شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایتالیا

ایتالیا یک کشتی نجات پناهندگان آلمانی را در دریای مدیترانه توقیف کرد

ایتالیا یک کشتی نجات پناهندگان آلمانی را در دریای مدیترانه توقیف کرد

ایتالیا که اخیرا با تغییرات قانونی موانع زیادی را برای نجات پناهجویان توسط سازمان های امدادی در دریای مدیترانه ایجاد کرده است، یک کشتی نجات آلمانی را به دلیل نقض این قواعد سختگیرانه علیه پناهندگان توقیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، پس از تغییر در قانون کشتی های نجات در دریای مدیترانه در ایتالیا آن ها باید پس ازانجام هر عملیات به یک بندر بپیوندندند. به گفته مقامات ایتالیایی کشتی نجات "لوئیز میشل" به این امر پایبند نبوده و اکنون به آن اجازه خروج از بندری در لامپدوزا داده نمی شود.

به این ترتیب مقامات ایتالیایی کشتی نجات دریایی آلمان "لویز میشل" را در بندر جزیره لامپدوزا به طور موقت توقیف کردند. به گفته گارد ساحلی ایتالیا خدمه این کشتی حدود 180 مهاجر را روز شنبه پس از مجموع چهار عملیات نجات در دریای مدیترانه به لامپدوزا آورد. با این حال، به گفته مقامات ایتالیایی خدمه این کشتی قانون جدید دولت ایتالیا را نقض کردند: این قانون می گوید که کشتی های نجات پس از یک عملیات نجات اولیه، به جای انجام چندین عملیات نجات، باید فوراً به سمت بندر مربوطه حرکت کنند.

گارد ساحلی ایتالیا پس از اولین ماموریت این کشتی در سواحل لیبی، بندر شهر تراپانی در غرب سیسیل را برای لنگر انداختن این کشتی اختصاص داد. با این حال، این کشتی سه عملیات نجات دیگر انجام داد و در جریان آن افراد دیگری را سوار کرد. لامپدوزا چند روزی است که با هجوم شدید مهاجران روبرو بوده است - در دو روز گذشته بیش از 3000 نفر که از ساحل شمال آفریقا از طریق دریای مدیترانه به اروپا راه یافته بودند به این جزیره مدیترانه رسیدند.

سازمان کمک رسانی "لوئیز میشل" اقدامات مقامات ایتالیا را غیرقابل قبول توصیف کرد. این سازمان در توییتی نوشت: کشتی نجات این سازمان قبلا دستگیر شده بود - اما برای چندین ساعت به "لوئیز میشل" هیچ توجیه کتبی رسمی برای توقیف ارائه نشده بود. این سازمان همچنین مقامات را متهم کرد که او را از عملیات نجات بیشتر در دریاهای آزاد ممانعت می‌کنند. بر این اساس ده ها قایق دیگر با افراد نیازمند در مضیقه هستند.

در اواخر ماه فوریه کشتی نجات "Geo Barents" سازمان امدادرسان خصوصی پزشکان بدون مرز هم توسط مقامات ایتالیایی دستگیر شد. در آن زمان دستگیری حدود 20 روز اعتبار داشت و 10 هزار یورو نیز برای آن جریمه اختصاص یافت.. در آن زمان نیز ایتالیا این سازمان کمکی را به تخلف از قانون جدید و عدم ارائه اطلاعات درخواستی متهم کرد. دولت رم با همین قانون اقدام علیه امدادگران خصوصی دریایی را تشدید کرده است.

چندی پیش بعد از صدور فرمان جدیدی از سوی دولت ایتالیا، کشتی‌های نجات سازمان‌های امدادی مجبور به هدف قرار دادن بنادر شمال ایتالیا می شوند وحتی در آب و هوای بد هم هیچ استثنایی وجود ندارد.

دولت ناسیونالیست دست راستی در رم انتقاد از شیوه جدید برخورد با کشتی های نجات را رد می کند. "ماتئو پیانتدوسی"، وزیر کشور ایتالیا در این باره گفته است : ایتالیا از قوانین بین المللی دریایی تبعیت می کند. اما نمی توان تنها در بنادر جنوبی ایتالیا لنگر انداخت. شهرهای جنوبی ایتالیا اکنون کاملاً پر شده‌اند.

