شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین#فرانسه#سوخت#اروپایی

بدنبال اعتصابات سراسری؛

بنزین و گازوئیل در فرانسه کمیاب شد

بنزین و گازوئیل در فرانسه کمیاب شد

رسانه ها گزارش دادند که اعتصاب سراسری در فرانسه به کمبود شدید سوخت در این کشور اروپایی منجر شده است.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها گزارش دادند که کمبود سوخت در فرانسه بسیاری از جایگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده و حداقل حدود ۱۶ درصد از پمپ بنزین‌های فرانسه با کسری سوخت مواجه هستند.

گفته شده پمپ بنزین‌های آسیب دیده در حال حاضر فقط دارای یک نوع سوخت یعنی بنزین و یا گازوئیل هستند و حدود ۸ درصد از پمپ بنزین‌ها اصلاً هیچ سوختی ندارند.

وضعیت در بخش غربی فرانسه و بویژه در منطقه لوار-آتلانتیک بسیار بحرانی‌تر است و بیش از نیمی از پمپ بنزین‌های غرب فرانسه فاقد هرگونه سوختی هستند.

کمبود سوخت در فرانسه در نتیجه اعتصابات بزرگ کارگری رخ داده است. پیش از این، بزرگترین پالایشگاه سوخت فرانسه که متعلق به شرکت توتال انرژی است، به دلیل اعتصاب کارکنانش علیه برنامه بازنشستگی دولت ماکرون، کار خود را به طور کامل متوقف کرده و تعطیل شده بود.

دیگر پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تأمین سوخت نیز در فرانسه بدلیل اعتصابات کارگری در اعتراض به طرح بازنشستگی دولت فرانسه در اعتصاب به سر می‌برند و فعالیت روزانه برخی از آن‌ها به طور کامل متوقف شده است.

دولت امانوئل ماکرون بدنبال آن است تا سن بازنشستگی را به صورت تدریحی تا سال ۲۰۳۰ از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش دهد، اما این موضوع با مخالفت‌ها، اعتصابات و اعتراضات گسترده در فرانسه روبرو شده است. پیش از این در ادامه واکنش‌ها به طرح جنجالی بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون که خواستار افزایش سن بازنشستگی تا ۶۴ سال است، «ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب چپگرای «لافرانس اینسومیز»، گفته بود که اصلاحات حقوق بازنشستگی که دولت بدون رأی نهایی پارلمان تصویب کرد، از آنجایی که نه توسط قانونگذاران و نه از سوی شهروندان مورد حمایت قرار نگرفته است، باطل و مردود است.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه پیشتر گفته بود که دولت پاریس با استناد به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی، قانون افزایش سن بازنشستگی را تصویب کرده است که به دولت اجازه می‌دهد این لایحه را بدون تصویب پارلمان اجرا کند. با این حال، ملانشون درباره دور زدن پارلمان از سوی دولت ماکرون گفت: این (تغییر) تنها توسط مجلس سنا به تصویب رسید. نه توسط مردم فرانسه، نه توسط مجلس ملی، نه توسط اتحادیه‌های کارگری و نه توسط سایر انجمن‌های کارگران. در نتیجه، این طرح هیچ جنبه قانونی ندارد.

علاوه بر این ملانشون اعلام کرد که قصد دارد رأی عدم اعتماد به دولت را پیگیری کند. همزمان «مارین لوپن»، رهبر فراکسیون حزب راستگرای «رالی ملی» در پارلمان نیز اعلام کرده که به دنبال رأی عدم اعتماد به دولت است.

پیش نویس اصلاحات قانون بازنشستگی فرانسه واکنش شدیدی را در جامعه فرانسه ایجاد کرده و در ۲ ماه گذشته ۷ اعتصاب سراسری و صدها تظاهرات در فرانسه برگزار شده است.

گفته شده تا کنون بیش از یک میلیون نفر در اعتصاب‌ها و اعتراضات ضددولتی در فرانسه شرکت کرده‌اند. همچنین در جریان این اعتراضات و تظاهرات، اغلب درگیری خشونت باری میان پلیس و معترضان رخ داد.

منبع: مهر