شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#جدید#شاخص بورس#سقف#سال#۱۴۰۲؟

سقف جدید شاخص بورس در سال ۱۴۰۲؟

سقف جدید شاخص بورس در سال ۱۴۰۲؟

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان امروز همراه با پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدا شرایط جاری حاکم بر بازار را مورد بررسی قرار داد و اعتقاد داشت با توجه به رسیدن شاخص بورس به سقف تاریخی خود عدم قطعیت‌هایی در بازار سهام وجود دارد و این ابهامات به این دلیل است که بازار در قله تاریخی خود به یک پیشران برای ادامه مسیر صعودی خود نیاز دارد. با توجه به تجربه تاریخی این پیشران می‌تواند صنعت خودرو باشد اما باید منتظر مصوبه شورای رقابت در رابطه با تعیین قیمت خودرو ماند، از سوی دیگر نرخ ارز نیز که به عنوان یکی از درایورهای اصلی صعود بازار در سال گذشته از آن نامبرده می‌شد با توجه به شرایط اقتصادی و ثبات نسبی بازار دلار نمی‌تواند درایور بازار سرمایه باشد.

وی در ادامه به پیش‌بینی و تحلیل اهداف بورس تهران در سال ۱۴۰۲ پرداخت و عنوان کرد: به صورت تاریخی در مواقعی که نرخ بهره بانکی به بیش از ۲۲ درصد رسیده است، فاصله p/e  بازار سهام و نرخ بهره بدون ریسک حدود ۴ واحد بوده است که براساس آن باید p/e  بورس تهران حدود ۳ تا۴ واحد افزایش را تجربه کند و همین موضوع در کنار تورم ساختاری ناشی بودجه و شرایط اقتصاد کلان می‌تواند احتمال رسیدن شاخص کل به عدد ۳ میلیون واحدی را افزایش دهد و با توجه به روند تاریخی این موضوع در نیمه ابتدایی سال احتمال تحقق بیشتری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت به این سوال پاسخ داد که چرا با توجه به رسیدن شاخص کل به سقف تاریخی هنوز پرتفوی بسیاری از سهامداران به اندازه شاخص کل رشده نکرده و یا حتی در محدوده زیان است؟ خاطرنشان کرد: درایور اصلی بازار سهام در سال ۱۴۰۲ تورم است که تورم آن از جنس هزینه ساخت است و در این شرایط مسلما همه صنایع به صورت یکسان از تورم منتفع نخواهند شد و قادر به حفظ سود دلاری خود نیستند؛ پس قطعا سرمایه‌گذاران باید با جدیت بیشتری سهام انتخاب کنند. به نظر می‌رسد بازار سهام در سال جاری در هرمقطع گروه خاصی از نمادها را مورد توجه قرار خواهد داد و در این شرایط استراتژی فعال بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران خواهد کرد.