بر اساس قوانین جدید ایتالیا از اول ژانویه، کشتی‌های امداد غیرنظامی که مهاجران پریشان در دریا را نجات می‌دهند، باید فوراً به بندری که مقامات مربوطه به آنها اختصاص داده‌اند حرکت کنند. بر این اساس پس از اولین عملیات نجات، حتی اگر در طول مسیر با افراد نیازمند کمک دیگری مواجه شوند، اجازه انجام عملیات نجات دیگر را ندارند. وزیر کشورایتالیا مدعی است که فرمان جدید مطابق با قوانین بین‌المللی دریایی است.

دولت ایتالیا اخیرا فرمانی را به تصویب رسانده است که قصد دارد به طور قابل توجهی استقرار امدادگران دریایی غیرنظامی در دریای مدیترانه را محدود کند. امدادگران بین المللی با خشم به این ابتکار دولت جناح راست نخست وزیر جورجیا ملونی واکنش نشان دادند. از جمله در این فرمان مقرر شده است که کشتی‌های سازمان‌های امدادی باید پس از نجات اولیه، بدون اینکه بتوانند به سایر قایق‌های حادثه‌دیده کمک کنند، بلافاصله عازم بندر تعیین‌ شده شوند. معمولاً کشتی‌ها در هر مأموریت، چندین نفر را در قایق‌های کوچک نجات می‌دهند. علاوه بر این، مهاجران و پناهندگان باید در حالی که در کشتی حضور دارند بگویند که آیا و بخصوص در کدام کشور اتحادیه اروپا می‌خواهند درخواست پناهندگی بدهند و سپس درخواست ها را پر کنند.

در صورت نقض مقررات جدید، دولت ایتالیا ناخدای کشتی‌های غیرنظامی را به جریمه‌های بالا تا 50 هزار یورو تهدید می کند. علاوه بر این، کشتی‌ها می توانند توسط نهادهای مربوطه مصادره و در بنادر ایتالیا توقیف شوند.

البته تحمیل قوانین جدید بر امدادگران خصوصی دریایی بخشی از برنامه اقدامی است که کمیسیون اتحادیه اروپا هم اخیرا برای کاهش تعداد پناهجویانی که از طریق مسیر مدیترانه مرکزی به اروپا می آیند ارائه کرده است.

با وجود تعدادی از حوادث فاجعه بار کشتی های حامل پناهندگان در دریای مدیترانه اما بسیاری از مهاجران همچنان جرات عبور از دریای مدیترانه به سمت ایتالیا را دارند. خبرگزاری ایتالیایی آنسا روز یکشنبه گزارش داد که در دو روز گذشته بیش از 3000 مهاجر تنها به جزیره لامپدوزای ایتالیا رسیده اند. در مجموع 1387 نفر روز شنبه به این جزیره کوچک رسیدند . روز جمعه هم تعداد آن ها 1778 نفر بودند.

هشت مهاجر روز شنبه هنگام عبور از دریای مدیترانه به سمت اتحادیه اروپا جان خود را از دست دادند. به گزارش آنسا، دو قایق کوچک در نزدیکی مالت در وضعیت اضطرار گرفتار شد و 8 جسد کشف شده توسط گارد ساحلی ایتالیا یکشنبه شب به لامپدوزا آورده شدند.

در همین حال، "فیلیپو مینینو"، شهردار لامپدوزا، خواستار یک ماموریت مشترک اروپایی در دریای مدیترانه شده است. وی تاکید کرد: اروپا و ایتالیا باید آگاه باشند که در دریای مدیترانه وضعیت اضطراری وجود دارد. به گزارش آنسا، این سیاستمدار گفت: زنان، کودکان و مردان همچنان می میرند.

لامپدوزا بین سیسیل و شمال آفریقا واقع شده است، این جزیره تقریبا 190 کیلومتر با شهر ساحلی تونس فاصله دارد. بسیاری از مردم تلاش می کنند با قایق از تونس و لیبی از طریق مدیترانه مرکزی به لامپدوزا، مالت، سیسیل یا سرزمین اصلی ایتالیا برسند.

اخیرا سانحه قایق دیگری در سواحل تونس جان 29 نفر را گرفت. یک مقام مربوطه در این باره گفت: این قایق با ده ها مهاجر در روز جمعه غرق شد.. گارد ساحلی تونس هفت جسد از جمله چهار کودک و یک نوزاد را کشف کرد.

بر اساس آمار رسمی، ایتالیا از ابتدای ژانویه تاکنون بیش از 21000 ورود مهاجر با قایق را ثبت کرده است . در دو سال گذشته حدود 6000 مهاجر در این زمان وجود داشت.

انتهای پیام/