شهرخبر

خطر رشد باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک با قطره‌های چشمی هندی

خطر رشد باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک با قطره‌های چشمی هندی

مقامات بهداشت ایالات متحده آمریکا پس از شناسایی شیوع گسترده یک باکتری بسیار مقاوم به دارو در حالت آماده باش قرار گرفتند. بر اساس گزارش ها، منشأ انتشار این باکتری به قطره های چشمی وارداتی از هند مرتبط بوده است.

به گزارش بهداشت نیوز، رسانه های آمریکا به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های این کشور گزارش دادند که حداقل ۳ مورد مرگ، ۸ مورد نابینایی و ده ها عفونت در قطره های چشمی ساخته شده توسط شرکت گلوبال فارما هندوستان مستقر در چنای با نام تجاری اشک مصنوعی EzriCare گزارش شده است.

آژانس ملی بهداشت عمومی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده  با صدور توصیه ای علیه استفاده از قطره چشمی ساخت هند، اعلام کردند: بیمارانی که از اشک مصنوعی EzriCare یا Delsam Pharma استفاده کرده و علائم یا نشانه هایی شامل عفونت چشم دارند باید فوراً به مراکز  پزشکی مراجعه کنند.تا کنون بیش از ۵۰  موردعفونت ناشی از مصرف قطره های چشمی اشک مصنوعی شناسایی کرده است.

این عفونت به دلیل وجود  باکتری سودوموناس آئروژینوزا به وجود می آید. باکتری سودوموناس آئروژینوزا که در قطره چشمی یافت شده است می تواند باعث عفونت شدید در خون، ریه یا زخم های بدن شود. کارشناسان نسبت به این باکتری هشدار داده اند، زیرا درمان آن در سال های اخیر به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی دشوارتر شده است.

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، استفاده از این اشک مصنوعی آلوده خطر عفونت چشم را افزایش می دهد که تاثیرات آن می تواند منجر به کوری یا مرگ شود.

در مقابل شرکت  EzriCare بیانیه ای صادر اعلام کرد که آنها در حال بررسی این قطره های چشمی بوده و  معتقد نیستند که این عفونت با محصولات آن ها ارتباط قطعی داشته باشد.

 این اولین بار نیست که برندهای دارویی هند به دلیل آلودگی مورد انتقاد قرار می گیرند. سال گذشته، ده ها مورد مرگ در میان کودکان گامبیا و ازبکستان به دلیل مصرف شربت های سرفه هندی رخ داد.

منبع: سیناپرس