکار زمانی که در مسابقه برای پخش شرکت می‌کند، انگیزه خاصی دارد و حس معروف شدن نیز در او به وجود می‌آید. معروف شدن من به خاطر چند سال حضور در مردان آهنین بود و این امر موجب شد تا مردم در نقاط مختلف کشور به من لطف داشته باشند. البته همچنان در تلاشم تا بتوانم راهکاری برای پخش این مسابقات پیدا کنم. شاید برخی تصور کنند که با بالا رفتن سن امکان قهرمانی وجود ندارد اما در این ورزش، تجربه و قدرت حرف اول را می‌زند و نمونه آن نیز پهلوان خلیل بود که در سن ۶۰ سالگی با بلند کردن یک فیل ۲ تنی نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد.

وی اکنون وکیل است و یک موسسه حقوقی در شهر کرج دارد