شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه

پدیده‌ای اسرارآمیز که هر سال در ساحل غزه تکرار می‌شود

در روزهای اخیر تصاویری از ساحل غزه در رسانه منتشر شده که انبوهی سفره‌ماهی در ساحل را نشان می‌دهد و ماهیگیران که صیدشان را جشن گرفته‌اند.

اگرچه بیشتر رسانه‌ها این سفره‌ ماهی‌ها را «سفره ماهی دیو» (مانتا رای) معرفی کرده‌اند اما در حقیقت آن‌ها سفره ماهی‌های پرنده (موبیولا ری) هستند که هر سال در ماه‌های مارس و آوریل در سواحل جنوب شرقی مدیترانه جمع می‌شوند.

مانتا ری یا سفره ماهی دیو همانطور که از نامش پیداست گونه‌ای بزرگ جثه از خانواده سفره‌ماهیان پرنده است. مانتا در زبان اسپانیایی شنل یا پتو معنی می‌شود که با ظاهر این جاندار شگفت‌انگیز مناسبت دارد. این سفره‌ماهی‌ها دو باله شاخک مانند دارند که در جلوی سرشان قرار دارد و جلوه‌ای متفاوت به آن‌ها داده است.

محبوبیت اصلی سفره‌ماهی به خاطر گوشتش نیست، آبشش آن‌ها در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از دلایل شکارشان همین است. البته شواهد علمی مبنی بر اینکه این آبشش‌ها فواید دارویی یا سلامتی دارند وجود ندارد.

قتل‌عام «دیوماهی‌های» هجوم آورده به ساحل غزه بخاطر آبشش!/ عکس آبشش خشک شده سفره ماهی

هر سال در ماه‌های مارس و آوریل گروهی بزرگ از سفره‌ ماهی‌ها به آب‌های مدیترانه در ساحل غزه می‌آیند. برای مردم غزه هم که سال‌ها است در محاصره اسرائیل زندگی می‌کنند، ماهیگیری از معدود راه‌های گذران زندگی است و سفره‌ماهی هم صید می‌کنند.

البته در پدیده‌ای عجیب بسیاری از این ماهی‌ها را هر سال امواج به ساحل می‌آورند.

 

انواع مختلف سفره‌ ماهی‌ در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.