شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#سرمایه گذاری
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مقایسه بازار‌های مالی در سالی که گذشت/ سرمایه گذاری در بورس باعث مولدسازی می‌شود

یک کارشناس بورسی روند بازار‌های مالی در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرد و گفت: بورس بازاری است که باعث مولد سازی دارایی‌ها می‌شود.

مهدی میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با روند بازار سهام، ارز و سکه در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در بازار سهام شاخص کل بورس از کانال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در اسفند ماه ۱۴۰۰ با رشد حدوداً ۳۵ درصدی در اسفند ۱۴۰۱ به بالای کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسید.


وی افزود: وضعیت شاخص کل هم وزن متفاوت بود، این شاخص از کانال حدود ۳۴۰ هزار واحد در اسفند ماه ۱۴۰۰ با رشد تقریباً ۵۵ درصدی به کانال ۵۳۰ هزار رسید، بنابراین عمده سهام‌های خرد رشد بیشتری را نسبت سهام‌های درشت تجربه کردند این وضعیتی بود که بازار سهام در سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار ارز تاکید کرد: بازار غیررسمی هم ارز از کانال حدود ۲۵ هزار تومان در اسفند ماه ۱۴۰۰ به بالای ۴۵ هزار تومان در اسفند ماه ۱۴۰۱ رسیده است که رشد ۸۰ درصدی را نشان میدهد.

میرزایی گفت: سکه بهار آزادی از حدود ۱۱ میلیون تومان در اسفند ماه ۱۴۰۰ با یک رشد حدود ۱۶۰ درصدی وارد کانال ۳۰ میلیون تومان در اسفند ماه ۱۴۰۱ شد که رشد بالایی را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه بخش مسکن در حوزه بازار‌های مالی نمیگنجد، ولی همواره یکی از مهمترین مجاری سرمایه گذاری افراد بوده است، تاکید کرد: پارسال اسفند ماه به طور متوسط حدود قیمت مسکن در تهران ۳۵ میلیون تومان بوده است و در اسفند ماه ۱۴۰۱ میزان متوسط قیمت مسکن در تهران به ۶۰ میلیون تومان رسید، یعنی عایدی حدودا ۷۰ درصدی را برای سرمایه گذاران داشته است.

میرزایی تصریح کرد: رشد مولف‌هایی مثل قیمت مسکن و ارز ابعاد چندگانه دارند و بیشتر از اینکه بتوانند سازنده باشد سرمایه‌گذاری‌های کلان در کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهند و اقتصاد را دچار زیان می‌کنند و فشار معیشتی ایجاد می‌کنند ،بنابراین عمده نگاه‌ها معطوف به این است، که فرصت‌های مولد سرمایه گذاری یا تقریبا مولد رشد مناسبی را تجربه کنند.

وی افزود: بورس نسبت به ارز و مسکن می‌تواند بازاری باشد که به جای ایجاد گرانی قیمت در اقتصاد، سرمایه‌ها را به سمت مولدسازی حرکت بدهد.