کنگره آمریکا بلینکن را احضار کرد!

 المیادین گزارش داد، مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که نامه احضاریه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور را به دلیل تأخیر درباره ارائه اسناد و گزارش‌های درخواستی در رابطه با خروج واشنگتن ار افغانستان در اوت ۲۰۲۱ امضا کرده است.

وی گفت: متأسفانه بلینکن از ارائه گزارش و پاسخ خود به درخواست ما خودداری و من را مجبور کرد که اولین احضاریه خود را به‌عنوان رئیس این کمیته صادر کنم.

مک کال در ادامه اعلام کرد که این احضاریه امروز (سه‌شنبه) به دست بلینکن می‌رسد.

پیشتر مک کال و نمایندگان جمهوری خواه آمریکا تحقیقاتی را درباره عقب نشینی جنجالی آمریکا از افغانستان و اتفاقات پس از آن آغاز کرده بودند.

به گزارش «نیویورک پست»، مک کال، تحقیقاتی را درباره خروج «بی‌نظم» نیروهای ایالات متحده از افغانستان در دوره ریاست جمهوری جو بایدن و رویدادهای این کشور از آن زمان آغاز کرده است.

جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها بر این باورند که هیچ گزارش کاملی از عملیات پر هرج و مرج که به کشته‌شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل انجامید، وجود ندارد.

او گفت: «مردم آمریکا مستحق پاسخ هستند که این فاجعه چگونه رخ داد و چرا ۱۳ نظامی آمریکایی جان خود را از دست دادند. ما از وزارت خارجه انتظار داریم که از قانون پیروی و با حسن نیت از این احضاریه تبعیت کند.»

مک کال در نامه‌ای به بلینکن گفته است که تا سه مارس، وزارت خارجه «تنها دو سند کوچک ارائه کرد» که هیچ یک از آنها افشاگر رویدادهای رخ داده در زمان خروج نبودند.

بر اساس این گزارش، مک کال در ۲۰ مارس مهلت جدیدی را برای بلینکن تا ۲۳ مارس برای پاسخ سه سوال با «اولویت فوری بسیار خاص» صادر کرد.

بیش از ۲۰ دیپلمات آمریکایی در افغانستان در ژوئیه ۲۰۲۱ با ارسال یک تلگراف محرمانه به بلینکن درباره احتمال سقوط کابل به دست طالبان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هشدار داده بودند.

آنتونی بلینکن، هفته گذشته، در نشستی در کنگره گفت که این وزارتخانه قبلاً این اطلاعات را افشا کرده و در تلاش است تا اطلاعات بیشتری را ارائه کند؛ اما «برخی جزئیات را فقط می‌توان برای مقامات ارشد فاش کرد.»