شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال گذشته#قهرمانی جهان

صدیقی: قهرمانی جهان در رده‌های پایه بهترین دستاورد سال گذشته بود/ بودجه ۱۰ میلیاردی یک شوخی است

صدیقی: قهرمانی جهان در رده‌های پایه بهترین دستاورد سال گذشته بود/ بودجه 10 میلیاردی یک شوخی است

رئیس فدراسیون ووشو تاکید کرد که قهرمانی در رده‌های پایه بهترین دستاورد این رشته در سال گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رشته ووشو یکی از معدود رشته‌هایی است که در دوران پاندمی کرونا حدود 3 سال هیچ رویداد بین‌المللی را پشت سر نگذاشت. طلسمی که سرانجام در سال گذشته و با برگزاری رقابت‌های رده پایه شکسته شد و ملی‌پوشان کشورمان موفق شدند با تداوم اقتدار ووشوی ایران در کشور اندونزی به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کنند.

در کنار این موفقیت تیم کوراش کشورمان نیز پس از قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در اسفندماه سال 1400، در سال 1401 نیز در مسابقات قهرمانی جهان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. افتخاراتی که باعث شد تا فدراسیون ووشو در سال گذشته عملکرد موفقی  با دو رشته ووشو و کوراش در رویدادهای بین‌المللی داشته باشد.

امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن توضیح در خصوص موفقیت‌های این فدراسیون در سال گذشته از سال پرترافیک این رشته در سال آینده صحبت کرد که در زیر می‌خوانید:

ووشو ایران , امیر صدیقی , ووشو ,

تسنیم: سال 1401 را برای ووشو کشورمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال 1401 سال خوبی بسیار خوبی برای ووشو ایران بود و توانستیم تمامی برنامه‌های مدنظر را طبق برنامه استراتژی فدراسیون عملیاتی کنیم و موفقیت‌های خوبی در بخش ووشو و کوراش حاصل شد. اتفاقاتی که نشان می‌دهد ووشو کشور بسیار پویا است و به خوبی جلو می‌رود. اگر چه در سال گذشته شرایط سختی از لحاظ اقتصادی داشتیم اما کم نگذاشتیم و همه اعزام‌های تقویم فدراسیون جهانی ووشو و کوراش را پرقدرت و با ترکیب کامل شرکت کردیم. از لحاظ نتیجه نیز موفقیت‌های خوبی داشتیم و 58 مدال‌ بین‌المللی کسب کردیم و امیدواریم بتوانیم این مسیر را پرقدرت ادامه بدهیم.

تسنیم: موفقیت در مسابقات جهانی رده‌های پایه بزرگترین دستاورد ووشو در سال گذشته بود؟

قهرمانی جهان در هشتمین دوره مسابقات جوانان جهان بهترین دستاورد ووشو در سال گذشته بود. موفقیتی که نشان داد که ووشو همچنان در رده‌های پایه قدرتمند است و نگرانی بابت آینده وجود ندارد. در مسابقات انتخابی تیم ملی در آخرین روزهای سال گذشته نیز جمعی از قهرمانان رده جوانان در انتخابی بزرگسالان  بسیار خوب عمل کردند و ما را بیش از پیش امیدوار کردند.

تسنیم: چشم‌انداز و برنامه‌های فدراسیون در سال 1402 چه چیزی خواهد بود؟

نه تنها برای ورزش بلکه برای ورزش کشور مهمترین رویداد سال جاری بازی‌های آسیایی است  که در مهرماه برگزار خواهد شد. رویدادی که برای ما بسیار حائز اهمیت و مهم است. ما در بخش ووشو و کوراش می‌توانیم 19 ورزشکار را اعزام کنیم. فکر می‌کنم این تعداد از لحاظ حیث ورزشکاران انفرادی بیشترین تعداد در کاروان کشورمان خواهد بود و این عزیزان برای شانس کسب 21 مدال رقابت خواهند کرد. در کنار بازی‌های آسیایی، سال شلوغ و پرترافیکی داریم و غیر از مسابقات قهرمانی کشور و لیگ‌ها، رویدادهای بین‌المللی بسیاری داریم. 5 اردیبهشت ماه مسابقات قهرمانی آسیا کوراش به عنوان تست ایونت بازی‌های آسیایی در هانگژو چین برگزار خواهد شد. بعد از این مسابقات، قهرمانی کشور جوانان برگزار و در روزهای 12 و 13 اردیبهشت نیز انتخابی تیم ملی بزرگسالان را خواهیم داشت. اردوهای تیم ملی برای حضور در مسابقات بازی‌های آسیایی، مسابقات دانشجویان جهان در چین، مسابقات جهانی کنگ‌فو در چین، مسابقات کامبت گیمز در عربستان، قهرمانی جهان ووشو در آمریکا،  مسابقات قهرمانی جهان کوراش در ترکمنستان، مسابقات داخل سالن در تایلند و رقابت‌های قهرمانی آسیا رده‌های پایه در ماکائو از دیگر رویدادهای ما هستند.بعد از بازی‌های آسیایی ترافیک سنگینی داریم و امیدوارم با دعای خیر مردم و تلاش ورزشکاران نتایج درخشانی را کسب کنیم.

