شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#کاهش قیمت

تهدید وزیر صمت به استیضاح/ دلیل: ناتوانی در کاهش قیمت مصالح ساختمانی

افزایش‌ بی‌رویه قیمت دلار، بیش از همیشه بر آشفتگی بازار مسکن، اثر گذاشته است و قیمت مصالح ساختمانی، سر به فلک کشیده است.

 محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس  گفت: به نظر من، نظارت‌ها در بخش کنترل قیمت مصالح ساختمانی، بسیار ضعیف است. قبل از سال ۱۴۰۰ با وزیر صمت در مورد مصالح ساختمانی جلسه‌ای داشتیم و ایشان قول داد که قیمت فولاد، میلگرد، تیرآهن و سیمان تا بعد از عید، روند نزولی داشته باشد.
وی افزود: قبلاً توجیه دولت این بود که چون دلار افزایش قیمت داشته، هزینه‌های تمام شده نیز بالا رفته است. حال که دلار نسبت به یک ماه پیش، کاهشی شده، طبیعتاً باید قیمت‌ها پایین بیاید و اگر قیمت‌ها پایین نیاید مشخص می‌شود مدیرانی که نقش نظارتی به عهده‌شان است و مسئول مستقیم هستند، ضعف مدیریتی بسیاری دارند و دیگر حرف‌هایشان نمی‌تواند توجیه قابل قبول باشد.

رضایی‌کوچی تصریح کرد: ایراد اقتصاد ما این است که آن را به دلار گره زده‌ایم و خیلی وقت‌ها مواد اولیه و نیاز‌های ما اصلاً ربطی به دلار ندارد. وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد فضای روانی هم ملتهب می‌شود. از طرفی، شاهد هستیم که در پایین آمدن قیمت دلار، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. پس مشخص است که نظارت نیست و ضعف مدیریتی داریم و نتیجه‌اش می‌شود گرانی‌هایی که همچنان ادامه دارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس در مورد اینکه تولید مسکن با گرانی‌های پیش آمده چقدر کار را به چالش خواهد کشید؟ گفت: وقتی نتوانیم مسکن تولید کنیم یا نتوانیم کمک به عرضه مسکن بدهیم، باید منتظر افزایش قیمت هم باشیم و این خود، بزرگ‌ترین چالش در این مسیر است. برای اینکه بتوانیم قیمت مسکن را کنترل کنیم باید بین عرضه و تقاضا، تعادلی شکل بگیرد که الان این تعادل نیست و با قانون جدید تولید مسکن، ان‌شاا... این اتفاق می‌افتد. اگر واقعاً مسکنی ساخته شود و این ساخت، شعاری نباشد این تعادل به وجود می‌آید و می‌تواند قیمت مسکن را کنترل کند؛ موضوعی که چند سالی است به جد مطالبه عمومی در کشور شده و اگر به درستی به آن پرداخته نشود، پاشنه آشیل دولت خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: اگر قیمت مصالح بعد از تعطیلات عید نوروز پایین نیاید، حتماً وزیر صمت مقصر است و باید جوابگو باشد، چون موضوع، مستقیماً متوجه ایشان است.

رضایی‌کوچی در پایان خاطرنشان کرد: اگر وزیر صمت نتواند بازار را کنترل و قیمت مصالح ساختمانی که اصلاً ارتباطی به دلار ندارند را اصلاح کند، دیگر به او برای ادامه کارش، فرصتی داده نمی‌شود. ما بنا داریم فقط تا بعد از تعطیلات عید این فرصت را به آقای فاطمی‌امین بدهیم.