شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آنجلینا جولی

آنجلینا جولی می‌خواهد ژن دختران ایرانی را جمع‌آوری کند؟

آنجلینا جولی می‌خواهد ژن دختران ایرانی را جمع‌آوری کند؟
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۰۷:۱۵:۰۰
اعتمادآنلاین |

 همشهری ادعا کرد: «آنجلینا جولی در صفحه اینستاگرام خود از مخاطبانش خواست که از تار موی دختران ایرانی نمونه ارسال کنند و اینگونه سبک جدید جمع آوری ژن ایرانی‌ها را رقم زد.»

به گزارش فکت‌نامه، این ادعا بی‌پایه و اساس، غیرمنطقی  و در ادامه تئوری توطئه «سرقت ژنتیک ایرانی» است!

 

جولی

 

 اولا پست آنجلینا جولی، خطاب به همه زنان است، نه فقط زنان ایرانی. بنابراین اگر توطئه هم در کار باشد محدود به زنان ایرانی نیست. 

 دوم، موضوع دعوت او مشارکت در یک اجرای هنری است که روز هشتم مارس در نیویورک با هدف همبستگی با زنان ایرانی در اعتراضات ۱۴۰۱ برگزار شده است.

 سوم، ارسال بریده مو اصلا روش مناسب و منطقی برای جمع‌آوری نمونه ژنتیکی نیست. برای جمع‌آوری دنباله ژنتیکی افراد می‌توان از خون، آب دهان یا در نهایت از ریشه مو استفاده کرد.

 اخیرا محققان دیرینه‌شناس توانسته‌اند روش‌هایی را توسعه دهند که با استفاده از انتهای تار مو، بتوان دنباله ژنتیکی را تا حدودی بازیابی کرد.

 این روش‌ها گران هستند و برای تحقیقاتی نادر مانند استخراج دنباله ژنتیکی نئاندرتال‌ها استفاده شده‌اند.

تحقیقات علمی نشان‌دهنده شباهت‌های بسیار زیاد دنباله ژنتیکی مردمان ساکن ایران، فارغ از زبانی که به آن صحبت می‌کنند است.

اما اینکه با استفاده از این شباهت، یک عامل بیماری‌زا طراحی شود که مخصوص ایرانیان است، هیچ پشتوانه علمی ندارد و شبه‌علم است.

سال‌ها است هواداران تئوری توطئه، از جمله مقام‌ها و چهره‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی، ادعاهای بی‌اساس درباره «توطئه ژنتیکی علیه ایرانیان» مطرح می‌کنند.

از مشهورترین این افراد می‌توان به علی‌اکبر رائفی‌پور، «پروفسور علی کرمی»، سردار غلامرضا جلالی و  شخص علی خامنه‌ای اشاره کرد.

اوایل همه‌گیری کووید ۱۹ در ایران تئوری توطئه «سرقت ژنتیکی» و ساختن بیماری مخصوص برای «ژن ایرانیان» رونق زیادی در میان مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی داشت.

 هواداران تئوری توطئه بارها به کارزار تشویق مردم برای ثبت نام در بانک  مغز استخوان اشاره کرده و آن را سندی از توطئه «دشمن» معرفی کرده‌اند.

 این کارزار چند سال پیش با هماهنگی معتبرترین نهادهای علمی در داخل و خارج ایران به راه افتاد و در آن برخی هنرمندان مشهور مانند بهرام رادان و گلشیفته فراهانی حضور داشتند.