ووشو ایران , امیر صدیقی , ووشو ,

تسنم:فدراسیون ووشو با داشتن 21 فرصت کسب مدال در ووشو و کوراش یکی از فدراسیون‌هایی خواهد بود که می‌تواند در جایگاه کاروان کشورمان تعیین کننده باشد. روی کاغذ چه تعداد مدال را پیش‌بینی کردید و چه نیازهایی برای کسب این نتایج خواهید داشت؟

اول از همه باید شرایط اردویی، تمرینی و سطح آمادگی بچه‌ها را ببینیم. این‌طور نیست که تمام نفرات را به این رقابت‌ها اعزام کنیم و در دوره گذشته نیز تیم ملی تالوی آقایان در مسابقات شرکت نکرد. پیش‌بینی ما این است که ترکیب مناسبی به خصوص در بخش تالو به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم. قول مدال و پیش‌بینی تعداد مدال برای رشته‌های ووشو و کوراش که در یک لحظه و حادثه نتیجه تغییر می‌کند، سخت است. آماده‌سازی، اردوها و تلاش‌ها با شروع بازی‌های آسیایی تمام می‌شود، اما مهم این است بتوانیم پیش از مسابقات از بچه‌ها و مربیان حمایت کنیم تا به نتیجه دلخواه برسند. مسیر بازی‌های آسیایی از 4 سال قبل آغاز شده است و در حال حاضر به روزشماری افتاده است. روزشمار بازی‌های آسیایی ترسناک است و امیدوارم نتایج دوره گذشته در کوراش و و ووشو را ابتدا تکرار و بعد نیم نگاهی به بهبود داشته باشیم. تکرار نتایج دوره گذشته در شرایطی که چین در بخش ووشو میزبان است و ازبکستان به عنوان رقیب دیرینه ورزش ایران در رنکینگ نهایی، سرمایه‌گذاری سنگینی در کوراش کرده است. کار سخت است، اما امیدوارم نتایج خوبی کسب کنیم.

تسنیم: سال گذشته و پیش از تعویق بازی‌های آسیایی از تلاش برای دستاورد بهتر در مدال‌‌آوری صحبت می‌کردید. چه اتفاقاتی باعث شده است که در حال حاضر ابتدا به دنبال تکرار نتایج گذشته هستیم؟

بهبود نتایج دوره گذشته بازی‌های آسیایی بهترین اتفاق است اما فکر می‌کنم شرایط ما نسبت به سال گذشته متفاوت است. مسائل اقتصادی ما را تحت تاثیر جدی قرارداده است. فکر می‌کردیم در سال گذشته حمایت مادی خوبی را دریافت کنیم، اما این امر محقق نشد. برای سال جاری نیز نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. در حال حاضر برای اولین اعزام بین‌المللی بسیار نگران هستم و شاید نتوانیم تیم ملی کوراش را با ترکیب کامل به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام کنیم و فقط 7 وزن بازی‌های آسیایی را اعزام کنیم. این موضوع در بلند مدت به رشد ورزش ضربه خواهد زد و امیدوارم در سال جاری با توجه به تعدد رویداد حداقل آن‌طور که باید و شاید پرقدرت در رویدادها حاضر شویم.

