شهر خبر

جبلی: رئیس صداوسیما: دهه ۷۰ دوران طلایی صداوسیما بود، چون رقیب نداشت!

پیمان جبلی در درفاع از عملکرد صدا و سیمای تحت مدیریتش، وجود رقبا را علت انتقادها از رسانه ملی دانست!

بخش هایی از گفتگوی رییس صدا و سیما در ادامه آمده است:

*اتفاقاتی که گاهی اوقات شاهدش هستیم این باور عمومی حتی در دستگاه‌های حاکمیتی به وجود نیامده است که صداوسیما، صداوسیمای یک نفر یا شخص و مجموعه‌ای نیست، رسانه ملی کشتی واحدی است که همه جامعه و دستگاه‌ها روی آن سوارند و از آن بهره می‌برند، ضربه به این کشتی و دستگاه رسانه‌ ملی حتماً می‌تواند آسیبش به همه دستگاه‌ها و بخش‌ها برسد.

* در دوره‌ای که بدون وجود رقیب داخلی و خارجی، کار در صداوسیما روان‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر پیش می‌رفت، الآن با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم هم در عرصه فناوری ارتباطات و هم در عرصه محتوایی و هم در عرصه بین‌المللی و داخلی باید بتوانیم با این چالش‌ها به‌گونه‌ای تعامل کنیم که عبور کنیم و برسیم به آن زمانی که گویی هیچ رقیبی  و هیچ چالشی وجود نداشته است.

* اگر ما این فاکتورها و متغیرهای جدید را درنظر نگیریم طبیعی است که دهه 70 صداوسیما بدون هیچ رقیبی بوده است و آن موقع رقیبی در عرصه‌های بین‌المللی و عرصه‌های دیگر نبوده و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم نبوده است. طبیعی است رسانه ملی به‌صورت یک رسانه بدون رقیب چه در عرصه فضای مجازی و بین‌المللی کار خود را پیش می‌برد و موفق هم بوده است؛ البته ناگفته نماند که ذائقه جامعه هم با ذائقه فعلی متفاوت بود. شاید آن دوران را بتوان در نتیجه دوران طلایی صداوسیما فرض کرد اما ما مدعی هستیم و در تلاشیم با وجود این چالش‌ها عبور کنیم و به آن نقطه طلایی دست یابیم.

* در یک گفت‌و‌گویی که در قالب یک عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با من انجام شد، اشاره کرده بودم که تمام جوامع برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، اطلاعاتی که به امنیت ملی کشور لطمه می‌زند و اطلاعاتی که به آرامش عمومی جامعه لطمه می‌زند قواعد و قوانینی برای دروازه‌بانی بعضی از اطلاعات دارند و در قوانین‌شان هم آمده است.

 

* اگر اسم این را فیلترینگ بگذارید فیلترینگ و اگر دروازه‌بانی، دروازه‌بانی! به هر عنوانی بیان شود یک قاعده‌ای است در تمام کشورهای دنیا، تمام سیستم‌های رسانه‌ای دنیا، حتی در رسانه‌هایی که در واقع ادعای دموکراسی و آزادی بیان دارند، دسترسی به بعضی از اطلاعات را مطابق قانون و یا حتی صلاحدید و مصلحت‌سنجی خودشان محدود می‌کنند.

* آنجا بحث این بود، اصلاً آن موقع اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به این شکل نبودند. این دوستان در فضای مجازی به‌نوعی می‌خواهند که موضوع 20 سال پیش را به موضوعات روز ربط بدهند، خیلی تمایلی ندارم وارد واکنش نشان دادن و بحث‌وجدل‌های این‌چنینی بشوم، اما به هر حال می‌خواهم این نکته را عرض کنم این اتفاقات و تخریب‌های رسانه ملّی و بنده به‌عنوان خادم این رسانه هیچ کدام باعث نخواهند شد از مسیری که دنبال می‌کنیم کوتاه بیاییم یا تحت تأثیر این جوّسازی‌ها و فضاسازی‌ها قرار بگیریم.