شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#شفافیت

روسیه تحقیقات شفاف درباره شی مرموز در نزدیک خط نورد استریم را خواستار شد

روسیه تحقیقات شفاف درباره شی مرموز در نزدیک خط نورد استریم را خواستار شد

ایرنا نوشت: در حالی که دانمارک قصد دارد درباره شی مرموز و ناشناخته‌ای که در نزدیک محل خرابکاری در پروژه نورد استریم کشف شده تحقیق کند، روسیه شفافیت در این تحقیقات را خواستار شده است.

تارنمای نوشت: مقام های دانمارکی پس از کشف یک شی مرموز که به طور مستقیم در کنار خط لوله نورد استریم در بستر دریا قرار گرفته بود، با اپراتورهای خطوط لوله نورد استریم تماس گرفتند.

این خط لوله که برای انتقال گاز روسیه به اروپا ساخته شده بود، چندین ماه پس از حمله روسیه به کشور همسایه اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) ۲۰۲۲ در یک حمله مشکوک هدف قرار گرفته بود.

آژانس انرژی دانمارک پیشتر عکسی از یک شی استوانه ای منتشر کرد و گفت که ممکن است فقط یک شی دودی و شناور دریایی باشد که «خطر ایمنی فوری ایجاد نمی کند».

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد که مقام های دانمارکی با هدف شناسایی ماهیت این شی قصد دارند آن را با کمک وزارت دفاع آزاد کنند و منتظر پاسخ اپراتورهای این خط لوله قبل از آغاز این عملیات هستند.

رئیس‌جمهور روسیه پیشتر، از کشف این شی ۴۰ سانتی‌متری (۱۶ اینچی) با قطر ۱۰ سانتی‌متر (۴ اینچ) در اوایل ماه جاری خبر داده بود و گفته بود که کارشناسان روسی مشکوک هستند که این یک دستگاه سیگنال انفجاری است.

کرملین روز جمعه اعلام کرد که تعیین دقیق این موضوع مهم است و تحقیقات شفاف را خواستار شد.

، سخنگوی کرملین گفت: این قطعاً خبر مثبتی است که از مالک خط لوله برای شرکت در مراحل بسیار مهم تحقیقات دعوت شود.

در حال حاضر، مقامات آلمانی، سوئدی و دانمارکی در حال انجام تحقیقات در مورد انفجارهای سپتامبر هستند که به خطوط لوله آسیب رساند و به خروج مقادیر زیادی گاز از هر دو خط نورد استریم ۱ و ۲ به دریای بالتیک منجر شد.

هنوز به شکل قطعی مشخص نیست چه کسی ممکن است عامل حمله اصلی به خطوط لوله نورد استریم باشد.

بیشتر سهام خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ متعلق به غول انرژی روسیه گازپروم است و مابقی سهام به شرکت های هلندی، فرانسوی و آلمانی تعلق دارد.

310310