ووشو ایران , امیر صدیقی , ووشو ,

تسنیم: با توجه به تعدد مسابقات بین‌المللی ووشو در سال آینده و شرایط اقتصادی امکان حضور در تمامی مسابقات را خواهید داشت؟

تصمیم ما حضور در تمامی رویدادها است؛ مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی‌ای بیفتد. بارها و بارها گفته شده است که چانه ورزش  از لحاظ مالی کوچک گرفته شده است اما واقعاً پولی که در ورزش برای فدراسیون‌های مدال‌آور هزینه می‌شود در برابر هزینه‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، عدد و رقمی نیست. نمی‌توانیم بگویم شرایط اقتصادی کشور اجازه نمی‌دهد و باید دولت و مجلس نگاه ویژه‌تر به ورزش داشته باشند و وزارت ورزش هم بتواند اعتبارات به دست بیاورد و در اختیار فدراسیون‌ها قرار بدهد. عدد 10 میلیارد تومان برای فدراسیون‌ها شوخی است و بودجه فدراسیونی مانند ووشو حتی کمتر و 7.5 میلیارد تومان بود. در جلسه ستاد عالی بازی‌های آسیایی گفتم که حداقل در سال بازی‌های آسیایی 30 میلیارد نیاز داریم و همه باید دست به دست هم بدهیم. ووشو نشان داده است که در توسعه همگانی و قهرمانی بهترین عملکرد و نتیجه را داشته است و حفظ این اتفاق کار سختی است. باید همت شود و اعتبارات لازم در اختیار ورزش کشور قرار داده شود؛ چرا که این اعداد و ارقامی که ما نگرانش هستیم در بعد کلان کشور با توجه به جایگاه اجتماعی، شادی و نشاط، سلامت و تاثیرات مثبتی که ورزش ایجاد می‌کند، هزینه‌ای نیست.

تسنیم: در اسفند ماه کادر فنی تیم‌های ملی ووشو بدون تغییرات نسبت به سال گذشته در سمت خود ابقا شد و تنها شاهد تغییرات در کادر فنی کوراش بودیم. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

تجربه نشان داده که ثبات همیشه برای ووشو نتایج بهتری رقم زده است. مربیان تیم‌های ملی ووشو نفرات بسیار زبده هستند و کارنامه و نتیجه آنها مشخص است و بهترین‌های ایران هستند. با توجه به سال حساس ووشو ریسک نکردیم که بخواهیم مربیان را تغییر بدهیم و حتی برای تقویت تیم ملی، علی شیرآقایی را هم به کادرفنی تیم ملی مردان اضافه کردیم تا از ظرفیت او نهایت استفاده را ببریم. در بخش کوراش همیشه استقلال عمل انجمن کوراش را حفظ کردیم. به تصمیم انجمن کوراش برای تغییر کادرفنی تیم‌های ملی کوراش احترام گذاشتیم. تصمیم داشتیم که یک مربی خارجی برای بانوان کوراش بیاوریم و در اردیبهشت ماه نیز این اتفاق افتاد، اما در حال حاضر شرایط برای استفاده از این ظرفیت مهیا نبود. الیاس علی اکبری طلای بازی‌های آسیایی اندونزی را دارد و جزو بهترین‌ها است. او جوان، با انگیزه و دانش خوبی دارد که می‌تواند کمک خوبی به تیم کوراش کند. خورشیدی نیز از مربیان با سابقه کوراش بانوان است و حضورش می‌تواند کمک کند. 

ووشو ایران , امیر صدیقی , ووشو ,

تسنیم: در ماه‌های پایانی سال عرفان آهنگریان دارنده مدال طلای جهان و بازی‌های آسیایی دوره گذشته به کانادا مهاجرت کرد. قرار است او در کنار تیم ملی در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد یا دیگر شاهد حضور آهنگریان در تیم ملی نیستیم؟

عرفان ورزشکار خوب و باخلاقی است که خیلی قبل‌تر تصمیم به مهاجرت داشت و فقط تعویق بازی‌های آسیایی برنامه‌ریزی او و فدراسیون ووشو را تحت تاثیر قرار داد. تصمیم آهنگریان به مهاجرت بود، اما همچنان علاقمند بود که بعد از تعطیلات عید در انتخابی درون اردویی شرکت کند. این موضوع بستگی به اِلمان‌های مختلف دارد که ببینیم می‌تواندت شرایطی را برای بازگشت فراهم کند یا خیر.

تسنیم: بزرگترین خواسته شما برای ووشوی کشور در سال آینده چه خواهد بود؟

خارج از این موضوع که سلامتی خانواده ووشو و ورزش کشور برای ما اهمیت دارد، عملکرد درخشان ووشو در بازی‌های آسیایی  بیشتر از همه چیز من را خوشحال خواهد کرد. اگر نتیجه مدنظر ما به ثمر برسد، خداوند عنایت ویژه‌ای به ووشو داشته است و قطعاً تلاش می‌کنیم این مهم را شدنی کنیم.

انتهای پیام/