شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پارک ملی

بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید!

پارک جنگلی سرخه‌حصار از جذاب‌ترین جاذبه‌های تهران به شمار می‌رود از این رو همراه باشید و بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید.

بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک ملی سرخه‌حصار از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان است و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این پارک علاوه بر ویژگی‌های قابل‌توجه طبیعی، دارای امکانات متنوعی است. قرارگیری در حاشیه شهر و وسعت زیاد نیز از دیگر دلایلی هستند که پارک ملی سرخه حصار را به یکی از جاذبه های گردشگری تهران و تفرجگاه‌های پایتخت‌نشینان بدل کرده‌اند.

آشنایی با پارک جنگلی سرخه‌حصار

پارک ملی سرخه حصار پس از انتخاب شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور (۱۱۳۳ خورشیدی ) در زمان قاجاریه با نام‌ قرق یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت. پارک ملی سرخه حصار به‌همراه پارک ملی خجیر از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جهان هستند.

این پارک یکی از شکارگاه‌های قدیمی ایران است که حدود دویست سال پیش به پارک تبدیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تصویب شورای انقلاب، اداره آن به سازمان حفاظت محیط زیست محول و در سال ۱۳۵۹ به گفته وزیر وقت هوشنگ ضیایی و طی مصوبه شماره ۹۱ تاریخ ۲۱/۶/۶۱ شورای عالی حفاظت محیط زیست، با حدود و ثغور مشخص به‌عنوان پارک ملی تعیین شد.

بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید!

آب‌وهوای این منطقه نیمه‌خشک و اختلاف درجه حرارت روز و شب در آن بالا است. متوسط حداکثر درجه حرارت سالانه آن ۹/۱۸ درجه سانتی‌گراد است. این منطقه از وجود رودخانه جاجرود بهره می‌برد که پس از سد لتیان، در حاشیه منطقه جریان پیدا می‌کند و در شهرک پارچین از منطقه خارج می‌شود.

پارک ملی سرخه حصار و خجیر دارای اکوسیستمی یکسان هستند؛ با این تفاوت که نزدیکی پارک سرخه حصار با شهر تهران، جاذبه‌های توریستی این منطقه را افزایش داده است. وجود مناظر بکر و طبیعی و تنوع زیستی مناسب، همچنین تاثیر بسیار بالای این منطقه در کاهش آلودگی هوای شهر تهران، اهمیت این پارک ملی را دو چندان می‌کند.

پارک ملی سرخه‌حصار تعدادی از اکوسیستم‌های طبیعی نادر و ارزشمند، استپی، بیشه‌ای، کوهستانی و دشتی کشور را در خود جای‌ می‌دهد و در عین حال الگویی تمام‌عیار از شرایط اقلیمی بوم‌شناختی منطقه تهران است. حیات وحش پارک ملی سرخه‌حصار از جنبه‌های زیبایی شناختی، بوم‌شناختی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و تفریحی از چنان ارزش والایی برخوردار است که اطلاق کلمه کم‌نظیر را در مورد آن توجیه می‌کند.

بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید!

با توجه به توپوگرافی زمین در این پارک، واحدهای گیاهی متعددی در آن به وجود آمده‌اند. رویشگاه‌های بسیار غنی پارک متشکل از جوامع گیاهی متعددی هستند و تاکنون حدود ۳۲ واحد گیاهی و ۵۲ خانواده مختلف در این پارک شناسایی شده‌اند. انواع درختان، درختچه‌ها، گرامینه‌ها، علف‌ها و گلسنگ‌های مربوط به اقلیم منطقه در پارک ملی سرخه‌حصار وجود دارد.

در پارک سرخه‌حصار بعضی از گونه‌ها واجد ارزش فراوانی از لحاظ اکولوژیکی، حفاظتی، دارویی و صنعتی هستند. تعدادی از این گونه‌ها در ردیف گیاهان نادر و در حال انقراض ثبت شده‌اند. پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران، در محدوده منطقه ۱۳ قرار دارد. این مجموعه به‌دلیل وسعت زیاد، امکانات متنوع، به یکی از مراکز تفریحی خانواده‌های تهرانی تبدیل شده است.

تفریحات جذاب در پارک ملی سرخه‌حصار

پارک جنگلی سرخه حصار، فضای بسیار وسیع و مناسب برای تمام مردم در سنین مختلف است. اگر اهل پیاده‌روی هستید، در هر مکانی که باشید در مدت زمانی مشخص به پیاده‌روی روزانه خواهید پرداخت. پیاده‌روی ورزشی بسیار سبک و راحت است که به سلامتی و تناسب اندام شما کمک خواهد کرد.

بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید!

بدون‌شک می‌توان گفت فضای پارک سرخه حصار، برای پیاده‌روی‌های گروهی و انفرادی بسیار مناسب بوده و در حین راه‌رفتن می‌توانید ریه‌هایتان را از هوای پاکش پر کرده و تمام هوش و حواستان را به زیبایی دلچسبش بدهید.

از موارد بسیار جالب و جذابی که در این پارک به چشم می‌خورد، اسامی درختانی است که بر روی خیابان‌ها و میدان‌های پارک گذاشته‌اند. در این پارک علاوه‌بر پیاده‌روی، می‌توانید به دوندگی نیز بپردازید. دوندگی از ورزش‌های بسیار خوب و مورد علاقه بسیاری از مردم و ورزشکاران است. مسیرهای پست این منطقه مناسب برای ورزش دوندگی است. قطعاً دویدن در این پارک می‌تواند گزینه خوبی باشد به این جهت که اکسیژن تمیزی را وارد ریه‌هایتان می‌کند.

یکی از امکانات پارک، پیست دوچرخه‌سواری آن است. فضایی مناسب برای همه‌ی سنین؛ چه افرادی که به صورت حرفه‌ای به دوچرخه‌سواری پرداخته و چه افرادی که هنوز در مرحله ابتدایی هستند. دوچرخه‌سواری در این پارک می‌تواند هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی انجام شود. خبر خوب برای عزیزانی که به دوچرخه علاقه‌مند هستند، این است که اگر دوچرخه ندارید اصلاً ناراحت نباشید، در این مجموعه بزرگ برای شما عزیزان دوچرخه‌هایی در نظر گرفته شده تا بتوانید در صورت نداشتن دوچرخه از آنها استفاده کنید.

بازدید از پارک ملی سرخه‌حصار را از دست ندهید!

بازی‌هایی در فضایی به نام دهکده تفریحی قرار گرفته و شامل: بیلیارد، پینت بال، فوتبال دستی و پینگ‌پنگ هستند. لازم است توضیحی در ارتباط با زمین‌های پینت بال به خدمتتان عرض کنم. زمین‌ها به دو صورت سرباز و سربسته هستند. مدت زمان بازی در هر راند ۲ ساعت به طول می‌انجامد و تعداد نفراتی که می‌توانند در این بازی شرکت کنند شامل گروه‌هایی با تعداد ۴ تا ۱۰ نفر می‌شوند.

لوازم‌ ضرروی و حفاظتی در این قسمت شامل: لباس و جلیقه ضدگلوله، اسلحه و ماسک می‌شوند که از خود مجموعه و قبل از شروع بازی می‌توانید آنها را دریافت کنید. نکته مهم دیگر در خصوص رزرو زمین‌های بازی است.