به گزارش اکوایران، وزارت کار ایالات متحده آمریکا در روز 14 مارس، شاخص قیمت مصرف‌کننده را در بازه سالانه با رشد 6 درصدی و در بازه ماهانه با رشد 0.4 درصدی اعلام کرد که هر دو داده مطابق برآورد داوجونز بود.

شاخص تورم مصرف‌کننده بدون احتساب بی‌ثباتی قیمت مواد غذایی و انرژی نیز در ماه فوریه در بازه ماهانه رشدی 0.5 درصدی و در بازه سالانه رشدی 5.5 درصدی داشت؛ این داده در بازه سالانه رشدی مطابق انتظار داشت، اما در بازه ماهانه رشدی 0.4 درصدی داشت.

انتشار داده‌های تورمی مطابق انتظار باعث شد تا فعالان بازار احتمال رشد حداکثر 25 واحدی نرخ بهره را از سوی فدرال رزرو را مطرح بدانند. این درحالی است که پیش از این اغلب فعالان بازار احتمال رشد 50 واحدی نرخ بهره را مدنظر داشتند. به این ترتیب کاهش واهمه از شدت سختگیری فدرال رزرو با تضعیف شاخص دلار آمریکا، فرصت رشد بهای کامودیتی‌ها را مهیا کرد.  

جفری روچ، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در LPL Financial گفت: حتی با وجود ترس‌های فعلی از ورشکستگی بانک‌ها، فدرال رزرو همچنان ثبات بر ثبات قیمت تمرکز دارد و احتمال نرخ بهره را در نشست بعدی در بازه صرف تا 0.25 درصد افزایش می‌دهد.

رشد نرخ بهره به ایستگاه پایانی می‌رسد

شاخص قیمت مصرف‌کننده که سبد وسیعی از کالاها و خدمات را اندازه‌گیری می‌کند؛ یکی از چندین معیار کلیدی است که فدرال‌رزرو در  هنگام تدوین سیاست پولی خود از آن استفاده می‌کند؛ شاخص قیمت تولیدکننده نیز دیگر معیار کلیدی اثرگذار بر سیاست‌های مالی فدرال رزرو است. نتایج این داده‌ها بر تصمیم فدرال رزور در خصوص نرخ بهره اثرگذار می‌شود.  

در عین حال ورشکستگی بانک سیلیکون ولی نیز عامل دیگر اثرگذار بر فدرال رزرو در تصمیم‌گیری در خصوص  نرخ بهره خواهد بود. این ورشکستگی نشان داد که این نهاد سیاست‌گذار باید پیش از آنچه انتظار می‌رفت روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند؛ در غیر این صورت اقتصاد آمریکا با فاجعه ورشکستگی دومینووار مواجه می‌شود.