به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در انتهای فصل پاییز 1401 با افزایش ارزش معاملات خرد به بیش از 6 هزار میلیارد تومان در روز مواجه بود. جریان پول حقیقی پس از پنج ماه برای چند روز پیاپی مثبت بود و شاخص‌های سهامی بازار وارد کانال صعودی شده بودند.

با وجود شکل‌گیری چشم انداز‌های مثبت به بازدهی کوتاه مدت بازار سهام پس از چندین ماه رکود معاملاتی؛ زمستان سال 1401 با دو تغییر جهت همراه بود.

بورس‌بازی در اقتصاد ناآزاد

روند معاملاتی شکل گرفته در انتهای آذر ماه به معاملات دی ماه 1401 نیز حکم فرما بود اما با شروع بهمن ماه و نوسانات سنگین نرخ طلا و ارز در بازار آزاد، جریان پول حقیقی در چندین روز معاملاتی پی در پی منفی شد و ترس از افزایش قیمت دلار و در نهایت کاهش شدید ارزش ریال باعث شد تا خروج پول حقیقی از بازار روز افزون شود.

خروج پول حقیقی در بهمن ماه 1401 ارزش معاملات خرد را نیز کاهش داد تا نهایتا در اواسط بهمن ماه 1401 ارزش معاملات خرد روزانه به کمتر از 3 هزار میلیارد تومان رسید در حالی که این معیار قبل از نیمه بهمن ماه برای 10 روز معاملاتی بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان بود.

اسفند ماه اما با دیگر ماه های سال متفاوت بود. در ابتدای اسفند ماه تأثیر افزایش نرخ ارز شرکت‌ها و رشد درآمد صادراتی آن‌ها باعث شد تا شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران حمایت شود. این روند تا حدی پیش رفت که در نیمه دوم زمستان ۸ روز معاملاتی ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و حتی در دو روز این معیار از ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفت.

IMG_20230324_064710_677