شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رئیس جمهور#سیاست خارجی#پوتین

پوتین «دکترین جدید» سیاست خارجی روسیه را تصویب کرد

پوتین «دکترین جدید» سیاست خارجی روسیه را تصویب کرد

رئیس جمهور روسیه «دکترین جدید» سیاست خارجی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه خبر داد که فرمانی در مورد تصویب «دکترین جدید» سیاست خارجی امضا کرده است.

نکات اصلی «دکترین جدید» سیاست خارجی روسیه به شرح زیر است:

-روسیه ماهیت خود را به عنوان یک کشور با تمدن اصیل، یک قدرت گسترده در اوراسیا و اقیانوس آرام، سنگر جهان روسی، یکی از مراکز مستقل توسعه جهانی دارای نقش منحصر به فرد در حفظ تعادل قدرت جهانی و تضمین توسعه صلح آمیز و مترقی بشر تعیین کرده است.

-رابطه روسیه نسبت به سایر دولت ها و انجمن های بین دولتی با ماهیت سازنده، بی طرف یا غیردوستانه سیاست آنها در قبال فدراسیون روسیه تعیین می شود.

-روسیه خود را دشمن غرب نمی داند، خود را از آن منزوی نمی کند، نیات خصمانه ای نسبت به آن ندارد، بر آگاهی غرب از بیهودگی رویارویی با روسیه، پذیرش واقعیت های چند قطبی و بازگشت به مرور زمان به تعامل بر اساس اصول برابری حاکمیتی و احترام به منافع حساب می کند.

-روسیه می کوشد تا چنین نظامی از روابط بین المللی را شکل دهد که امنیت قابل اعتماد، حفظ هویت فرهنگی و تمدنی، فرصت های توسعه برابر برای همه دولت ها را تضمین کند.

-روسیه در نظر دارد به منظور تسهیل انطباق نظم جهانی با واقعیت های جهان چندقطبی از بین بردن بقایای تسلط ایالات متحده و سایر کشورهای غیردوست در امور جهانی و ایجاد شرایط برای دست کشیدن از جاه طلبی های نو استعماری و هژمونیک هر کشوری را در اولویت قرار دهد.

-روسیه قصد دارد به طور فعال همکاری در همه زمینه ها را با متحدان و شرکای خود توسعه دهد تا از تلاش های کشورهای غیردوست برای جلوگیری از این همکاری ها جلوگیری کند.

-روسیه طرفدار تحکیم تلاش‌های بین‌المللی با هدف تضمین احترام و حفاظت از ارزش‌های معنوی و اخلاقی جهانی و سنتی است.

-تلاش برای تقویت نقش و توسعه مترقی حقوق بین الملل باید واقعیت های یک جهان چند قطبی را در نظر بگیرد.

-روسیه به دنبال تضمین امنیت یکسان برای همه کشورها بر اساس اصل عمل متقابل است.

-روسیه می تواند از نیروهای مسلح خود برای دفع و جلوگیری از حمله مسلحانه به خود و (یا) متحدانش استفاده کند.

-روسیه موارد ادعایی توسعه، استقرار و استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی و سمی را عمدتاً در قلمرو کشورهای همسایه بررسی خواهد کرد.

-روسیه به کاهش توانایی دولت های غیردوست برای سوء استفاده از انحصار یا موقعیت مسلط خود در حوزه های خاصی از اقتصاد جهانی کمک می کند و مشارکت کشورهای در حال توسعه را در اداره اقتصاد جهانی گسترش می دهد.

-اولویت های سیاست بشردوستانه روسیه در خارج از کشور، مقابله با کمپین روس هراسی، حفاظت از زبان روسی، فرهنگ روسی، ورزش، کلیسای ارتدکس روسیه در برابر تبعیض و مبارزه برای حقیقت تاریخی است.

-هدف اصلی روسیه درمنطقه ، تبدیل منطقه به منطقه صلح، حسن همجواری و رفاه است.

-هدف روسیه حل مسالمت آمیز مسائل بین المللی در قطب شمال است.

-تعمیق روابط و هماهنگی همه جانبه با مراکز قدرت جهانی دوستانه - چین و هند از اهمیت ویژه‌ای برای روسیه برخوردار است.

-پروژه شاخص روسیه در قرن بیست و یکم تبدیل اوراسیا به یک فضای تمام قاره ای واحد از صلح، ثبات، اعتماد متقابل، توسعه و رفاه است.

-روسیه قصد دارد همکاری بین المللی گسترده ای را به منظور مقابله با سیاستی که هدف آن ترسیم خطوط تقسیم در منطقه آسیا و اقیانوسیه است توسعه دهد.

-روسیه تمدن اسلامی را دوستانه می داند و همکاری های همه جانبه دوجانبه را با آن تقویت خواهد کرد.

-روسیه قصد دارد به توسعه بیشتر آفریقا به عنوان مرکز اصلی و تأثیرگذار توسعه جهانی کمک کند.

-روسیه همکاری با آمریکای لاتین را بر مبنای عملگرایانه، غیر ایدئولوژیک و سودمند متقابل ایجاد خواهد کرد.

-رد سیاست ضد روسی و استقلال بیشتر از ایالات متحده تأثیر مفیدی بر امنیت و رفاه کشورهای اروپایی خواهد داشت.

-روسیه خط مشی آمریکا را منبع اصلی سیاست ضد روسی و مخاطراتی برای امنیت، صلح بین‌المللی و توسعه متوازن و عادلانه بشریت می‌داند.

انتهای پیام/