شهرخبر

هر گروه خونی چه ویژگی هایی دارد؟

صدآنلاین | گروه‌های خونی افراد به چهادسته A، B، AB و O  با RH خون مثبت یا منفی تقسیم می‌شود.

هر نوع گروه خونی دارای ویژگی‌هایی است. دانستن گروه خونی می‌تواند در زمان انتقال خون و یا اهداء عضو به افراد کمک کند همچنین این گروه‌های خونی نقش مستقیمی در تعیین گروه خونی فرزندان دارند.

یک پزشک گفت: همه افراد باید گروه خونی و RB (مثبت یا منفی) خون خود را بدانند، زیرا هر انسانی ممکن است روزی نیاز ضروری به دریافت خون داشته باشد. البته برای جلوگیری از واکنش خطرناک بین آنتی ژن‌های یک فرد با آنتی‌بادی‌های فرد دیگر، قبل از اینکه یک بیمار خون دریافت کند در بانک خون بیمارستان‌ها چند آزمایش انجام می‌شود که به آن‌ها آزمایش سازگاری می‌گویند و پس از تکمیل آزمایشات، خون سازگار به بیمار تزریق می‌شود.

گروهی با خون طلایی/ گزارش عید

گروه خونی O، دهنده عمومی: 

این پزشک همچنین با اشاره به اینکه بر روی گلبول‌های قرمز افرادی که گروه خونی O دارند، هیچ آنتی ژنی وجود ندارد، گفت: بنابراین در مواقع ضروری می‌توانیم گروه خونی O را به هر گروه خونی دیگری تزریق کنیم و این گروه خونی دهنده عمومی است. مثلا در یک حادثه منجر به خونریزی شدید، زمان بسیار مهم است و گاهی نمی‌توانیم منتظر پیدا کردن خون هم گروه بمانیم در این گونه موارد در دسترس بودن خون گروه O می‌تواند تنها راه نجات باشد.

گروه خونی AB، گیرنده عمومی:

وی افزود:، اما افرادی که دارای گروه خونی AB هستند هم آنتی ژن A دارند و هم آنتی ژن B و پلاسمای خون آن‌ها بر ضد هیچ کدام از گروه‌های خونی آنتی بادی (پادتن) ندارد؛ بنابراین در مواقع ضروری از همه گروه‌های خونی دیگر خون دریافت کنند که به آن‌ها گیرنده عمومی می‌گویند.

گروه خونی AB، می‌تواند فقط به گروه خونی خود یعنی گروه خونی AB خون اهدا کند، اما از تمام گروه‌های خونی می‌تواند خون دریافت کند، گروه خونی A، می‌تواند به گروه‌های AB و A خون اهدا کند و از گروه‌های خونی A و O خون دریافت کند، گروه خونی B، می‌تواند به گروه‌های AB و B خون اهدا کند و از گروه‌های خونی B و O خون دریافت کند همچنین گروه خونی O به تمام گروه‌های خونی می‌تواند خون اهدا کند، اما فقط می‌تواند از گروه خونی O خون دریافت کند.

گروهی با خون طلایی/ گزارش عید

نکته جالب درباره گروه‌های خونی مربوط به قدمت آن‌ها است به طور کلی گروه خونی O قدیمی‌ترین و رایج‌ترین گروه خونی است که از ۵۰ هزار سال پیش تاکنون در رگ‌های بشر جریان داشته است، اما برخلاف این گروه خونی، گروه خونی AB حدود هزار سال است که به وجود آمده و از هر ۳ گروه خونی تشکیل شده است همچنین تعداد دارندگان این گروه خونی چندان زیاد نیست.

همچنین گروه‌های خونی مختلف علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند می‌توانند بر روی ویژگی‌های خلقی افراد نیز تاثیرگزار باشند و یکی از عوامل اثرگزار بر ویژگی‌های شخصیتی افراد باشند.

نادرترین گروه خونی جهان، گروهی با خون‌های طلایی

Rh-null نادرترین گروه خونی است و به گفته دیسکاوری، خون طلایی در نظر گرفته می‌شود. خون Rh-null با فقدان کامل آنتی ژن در سیستم Rh، که بزرگترین سیستم گروه خونی است طبقه بندی می‌شود؛ دیسکاوری معتقد است تنها ۴۳ نفر روی زمین دارای این گروه خونی هستند، این گروه خونی برای اولین بار در بومی‌های استرالیایی دیده شد و تنها ۹ اهداکننده فعال دارد.

گروهی با خون طلایی/ گزارش عید

اما از نظر آماری، AB منفی نادرتر از سایر گروه‌های خونی است و فقط در ۱٪ از هند و اروپایی‌ها، ۰.۳٪ از آفریقایی آمریکایی، ۰.۱٪ از آسیایی‌ها و ۰.۲٪ از مردم آمریکای لاتین دیده می‌شود.

اخیراً نیز پژوهش جدیدی انجام شده که نشان‌دهنده تاثیر گروه خونی افراد بر احتمال ابتلای آن‌ها را به بیماری ویروسی پنجم (یک بیماری ویروسی ناشی از پاروُویروس) است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلینیک