شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#بایدن#وزیر خارجه#گسترش روابط

پامپئو: بایدن درباره روابط چین-روسیه اشتباه بزرگی می‌کند

پامپئو: بایدن درباره روابط چین-روسیه اشتباه بزرگی می‌کند

ایسنا نوشت: وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داد، دولت آمریکا با کم‌اهمیت جلوه دادن گسترش روابط روسیه-چین، مرتکب یک "اشباه بزرگ استراتژیک" می‌شود.

مایک پامئو، وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به فاکس نیوز گفت: ائتلاف میان مسکو و پکن احتمالا "ازدواج اجباری" است اما در حال حاضر همچنان "متاهل" هستند! کم‌اهمیت جلوه دادن این روابط، یک نوع "اشتباه بزرگ استراتژیک" به‌حساب می‌آید.

پامپئو چند ساعت پس از آنکه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین سفرش را به اتمام رساند و از مسکو بازگشت، ادعا کرد: چین با تخفیف از روسیه انرژی خریداری می‌کند. تصور کنید... شرکت‌های تولیدکننده آمریکایی امروز مبلغ کامل انرژی را پرداخت می‌کنند و چینی‌ها برای هر بشکه نفت ۱۵ الی ۲۰ درصد تخفیف می‌گیرند و به آنها اجازه می‌دهد محصولات خود را اینجا در آمریکا تخلیه کنند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: به احتمال زیاد حزب کمونیست چین "کمک‌های مرگبار" به نیروهای روسیه ارسال می‌کند.

اما این درحالیست که پکن بارها چنین ادعاهایی را رد کرده و آن‌ها را "غلط" می‌خواند. روسیه هم تاکید کرده که در جریان حمله به اوکراین از تسلیحات داخلی خودش استفاده می‌کند.

مایک پامئو در پایان با اشاره به روابط چین-روسیه گفت: اکنون دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شکست خورده است. این دولت به روس‌ها و چینی‌ها اجازه داده تا به یکدیگر نزدیک شوند و همین مسئله خطراتی را برای ایالات متحده و شهروندان آن ایجاد می‌کند.

310310