شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بودجه ۱۴۰۱#منابع#کاهش نرخ
رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با ایبِنا؛

ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد هدف کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها/ تحقق ۹۷ درصدی منابع بودجه ۱۴۰۱ بدون یک ریال استقراض

میرکاظمی هدف از کاهش نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها را ایجاد ثبات در اقتصاد و قدرت پیش‌بینی برای فعالان اقتصاد عنوان کرد.

سید مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در حاشیه نشست هیئت دولت در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره هدف دولت تصمیم اخیر خود برای تسعیر ارز خوراک واحد‌های پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان گفت: این عدد با هدف ایجاد ثبات در اقتصاد و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد برای فعالان اقتصادی تعیین شده تا کمکی برای انجام برنامه‌ریزی اقتصادی آن‌ها باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت تسهیلات تکلیفی در بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که تسهیلات تکلیفی در دولت تعیین شود تا تکالیف مالایطاقی به شبکه بانکی تحمیل نکند و بانک‌ها مجبور نشوند اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته باشند، چرا که این وضعیت به افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم منجر می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود:، اما مجلس شورای اسلامی دوباره تکالیفی را برای بانک‌ها در لایحه بودجه گنجانده است. البته قرار بود جداول تا دیروز به ما تحویل شود که تا این لحظه تحویل نشده است. امیدواریم مجلس زودتر این جداول را بدهد تا بتوانیم پس از دریافت قانون بودجه، تحلیل درستی روی تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی داشته باشیم.

میرکاظمی همچنین درباره میزان تحقق منابع بودجه ۱۴۰۱ و وضعیت کسری بودجه احتمال توضیح داد: در حال ۱۴۰۱ به لطف خداوند ۹۷ درصد منابع بودجه محقق شد. هیچ استقراضی صورت نگرفت و تسویه‌حساب کامل با بانک مرکزی انجام شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حتی سهم بدهی دولت به بانک مرکزی منفی شد؛ یعنی نه‌تن‌ها اضافه برداشتی نداشتیم؛ بلکه باعث کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی شدیم؛ بنابراین می‌توان گفت بهترین عملکرد طی چند دهه گذشته را در سال ۱۴۰۱ داشتیم به‌طوری‌که که ۹۷ منابع بودجه بدون استقراض صورت گرفت و این در حالی بود که ماهیانه ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مصرف شده در دولت قبل را هم می‌پرداختیم.