شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

برنده جدال بورس و بازارها در ۱۴۰۲؟

برنده جدال بورس و بازارها در ۱۴۰۲؟

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با محمد اقبال‌نیا، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به پیش بینی بورس تهران و متغیرهای اثرگذار بر آن در سال ۱۴۰۲ پرداختیم. اقبال‌نیا در ابتدا راجع به برنده بازارها در ۱۴۰۲ عنوان کرد که اگر معیار عملکرد بورس را شاخص کل بگذاریم، احتمالا بازار سهام بار دیگر رقابت را به بازار ارز واگذار کند زیرا در مقایسه بازدهی این بازارها با یکدیگر اگر مبدا را از سال ۹۷ در نظر بگیریم، بورس تهران نه تنها عقب‌ماندگی ندارد بلکه بازدهی بسیار بهتری را نیز رقم زده است.

او افزود که این نظر به این معنا نیست که سهام نمی‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد بلکه باید در سال جاری با شناسایی سهام مناسب و استراتژی اکتیو (خرید و فروش سهام)، سودهای بهتری را نسبت به ارز و دیگر کلاس‌های دارایی به دست آورد. او در ادامه نرخ سود بانکی را در سال ۱۴۰۲ در محدوده‌های کنونی پیش بینی کرد و افزود در اقتصادی که تورم بیش از ۴۰ درصدی را تجربه می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که افزایش تنها چند درصدی موجب کاهش تورم شود و از این رو به نظر نمی‌رسد که سود بانکی تهدید مهمی برای بازار سهام باشد.

اقبال‌نیا مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر بورس را اقتصاد دستوری و دخالت‌های دولت عنوان کرد و اعتقاد داشت که فارغ از بحث نرخ ارز که به صورت سنتی از اثرگذارترین پارامترهای بورس تهران محسوب می‌شود، مشکلات اقتصادی موجود و کسری بودجه موجب می‌شود که دولت در ادامه به دخالت‌های بیشتر فکر کند و اجازه ندهد شرکت‌ها بدون مشکل به سودآوری خود بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در رابطه با خبر غیررسمی برگشت نرخ پایه محصولات داخلی در بورس کالا به عدد ۲۸۵۰۰ تومان اعتقاد داشت از آنجا که این دلار برای نرخ پایه در نظر گرفته می‌شود، رقابت شکل گرفته در بورس کالا قیمت‌ها را به همان اعداد قبلی خواهد رساند و از این رو بورسی‌ها نباید نگرانی خاصی داشته باشند اما این در صورتی است که در ادامه شاهد دخالت‌های دیگری از جمله کنترل میزان سفارش‌های خرید و فروش نباشیم زیرا این اتفاق نیز در گذشته رخ داده و ممکن است مشکلات بیشتری را رقم بزند. اقبال‌نیا در ادامه این گفتگو به پیش‌بینی مسائل دیگری از جمله میزان بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲، بهترین فصل بورس تهران، صنایع برتر در سال جدید، مهم‌ترین تهدید بازار سهام در ۱۴۰۲ و... پرداخت ...