به گزارش اکوایران، گزارش تجارت خارجی کشور در سالی که گذشت نشان می‌دهد که در یازده ماهه سال 1401، حجم تجارت خارجی ایران و چین به 27 میلیارد و 767میلیون دلار رسیده است.  آمارها همچنین حاکی از این است که تراز تراز تجاری ایران با چین حدودا منفی 600 میلیون دلار برآورد شده است.

بنابر داده های رسمی، به طور کلی در یازده ماهه سال 1401، 4 میلیارد و 16 میلیون تن اقلام وارداتی به ارزش 14 میلیارد و 197 میلیون دلار از چین وارد شده است.

 در اولین ماه از سال 1401، ارزش واردات از چین 989 میلیون دلار ثبت شد که کم ترین مقدار در بازه زمانی یازده ماهه بوده است. این رقم در ماه های بعدی افزایش یافته و در آبان ماه به بیشترین میزان خود رسید. در این ماه 537 میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و 548 میلیون دلار از چین وارد شده است که هم از نظر وزنی و هم از حیث ارزشی از ابتدای سال بی سابقه بود.ارزش واردات  پس از اینکه در دو ماه  بعدی افت ناچیزی کرد، در بهمن مجددا افزایشی شده و به یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسید.

تجارت چین

افت ارزش صادرات به چین  

در یازده ماهه سال گذشته، مجموعا 28 میلیارد تن کالا به ارزش 13 میلیارد دلار به چین صادرشده است. داده ها نشان می دهند که بیشترین میزان صادرات هم از نظر ارزشی و هم وزنی به این کشور در خرداد ماه رقم خورده است.  در این ماه، سه میلیارد تن اقلام صادراتی به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به چین صادر شد.  ارزش کلی صادرات در ادامه اما نزولی شد تا اینکه در نهایت در بهمن ماه به کمترین میزان رسید. در بهمن 1401، ارزش کل صادرات به چین 970 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

تجارت چین

 

 

.