شهر خبر

این جنایت تاریخی اسرائیلی هم افشا شد

این جنایت تاریخی اسرائیلی هم افشا شد
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۰۶:۰۵:۰۰
اعتمادآنلاین |

روزنامه هاآرتص بر اساس اسناد آرشیو ملی اسرائیل که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، نوشت که ارتش این کشور ۵۰ سال پیش یک هواپیمای مسافربری لیبی را ساقط کرده، اما از پذیرش مسئولیت آن خودداری کرد.

به نوشته این روزنامه، در آن رویداد در سال ۱۹۷۳ میلادی، ۱۰۸ تن، شامل خدمه و مسافران هواپیمای غیرنظامی لیببایی از میان ۱۱۳ سرنشین هواپیما کشته شدند.

هاآرتص افزود بر اساس اسناد، صورت‌جلسه نشست‌های محرمانه وقت کابینه اسرائیل حاکی است که دولتمردان اسرائیل تصمیم گرفتند از انجام تحقیقات خودداری کرده و اقدام ارتش در ساقط کردن هواپیما را توجیه کنند.

به نوشته هاآرتص، هواپیمای بوئینگ در پرواز شماره ۱۱۴ خطوط هوایی لیبی، در مسیر پرواز خود از طرابلس در لیبی به قاهره، پایتخت مصر، به طور تصادفی و در نتیجه اشتباه در هدایت هواپیما، وارد حریم هوایی اسرائیل در منطقه شبه‌ جزیره سینای شد و جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل از ژنرال داوید الیعزر، رئیس وقت ستاد ارتش، دستور گرفتند آن را ساقط کنند.

 

سس

 

شش سال پیش از آن رویداد اسرائیل در جنگ «شش روزه» بر شبه جزیره سینای که متعلق به مصر بود، تسلط یافته بود.

با وجود تکذیب‌های اولیه، دولت وقت اسرائیل پس از به دست آمدن جعبه سیاه هواپیما و فاش شدن مکالمه خلبان با برج پروازی قاهره، ساقط شدن هواپیما را تأیید کرده بود.

از نظر اسرائیل، آن ماجرا با پرداخت غرامت مالی از سوی اسرائیل به خانواده‌های قربانیان خاتمه یافته بود.

نکات تحقیقی جدید در گزارش هاآرتص بر اساس صورت‎‌جلسه‌های دولت و نشست‌های کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل، تلاش‌ها برای لاپوشانی حقایق و طفره رفتن از پذیرش مسئولیت را مورد تأکید قرار داده است.