شهرخبر
گوناگون

هوش مصنوعی | تهدیدات انسان برای هوش مصنوعی

بیل گیتس: شاید یک روزی هوش مصنوعی وجود انسان را تهدید برای خود ببیند!

برای اطلاع ازجزئیات تهدیدات انسان برای هوش مصنوعی با ما در ادامه همراه باشید.

بیل گیتس: شاید یک روزی هوش مصنوعی وجود انسان را تهدید برای خود ببیند!

تهدیدات انسان برای هوش مصنوعی

برای اطلاع ازجزئیات تهدیدات انسان برای هوش مصنوعی با ما در ادامه همراه باشید

درحالی که بحث‌های مربوط به هوش مصنوعی امروزه بیشتر بر تهدیدات احتمالی این فناوری برای آینده شغلی انسان‌ها متمرکز است، بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت و سرمایه‌دار بزرگ عرصه فناوری، می‌گوید این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی روزی ما انسان‌ها را به‌عنوان تهدیدی برای خود ببیند.

این در حالی است که بنیاد بیل گیتس و همسرش «با سرعت بسیار زیاد» در حال پیشبرد پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی است.

 گیتس با تأکید بر این‌که هوش مصنوعی دارای ظرفیت بسیاری برای انجام کارهای خوب در راه ارتقای کیفیت زندگی انسان است، اذعان می‌کند که به همان اندازه انسان‌های مسلح به هوش مصنوعی، یا خود هوش مصنوعی، می‌توانند در آینده خطرساز شوند.

مالک بنیاد گیتس در مقاله‌ای هفت‌صفحه‌ای در بلاگ «گیتس‌نوتز» در روز اول فروردین، به تأثیرات مثبت و منفی هوش مصنوعی بر صنعت و زندگی انسان‌ها در ده سال آینده اشاره کرده است.

بیل گیتس در این یادداشت اشاره می‌کند که ممکن است هوش مصنوعی «چنین تصمیم بگیرد که نوع بشر تهدیدی برای بقای اوست یا به این نتیجه برسد که منافعش با منافع ما هم‌پوشانی ندارد یا این‌که کلاً دیگر علاقه و توجهی به ما نداشته باشد.»

او نوشته که هوش مصنوعی در مورد نیروی کار، حریم خصوصی و موارد دیگر مانند نظام قوانین کشورها چالش‌هایی چندان بزرگ به میان خواهد آورد که ممکن است آرامش زندگی را از انسان‌ها بگیرد.

به نوشته بیل گیتس، هوش مصنوعی یک سامانه بی‌عیب و نقص نیست و مرتکب اشتباهات اطلاعاتی می‌شود و «دچار توهم هم می‌شود.»

با این حال او نوشته است که بنیاد گیتس با هدف کاهش «بدترین نابرابری‌ها» در جامعه بشری استفاده از هوش مصنوعی را پیش می‌برد.

بیل گیتس هوش مصنوعی را در این مرحله برای عامه، در ردیف «دستیار شخصی دیجیتال» نامیده و گفته است که به مردم در نوشتن ای‌میل و مدیریت درآمد خود کمک خواهد کرد و کارایی روزمره کارگران را بهبود می‌بخشد.

او بر مزایای زیاد هوش مصنوعی برای کشورهای فقیرتری که مردم آن‌ها دسترسی محدودی به امکانات پزشکی دارند، تأکید دارد و پیش‌بینی می‌کند وقتی هوش مصنوعی مراحل اولیه کاغذبازی تا ارائه مشورت نخست درمان را ارائه کند، کارکنان بخش پزشکی وقت بیشتری برای مراقبت از بیماران خواهند داشت.

 

به نوشته بیل گیتس، از هوش مصنوعی به‌زودی برای نوآوری‌های مورد نیاز در عرصه پزشکی استفاده قابل توجهی خواهد شد و حتماً بهتر از انسان، از حجم عظیم داده‌های زیست‌شناسی و پزشکی ذخیره‌شده استفاده کرده و دوزهای درست مصرف دارو یا پیش‌بینی دقیق‌تری در خصوص عوارض جانبی دارو را ارائه خواهد کرد و آزمایش واکسن به روش‌های گوناگون را فراهم می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی برای تولید دارو یا استفاده‌های دیگر از آن در عرصه پزشکی پیشاپیش آغاز شده اما قرار است به‌زودی وارد مراحل ارتقاءیافته‌ای شود که هنوز جزئیات آن در اختیار عامه قرار نگرفته است.

مالک بنیاد گیتس در مقاله خود تصریح کرده که هوش مصنوعی مژده‌ای بزرگ برای عرصه کشاورزی است؛ می‌توان با آن بذرهای مرغوب‌تر بر اساس شرایط محیط تولید کرد، به کشاورزان در مورد استفاده از بذرهای درست برای کاشت بر اساس خاک و اقلیم منطقه توصیه نمود و داروها و واکسن‌های بهتری برای دام و طیور ساخت.

او محاسبات دقیق را «رؤیای بزرگ صنعت» نامیده و نوشته است که هوش مصنوعی پیشرفته با قدرت محاسباتی بالاتر از رایانه‌ها و ابزار متداول در دهه‌های اخیر، خدمت بزرگی به صنعت جهانی و افزایش بهره‌وری در آن و امور دیگر خواهد کرد.

او معتقد است که در آستانه ارائه مدل‌های پیچیده‌تر هوش مصنوعی و گسترش کاربرد آن، مردم باید هم مورد حمایت و هم مورد بازآموزی قرار گیرند و دولت‌ها نظارت بر نحوه و حدود استفاده از هوش مصنوعی را برعهده بگیرند و از جمله، به کارگرانی که کار عادی خود را به هوش مصنوعی باخته‌اند، کمک کنند تا وظایف دیگری در اختیار بگیرند. او در این باره توضیح دقیق‌تری نداده و راهکارهای ملموس ارائه نکرده است.

او در اشاره به مدل هوش مصنوعی به کاررفته در چت‌جی‌پی‌تی که شش ماه پیش رونمایی شد و به‌تازگی نیز مدل به‌روزشده آن ارائه شده، نوشت که واقف است آموزگاران و استادان نگران‌اند که دانش‌آموزان و دانشجویان کارهای آموزشی خود را با این برنامه تهیه کنند اما مربیان آموزشی نیز باید راهکارهایی برای محدود کردن این استفاده در پیش بگیرند.

استفاده از هوش مصنوعی با هدف استفاده کارآتر از ماشین و رایانه به جای انسان در امور مختلف از نیمه دوم قرن گذشته گسترش یافت، اما در سال‌های اخیر با تحولات پرشتابی همراه شده و اشکال متفاوتی گرفته است.

مایکروسافت، که بیل گیتس مالک آن است، در هفته‌های گذشته نسخه پیشرفته‌تر چت جی‌پی‌تی را بر اساس هوش مصنوعی ارائه کرد.

متاورس به مالکیت مارک زاکربرگ و همچنین شرکت گوگل برنامه‌های تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته را ارائه کردند، که استفاده از آن از سوی کاربران در جهان آغاز شده و با واکنش‌های متفاوت روبه‌رو شده‌است. برخی از کاربران از ارائه اطلاعات انبوه اشتباه خبر می‌دهند. هر سه شرکت گفته‌اند در جستجوی کاهش خطاها هستند.

کشوری مانند چین نیز استفاده از این چت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ممنوع کرده تا نسخه چینی خود را در اختیار شهروندانش قرار دهد.

منبع: انتخاب