شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#نوروز#جدید#تاریخ#سال جدید

سبزترین نوروز بورس از سال ۹۹

سبزترین نوروز بورس از سال ۹۹

فردای اقتصاد: نوروز ۱۴۰۲ نیز مانند تکرار سنتی دیرینه برای سهامداران با رشد شاخص‌ها پایان یافت. شاخص کل بورس در نخستین هفته کاری سال جدید بیش از ۶ درصد رشد کرد تا علاوه بر ثبت دومین نوروز پربازده در تاریخ معاملات بورس، پس از ۳۱ ماه به ارتفاع تاریخی خود بازگردد. 

با آغاز معاملات بازار سهام در سال جدید، شاخص‌ها رنگی سبز به خود گرفتند و در ادامه رشدی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ آغاز کرده بود، در نخستین روز کاری ۱۴۰۲ رشد حدود ۲ درصدی را ثبت کرد و یک روز بعد ابرکانال ۲ میلیون واحدی را پس از ۳۱ ماه مجددا از آن خود کرد. این روند افزایشی ادامه یافت تا در آخرین روز کاری هفته پیش، ارتفاع تاریخی ثبت شده در مرداد ۹۹ یعنی سطح دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی (سطح پایانی بسته شد در ۱۹ مرداد ۹۹) نیز پشت سر گذاشته شود تا سهامدارانی که دو سال و نیم است با زیان‌های انباشته‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند حالا مجددا به بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای امیدوار شوند. همین شرایط بود که موجب شد تا سهامداران خرد در تمامی روزهای کاری هفته نخست سال به جز یک روز، در نقش خریدار ظاهر شوند و در مجموع شاهد ورود حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی پول‌های حقیقی به جریان دادوستد سهام باشیم. ارزش معاملات نیز در پایان هفته به ۱۲هزار میلیارد تومان رسید تا با ثبت میانگین روزانه ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، رشد ۱۱ درصدی را نسبت به اسفند ۱۴۰۱ تجربه کند. برای این روند صعودی می‌توان دلایلی برشمرد که یکی از آن‌ها رشد قیمت دلار و دیگری گزارش‌های مثبت مخابره شده از عملکرد شرکت‌های در ماه پایانی ۱۴۰۱ بود.

بازگشت دلار به مسیر صعودی؟

شروع اولین روز کاری ۱۴۰۲ برای بازار ارز با هیجان نسبتا زیادی همراه بود و دلار در بازار آزاد کار خود در مرز ۵۲ هزار تومان آغاز کرد  و در پایان هفته به ۵۵ هزار تومان رسید تا در نوروز ۱۴۰۲ رشدی ۱۴ درصدی را نشان دهد. محدود بودن معاملات در ایام نورور با پایان اثرات روانی توافق با عربستان را می‌توان از مهمترین عوامل بازگشت نرخ دلار به مسیر صعودی عنوان کرد. رشدی که مورد توجه بورسی‌ها نیز قرار گرفت. 

گزارش‌های پایان‌ ۱۴۰۱ به کدال رسیدند

پس از تعطیلات آغاز سال جدید، گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها برای اسفند ۱۴۰۱ روانه سامانه کدال شدند و این روند همچنان ادامه دارد. اگرچه به دلایل مختلفی همه شرکت‌ها گزارش‌های یکسانی را مخابره نکرده و شاید برخی نیز عملکرد قابل قبولی را به ثبت نرسانده‌اند اما می‌توان برآیند کلی گزارش‌ها را مثبت ارزیابی کرد که یکی از اصلی‌ترین محرک‌های این روزهای بورس تهران شده است. روند رو به بهبود عملکرد شرکت‌ها در آخرین ماه سال ۱۴۰۱ و عبور از مشکلاتی که اغلب در فصل سرد سال در حوزه انرژی برای بسیاری از صنایع ایجاد می‌شود، موجب شده است تا تقاضا برای بسیاری از نمادها قدرت بیشتری از قبل بگیرند و شاهد تغییر تمرکز بازار در برخی گروه‌ها باشیم که اغلب در سکتورهای کوچکتر بازار قرار می‌گیرند.

جاماندگی بورس از رقبا را جبران می‌شود

خوش‌بینی به جبران جاماندگی بورس نسیت به بازارهای سفته‌بازی رقیب که دقیقا در همین برش زمانی، حباب بزرگی تشکیل داده‌اند، افزایش یافته است. احتمالی که کارشناسان در آخرین نظرسنجی «فردای اقتصاد» نیز بر آن صحه گذاشتند. «فردای اقتصاد» با نظرسنجی از ۲۳۰ کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی، جویای پاسخ به ۱۳ سوال مهم در خصوص روند بازارها در سال ۱۴۰۲ شده است. این نظرسنجی تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار فعالان بازارها و سهامداران می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد.
در این نظرسنجی جامع از کارشناسان پرسش شده «پربازده‌ترین بازار در ۱۴۰۱ کدام است؟» حدود ۷۷ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «فردای اقتصاد» معتقدند که بورس، بازار برنده ۱۴۰۲ خواهد بود. پس از آن بازار ارز رتبه دوم را در اختیار گرفت اما تنها توانست رای ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داد. سکه هم که سال گذشته با رشد بیش از ۱۴۰ درصدی صدرنشین شده بود و بر اساس آمارها بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد (بسته به قطعات آن) نسبت به ارزش ذاتی، گران‌تر دادوستد می‌شود، در نظرسنجی «فردای اقتصاد» به صورت مشترک با بازار مسکن، ۶ درصد آرا را در اختیار گرفته است.
به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران بورسی، بیشترین شانس برد در سال جدید را به بازار سهامی می‌دهند که در پایان ۱۴۰۱ با نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر ۸ واحدی و سطح یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد به کار خود پایان داد.

همچنین  ۴۶ درصد از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند بورس ۱۴۰۲ بازده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد را تجربه کند؛ یعنی روندی مشابه سال جاری را از دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای انتظار دارند. با کنار هم قرار دادن این نظر در کنار پاسخ‌هایی که به سوال نخست نظرسنجی فردای اقتصاد (پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ کدام است؟) می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بورسی‌ها سالی آرام را برای بازارهای سفته‌بازی همچون ارز، سکه و طلا و مسکن انتظار دارند و برای بورس رشدی متوسط را پیش‌بینی می‌کنند اما در مجموع احتمال می‌دهند بورس صدرنشین بازارهای ۱۴۰۲ در کسب بازدهی باشد. همچنبن ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان رشد بیش از ۵۰ درصدی را برای این نماگر در سال جدید پیش‌بینی می‌کنند.

سایر نتایج نظرسنجی «فردای اقتصاد» از عملکرد بازارها در سال جدید:

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر اثرگذارترین متغیر بر بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از سطح نرخ سود سپرده و اوراق در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از پربازده‌ترین فصل بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از نسبت قیمت به درآمد پیش روی بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از صنایع پیشتاز بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش‌ بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مهمترین تهدید بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیگر از سودسازترین استراتژی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ پیش بینی ۲۳۰ تحلیلگر از مناسب‌ترین روش تحلیلی در بورس ۱۴۰۲

نظرسنجی/ مهمترین وظیفه نهاد ناظر از نظر ۲۳۰ تحلیلگر بورسی